Hlavní navigace
Články
Zprávičky
Fórum
Podpořte Root
Školení
Galerie
Nabídky práce v IT
Kalendář
Root do mailu
RSS
Blogy
Knihy
Speciály
Zdroják
Manuály
Licence
Jak na Linux
Hledat
Přihlásit
Zůstat přihlášen
Registrovat
Zapomenuté
heslo
nebo
jméno
Root.cz
»
Seriály
»
Historie vývoje grafického uživatelského rozhraní
Seriál Historie vývoje grafického uživatelského rozhraní
Jak se vyvíjelo grafické uživatelské rozhraní nejen pro Smalltalk.
RSS tohoto seriálu
1
–
18
/
18
Autodesk Animator: legendární program stojící za zrodem multimediálních PC
Jednou z prvních aplikací, které ukázaly, že i platforma (IBM) PC umožňuje zpracování multimediálních dat, je slavný Autodesk Animator naprogramovaný Jimem Kentem. Tato aplikace z roku 1989 v mnoha ohledech překročila svoji dobu.
Pavel Tišnovský
8. 10. 2020
Počet nových komentářů
9
Doba čtení:
24 minut
Čtyřicet let existence slavných mikroprocesorů řady Motorola 68000
Nedávné oznámení, že se z projektu GCC pravděpodobně odstraní některé starší mikroprocesorové architektury, vyšlo náhodou v době, kdy mikroprocesory a mikrořadiče založené na jádrech Motorola 68000 (m68k) slaví kulaté výročí.
Pavel Tišnovský
5. 11. 2019
Počet nových komentářů
75
Doba čtení:
56 minut
Textové procesory s grafickým uživatelským rozhraním v systému DOS
V šestnácté části seriálu o GUI se budeme věnovat textovým procesorům, které pro komunikaci s uživatelem používaly grafické režimy počítačů IBM PC. Začneme samozřejmě popisem tuzemských textových procesorů jako Text602, jenž v našich zemích na dlouhou dobu určoval způsob zpracování textů.
Pavel Tišnovský
19. 5. 2011
Počet nových komentářů
60
Doba čtení:
15 minut
Historie vývoje GUI (15): textový procesor XyWrite
V patnácté části seriálu o historii vývoje GUI se již naposledy budeme věnovat textovým procesorům, které pro komunikaci s uživatelem využívaly textové režimy počítačů IBM PC. Popíšeme si pravděpodobně nejzajímavější textový procesor XyWrite, jenž byl používaný například novináři, nakladateli či spisovateli.
Pavel Tišnovský
1. 2. 2011
Počet nových komentářů
15
Doba čtení:
19 minut
Historie vývoje GUI (14): systém Displaywriter a textový procesor DisplayWrite
Ve čtrnácté části seriálu o historii GUI se budeme opět věnovat textovým procesorům pracujícím v textovém režimu počítačů IBM PC. Nejprve si však popíšeme systém Displaywriter firmy IBM, který sice nebyl určen přímo pro počítače PC, ovšem měl poměrně velký vliv na další produkt firmy: textový procesor DisplayWrite.
Pavel Tišnovský
25. 1. 2011
Doba čtení:
14 minut
Historie vývoje GUI (13): textový procesor Microsoft Word pro DOS
Ve třinácté části seriálu o historii GUI se budeme zabývat třetím nejvýznamnějším textovým procesorem pro počítače IBM PC s operačním systémem DOS. Jedná se o textový procesor Microsoft Word, jenž – na rozdíl od svých variant určených pro počítače Macintosh či Atari ST – pracoval na IBM PC v textovém režimu.
Pavel Tišnovský
18. 1. 2011
Počet nových komentářů
12
Doba čtení:
19 minut
Historie vývoje GUI (12) - vzestup a pád WordPerfectu
V dalším článku o grafických rozhraních si popíšeme vznik jednoho z nejznámějších a nejrozšířenějších textových procesorů minulosti. Jedná se o WordPerfect, který vznikl na minipočítačích, na rozdíl od minule popsaného procesoru WordStar, jehož vznik je spojen s osmibitovými mikropočítači a terminály.
