Hlavní navigace

Kompilery a procesory

Vše pro to, abyste zkompilovali svá dílka do spustitelné podoby.

Algoritmus CORDIC s hodnotami uloženými ve formátu FX

V předposlední části seriálu si ukážeme algoritmy realizované v programovacím jazyku C, ve kterých budou implementovány výpočty některých goniometrických funkcí pomocí algoritmu CORDIC. Veškeré výpočty přitom budou prováděny pouze s hodnotami uloženými ve formátu pevné řádové binární čárky (FX).

Pavel Tišnovský

26. 7. 2006 0:00
Doba čtení: 13 minut

Implementace aritmetických operací s FX formátem v Céčku

Dnes si ukážeme algoritmy realizované v programovacím jazyku C, ve kterých budou implementovány základní aritmetické operace s formátem pevné řádové binární čárky, včetně operací určených pro převod z FP formátu do formátu FX a zpětného převodu z FX formátu do formátu FP.

Pavel Tišnovský

19. 7. 2006 0:00
Doba čtení: 17 minut

Základní aritmetické operace prováděné ve formátu FX

V sedmé části seriálu budou uvedeny postupy používané při aritmetických operacích prováděných s číselnými hodnotami reprezentovanými v systému pevné řádové binární čárky. Popíšeme si zejména základní aritmetické operace a také si ukážeme nejjednodušší způsob převodu hodnot z formátu FP do formátu FX a zpět.

Pavel Tišnovský

11. 7. 2006 0:00
Doba čtení: 11 minut

Binární reprezentace numerických hodnot v FX formátu

V šesté části seriálu si podrobněji popíšeme čtyři základní formy uložení číselných hodnot v operační paměti počítače, včetně významu jedničkového a dvojkového doplňku při práci se zápornými hodnotami. Také si řekneme, jakými vlastnostmi oplývají čísla uložená v této formě.

Pavel Tišnovský

28. 6. 2006 0:00
Doba čtení: 9 minut

Metoda CORDIC a výpočet funkcí tan, atan a length

V páté části seriálu dokončíme část věnovanou formátům plovoucí řádové tečky. Popíšeme si, jakým způsobem je možné použít algoritmus CORDIC pro výpočet hodnot dalších matematických funkcí, například vyjádření hodnoty tangenty, arkustangenty, převodu bodu či vektoru z kartézských souřadnic do souřadnic polárních a podobně.

Pavel Tišnovský

21. 6. 2006 0:00
Doba čtení: 9 minut

Výpočet goniometrických funkcí algoritmem CORDIC

Ve čtvrté části seriálu budeme směřovat k dokončení bloku, v němž se zabýváme numerickými formáty, které používají plovoucí řádovou čárku. Dnes si podrobněji popíšeme princip algoritmu CORDIC, který je implementován v mnoha digitálních zařízeních, včetně kalkulaček, digitálních signálových procesorů a specializovaných obvodů.

Pavel Tišnovský

15. 6. 2006 0:00
Doba čtení: 9 minut

Aritmetické operace s hodnotami ve formátu plovoucí řádové čárky

Ve třetí části seriálu bude popsán způsob provádění základních aritmetických operací s formáty plovoucí čárky podle normy IEEE 754. Také si ukážeme implementaci výpočtů složitějších funkcí, například druhé odmocniny, goniometrických funkcí apod. Nezapomeneme ani na velmi významný algoritmus CORDIC, který byl použit i v některých matematických koprocesorech.

Pavel Tišnovský

7. 6. 2006 0:00
Doba čtení: 13 minut

Norma IEEE 754 a příbuzní: formáty plovoucí řádové tečky

Ve druhé části seriálu si podrobněji popíšeme standardní formáty popsané v normě IEEE 754. Kromě toho se zmíníme o dalších FP formátech, například formátu Minifloat, Microfloat, Borlandském datovém typu real a také o formátu používaném na možná nejúspěšnějším osmibitovém domácím počítači: ZX Spectru.

Pavel Tišnovský

31. 5. 2006 0:00
Doba čtení: 14 minut

Fixed point arithmetic

Dnešním dnem začíná na Rootu krátký seriál, který si klade za cíl přiblížit čtenářům problematiku reprezentace (způsobu uložení) numerických hodnot v operační paměti počítače s možností jejich následného zpracování pomocí mikroprocesoru (CPU), popř. i matematického koprocesoru (FPU).

Pavel Tišnovský

24. 5. 2006 0:00
Doba čtení: 13 minut

Provozování .NET aplikací na Linuxu pomocí Mono

Článek na Linux.com ukazuje na jednoduchých příkladech, jak nahradit Microsoft Visual Studio pomocí Mono, Monodevelop a XSP. Ukazuje jak spustit exe soubor pod Linuxem vyžadující .NET nebo naopak jak na Linuxu vytvořit ze zdrojových kódů exe…

Pavel Chalupa

26. 4. 2006 16:01 |

Octopiler: kompiler pro procesor Cell od IBM

Nový kompiler řeší z programátorského hlediska rozdělení programu na více vláken. Programátorovi by měl pomáhat při optimalizaci a návrhu kódu, aby program maximálně využil jádra procesoru Cell. Zajímavý hardwarový návrh procesoru se od konkurence…

Pavel Chalupa

28. 2. 2006 7:44 |

Projekt Debian: porty

Většina z nás zná Debian - konzervativní linuxovou distribuci, která se vyznačuje svou stabilitou a kvalitními nástroji. Méně lidí však ví, že Debian se nezaměřil pouze na Linux, ale snaží se prosadit i na jiných jádrech.

Jakub Matys

11. 8. 2005 0:00
Doba čtení: 3 minuty

Linux: zrušení podpory starších GCC

Adrian Bunk zaslal do konference Linux kernel mailing list patch, který ruší podporu starších verzí překladačů z rodiny Gnu Compiler Collection. Po jeho aplikování už nebude možno jádro přeložit s GCC nižších verzí než 3.2. Adrian argumentoval…

Petr Krčmář

5. 8. 2005 8:48 |

Bochs 2.2.1

Vyšla nová verze software Bochs 2.2.1, který umožňuje spouštět na jednom počítači několik virtuálních strojů s různými operačními systémy, podobně jako například QEMU. Novinky: opraveno několik chyb při kompilaci na některých platformách, přidány…

Petr Krčmář

11. 7. 2005 15:29 |

Vyšlo GCC 4.0.1

Mark Mitchell oznámil dostupnost GCC 4.0.1. Jedná se o opravné vydání, které záplatuje problémy z předchozí verze. Můžete si prohlédnout kompletní seznam změn a opravených chyb. Stahovat lze z obvyklých zrcadel.

Petr Krčmář

11. 7. 2005 9:42 |

Kompilace OpenSolaris

Pokud jste dostatečně odvážní a napadlo vás, že byste si mohli zkusit zkompilovat vlastní OpenSolaris, nabízí se velmi příjemná pomoc. Na opensolaris.org vyšel článek, který se touto problematikou podrobně zabývá. Jeho první část, která je zatím…

Petr Krčmář

8. 7. 2005 13:02 |

Vyzkoušejte Mono Live CD

Chcete-li se bezbolestně podívat, co umí Mono, můžete zkusit Mono Live CD. Obsahuje Mono 1.1.7 a nejnovější verze desktopových aplikací. K dispozici je kromě velkého množství uživatelského software také kompletní MonoDevelop, které vám umožní…

Petr Krčmář

26. 5. 2005 7:55 |

Java 5 update 3

Vyšla Java 5 update 3, která přináší celkem 79 vylepšení. Sun má nové schéma vydávání verzí. Žádná Java 5.1 nebude, budou jen updaty, které se budou objevovat až do vydání Java 6, Mustang.

Petr Krčmář

29. 4. 2005 9:24 |

Debian Sarge pro AMD64

Některá oznámení z vývojářské konference Debian naznačují, že Debian Sarge bude pravdepodobně k dispozici pro platformu AMD64. Každopádně se usilovně pracuje na realizaci této verze. Zajímavý a důležitý krok. Debian by ale potřeboval změnit…

Petr Krčmář

27. 4. 2005 11:29 |

Vyšlo GCC 4.0

Velmi sledované a očekávané GCC se dočkalo verze 4.0. Změn je skutečně hodně a to jak v kompilátoru, optimalizaci, tak i v komunikaci s uživatelem. Stahovat můžete už teď ze zrcadel, ale doporučujeme raději počkat na některou z dalších verzí, která již bude lépe otestovaná.