Pavel Tišnovský
11. 1. 2011
Počet nových komentářů
19
Doba čtení:
18 minut
Historie vývoje GUI (11): textové editory a textové procesory využívající textový režim
V jedenácté části seriálu o historii GUI budeme pokračovat v popisu aplikací, které využívaly textový režim počítačů PC. Zaměříme se na textové editory (včetně programátorských editorů a hexa editorů) a taktéž na textové procesory, především na vzestup a pád kdysi slavného textového procesoru WordStar, který ovlivnil i další procesory, zejména WordPerfect a MS(PC) Word.
Pavel Tišnovský
4. 1. 2011
Počet nových komentářů
37
Doba čtení:
20 minut
Historie vývoje GUI (10): počítače IBM PC a aplikace využívající textový režim
V dnešním článku se budeme – možná poněkud překvapivě – zabývat počítači IBM PC a aplikacemi, které pro zobrazení rozhraní používaly textové režimy namísto režimů grafických. V podstatě anachronické intenzivní využívání textových režimů na IBM PC souvisí s historií vzniku těchto počítačů.
Pavel Tišnovský
21. 12. 2010
Počet nových komentářů
70
Doba čtení:
21 minut
Historie vývoje GUI (9): použití PostScriptu v systému NeXTSTEP
V předchozím článku jsme se seznámili s počítači společnosti NeXT. Na těchto počítačích byl provozován systém NeXTSTEP, jehož nedílnou součástí byl i jazyk PostScript, resp. jeho varianta Display PostScript. Ten však byl využit i konkurenčním systémem NeWS firmy Sun. Řekneme si, proč byl používán pro GUI.
Pavel Tišnovský
14. 12. 2010
Počet nových komentářů
27
Doba čtení:
27 minut
Historie vývoje GUI (8): počítače vyráběné firmou NeXT
V osmé části seriálu o historii GUI se zaměříme na popis počítačů vyráběných dnes již neexistující firmou NeXT. Tato společnost, jejímž zakladatelem byl Steve Jobs, vyráběla jak výkonné a na svou dobu po technické i designové stránce revoluční pracovní stanice, tak i objektově orientovaný systém NeXTSTEP.
Pavel Tišnovský
7. 12. 2010
Počet nových komentářů
24
Doba čtení:
22 minut
Historie vývoje GUI (7): systém GEOS
V sedmé části seriálu o historii grafického uživatelského rozhraní se budeme zabývat systémem GEOS, jehož vývoj byl poměrně bouřlivý. První verze systému totiž byla určena pro osmibitové mikropočítače C64, další verze pak byly postupně vytvářeny pro počítače Apple II, IBM PC a později i pro mobilní telefony.
Pavel Tišnovský
9. 11. 2010
Počet nových komentářů
44
Doba čtení:
19 minut
Historie vývoje GUI (6): operační systémy GEM a GEOS
V šesté části seriálu si podrobněji představíme systém GEM používaný na osobních počítačích Atari ST, na nichž byl GEM součástí systému TOS. Taktéž se zmíníme o některých zajímavých programech, které mohly být na počítačích Atari ST či na jejich modernějších následovnících (Atari TT, Falcon) provozovány.
Pavel Tišnovský
21. 10. 2010
Počet nových komentářů
11
Doba čtení:
20 minut
Historie vývoje GUI (5): systémy Windows 1.0 a GEM
V páté části seriálu o historii vývoje grafického uživatelského rozhraní nejprve dokončíme popis komerčně nepříliš úspěšného systému Microsoft Windows 1.0 a poté se zaměříme na systém GEM, který sice nebyl na platformě IBM PC příliš rozšířený, našel však své uplatnění na počítačích Atari ST.
Pavel Tišnovský
12. 10. 2010
Počet nových komentářů
8
Doba čtení:
19 minut
Historie vývoje GUI (4): první (ne)úspěšná GUI na PC
Ve čtvrté části seriálu o historii grafického uživatelského rozhraní si řekneme, jaké systémy s GUI byly vyvíjeny pro osobní počítače kompatibilní s IBM PC na samém počátku existence platformy. V polovině osmdesátých let minulého století totiž vzniklo hned několik různých systémů s GUI, přežil však jediný.
Pavel Tišnovský
5. 10. 2010
Počet nových komentářů
16
Doba čtení:
17 minut
Historie vývoje grafického uživatelského rozhraní (3)
Ve třetí části již samostatného seriálu o historii vývoje grafického uživatelského rozhraní se zaměříme na vývoj GUI v polovině osmdesátých let minulého století. Jednalo se o poměrně přelomovou dobu, během níž vznikly jak nové typy osobních počítačů, tak i mnoho systémů s grafickým uživatelským rozhraním, z nichž některé se vyvíjí dodnes.
Pavel Tišnovský
23. 9. 2010
Počet nových komentářů
31
Doba čtení:
14 minut
Historie vývoje grafického uživatelského rozhraní (2)
V deváté části seriálu o programovacích jazycích pro výuku programování si řekneme, jak se vyvíjelo grafické rozhraní na osobních počítačích, zejména na Xerox Alto, Apple Lisa a Macintosh. Taktéž si řekneme, co znamená poněkud tajemná zkratka BitBLT, která má svůj původ právě ve Smalltalku a počítači Xerox Alto.
Pavel Tišnovský
16. 9. 2010
Počet nových komentářů
57
Doba čtení:
22 minut
Squeak a Smalltalk - historie vývoje grafického uživatelského rozhraní
V osmé části seriálu o programovacích jazycích vhodných pro výuku programování se budeme zabývat vývojem grafického uživatelského rozhraní (GUI), a to nejenom ve Smalltalku, ale zmíníme se například i o projektu Sketchpad. Taktéž si řekneme, jaký vliv měl tento vývoj na Squeak a jeho uživatelské prostředí, které se v několika ohledech podstatně odlišuje od dnes standardních IDE.
Pavel Tišnovský
9. 9. 2010
Počet nových komentářů
18
Doba čtení:
11 minut
1
–
18
/
18
Zprávičky
Zemřel Brad Cox, tvůrce programovacího jazyka Objective-C
Dne 2. ledna 2021 zemřel Brad Cox, tvůrce programovacího jazyka Objective-C. Bylo mu 76 let. Informace se na veřejnost dostala až nyní. Na…
Včera
Počet nových komentářů
15
Vyšel LibreOffice 7.1 RC2, finální verze vyjde v únoru
LibreOffice 7.1 bude vydán jako finální začátkem února 2021, přičemž LibreOffice 7.1 RC2 je čtvrtým předběžným vydáním od zahájení vývoje…
Včera
VLC 3.0.12 opravuje vzdáleně zneužitelnou zranitelnost
V pondělí vyšel přehrávač multimédií VLC ve verzi 3.0.12. Ta opravuje závažnou zranitelnost, kterou je možné vzdáleně zneužít. Útočník může…
22. 1.
Počet nových komentářů
2
Další zprávičky
Napište zprávičku
Práce
Kurzy
Junior MS Engineer (Genesys)
C# Developer (.NET Core)
Databázový vývojář/administrátor
Customer success - software support (BigData/DI/ETL)
Fullstack developer
Web developer
Další nabídky práce »
Firemní telefonování v němčině
Budujte úspěšnou kariéru v jakémkoli věku!
Úvod do řízení kvality
Agilní metodiky v praxi
Rozšíření pro Chrome
Agilní (r)evoluce: Jak ustát agilní transformaci
Další kurzy a školení »
Práce
Kurzy
C# Developer (.NET Core)
Databázový vývojář/administrátor
Fullstack developer
IT administrátor
SAP Commerce (Hybris) Developer
Web developer
Další nabídky práce »
Budujte úspěšnou kariéru v jakémkoli věku!
Úvod do řízení kvality
Agilní metodiky v praxi
Psaní e-mailů snadněji a rychleji
Rozšíření pro Chrome
Kritické myšlení 6 - Mediální gramotnost a fact-checking
Další kurzy a školení »
Internet Info
Lupa
Měšec
Podnikatel
BusinessCenter
Root
Vitalia
Slunečnice
Stahuj
SW
Tuesday
Navrcholu
Sherpas