Petr Krčmář

22. 4. 2005 9:45 |

Open Inventor: Vesmírná scéna (5)

V dnešním dílu si ukážeme složitější chování planet, které se budou pohybovat na základě působení gravitačních sil. V aplikaci také pomocí toolkitu Qt vytvoříme jednoduché uživatelské rozhraní.

Pavel Treutner

19. 4. 2004 0:00
Doba čtení: 5 minut

Napište si debugger

Při čtení Johančina úvodu do GDB vás možná napadlo, že by stálo za pokus zjistit, jak ta černá skříňka funguje uvnitř. Snad vám to po přečtení tohoto článku bude o malinko jasnější.

Michal Ludvig

29. 10. 2003 0:00
Doba čtení: 9 minut

Gdb pro normální lidi (2)

Druhý a poslední díl úvodního zasvěcení do Gdb splní sliby z minula - správa breakpointů, prohlížení proměnných, oťukávání paměti, natahování coru a samozřejmě spousta zbytečných řečí k tomu :).

Johanka Spoustová

22. 10. 2003 0:00
Doba čtení: 5 minut

Gdb pro normální lidi

Chcete naplno prožívat svůj profesní i soukromý život, ale dosud vám v tom bránila posvátná hrůza z gdb? Pak jste tu správně :). První johančin článek pro BFU!

Johanka Spoustová

15. 10. 2003 0:00
Doba čtení: 7 minut

Open Inventor: Vesmírná scéna (4)

Dnes jsou na pořadu dne textury. Otexturujeme si nejen planety, ale vytvoříme i velmi efektní pozadí pro naši scénu, které úplně změní dojem uživatelů naší grafické aplikace.

Jan Pečiva

10. 10. 2003 0:00
Doba čtení: 9 minut

Open Inventor: Vesmírná scéna (3)

Dnešním tématem je problematika výkonnosti. Probereme si způsoby rendrování trojúhelníků v Inventoru, pak si změříme výkonnost jednotlivých řešení a provedeme diskusi nad výkonnostními otázkami grafických aplikací vůbec.

Jan Pečiva

26. 9. 2003 0:00
Doba čtení: 14 minut

Open Inventor: Vesmírná scéna (2)

V tomto dílu pokročíme o kousek dál s naší vesmírnou scénou. V prvé řadě zavítáme do tématu osvětlování scény a všeho, co se toho týká. A pak načneme téma rendrování trojúhelníků.

Jan Pečiva

12. 9. 2003 0:00
Doba čtení: 7 minut

Open Inventor: Vesmírná scéna

Dnes si ukážeme, jak načítat modely ze souborů na disku, a postavíme si vesmírnou scénu v podobě naší Sluneční soustavy.

Jan Pečiva

5. 9. 2003 0:00
Doba čtení: 8 minut

ANT - nebojte se mravence (2)

V minulém dílu jsme si stručně popsali základní strukturu sestavovacího schématu a blíže jsme se zabývali některými jeho částmi. Dnes bychom si měli popsat použití závislostí mezi cíli a potom bychom se měli dostat k jádru celé věci. Tím jsou vestavěné tasky ANTu.

Martin Hynar

14. 2. 2003 0:00
Doba čtení: 6 minut

ANT - nebojte se mravence

Každý programátor jistě používá při vývoji svých prográmků nebo i větších aplikací nástroje, které mu práci usnadňují. Jednou skupinou těchto nástrojů jsou aplikace pro řízení překladu. Asi nejznámějším zástupcem této skupiny je utilita make, která poskytuje dobré možnosti řízení překladu. Ovšem nesmíme být puritánští a měli bychom přijímat i jiné nástroje. Jedním z těchto nástrojů je právě ANT, který programátorům v Javě poskytuje netušený komfort při překladu jejich aplikací.

Martin Hynar

6. 2. 2003 0:00
Doba čtení: 5 minut