Hlavní navigace
Články
Zprávičky
Fórum
Podpořte Root
Školení
Galerie
Nabídky práce v IT
Kalendář
Root do mailu
RSS
Blogy
Knihy
Speciály
Zdroják
Manuály
Licence
Jak na Linux
Hledat
Přihlásit
Zůstat přihlášen
Registrovat
Zapomenuté
heslo
nebo
jméno
Root.cz
»
Nálepky
»
Assembler
Assembler
1
–
30
/
59
První strana
Předchozí strana
1
2
Následující strana
Poslední strana
Vývoj pro ZX Spectrum: dokončení realizace příkazu PLOT
Dokončíme poměrně rozsáhlé téma, kterému jsme se věnovali minule i předminule. Jedná se o vlastní implementaci podprogramu v assembleru mikroprocesoru Zilog Z80, jenž bude napodobovat příkaz PLOT ze Sinclair BASICu.
Pavel Tišnovský
Včera
Počet nových komentářů
37
Doba čtení:
56 minut
Vývoj pro ZX Spectrum: vlastní vykreslovací subrutiny potřetí
Dnes si ukážeme, jak v assembleru mikroprocesoru Zilog Z80 realizovat operaci typu PLOT. Jedná se o standardní příkaz Sinclair BASICu pro vykreslení jediného pixelu na obrazovku. Není to ovšem zcela triviální operace.
Pavel Tišnovský
21. 3. 2023
Počet nových komentářů
27
Doba čtení:
50 minut
Vývoj her a dem pro ZX Spectrum: vlastní vykreslovací subrutiny podruhé
Nejdříve dokončíme problematiku tisku znaků na obrazovku. Poté si ukážeme, jak je možné vytisknout celé řetězce a následně se zaměříme na emulaci BASICovského příkazu PLOT.
Pavel Tišnovský
9. 3. 2023
Počet nových komentářů
13
Doba čtení:
41 minut
Vývoj her a dem pro ZX Spectrum: vlastní vykreslovací subrutiny
V seriálu o vývoji pro legendární mikropočítač ZX Spectrum si ukážeme různé způsoby přímé manipulace s obrazovou pamětí, tedy konkrétně takové postupy, které se obejdou bez využití podprogramů uložených v ROM.
Pavel Tišnovský
2. 3. 2023
Počet nových komentářů
34
Doba čtení:
37 minut
Popularitě programovacích jazyků vévodí Python
Computerworld shrnuje aktuální stav popularity programovacích jazyků dle dvou různých metrik. V obou ale vede Python, byť třeba ne výrazně. Index TIOBE, který věc posuzuje optikou uživatelských dotazů ve vyhledávačích říká, že Python je oblíben…
David Ježek
22. 2. 2023
Počet nových komentářů
54
Vývoj pro ZX Spectrum: výpis informací na obrazovku
Ve třetím článku o vývoji pro domácí mikropočítač ZX Spectrum si ukážeme, jak lze zajistit výpis užitečných informací (znaků, řetězců atd.) na obrazovku. Využít přitom můžeme podprogramy z ROM či si vše napsat od začátku.
Pavel Tišnovský
21. 2. 2023
Počet nových komentářů
16
Doba čtení:
33 minut
Vývoj pro ZX Spectrum: mikroprocesor Zilog Z80 a smyčky v assembleru
Ve druhém článku o vývoji programů pro ZX Spectrum si popíšeme mikroprocesor Zilog Z80 a následně si ukážeme, jak realizovat a následně optimalizovat jednoduché počítané programové smyčky v assembleru.
Pavel Tišnovský
14. 2. 2023
Počet nových komentářů
39
Doba čtení:
34 minut
Kouzlo minimalismu potřetí: vývoj her a dem pro slavné ZX Spectrum
Navážeme na série článků o vývoji her pro Atari 2600 a konzoli NES. Řekneme si, jak vyvíjet hry a grafická či hudební dema pro neméně slavný osmibitový stroj ZX Spectrum.
Pavel Tišnovský
7. 2. 2023
Počet nových komentářů
56
Doba čtení:
29 minut
Nástroj objdump: švýcarský nožík pro vývojáře
Jednou z velmi užitečných utilit v balíčku GNU Binutils je objdump. Ta umožňuje získávat důležité informace jak z objektových souborů, tak i z dynamicky linkovaných knihoven i ze spustitelných (nativních) souborů.
Pavel Tišnovský
24. 1. 2023
Počet nových komentářů
17
Doba čtení:
33 minut
Vývoj pro osmibitovou herní konzoli NES s využitím překladače jazyka C (dokončení)
V poslední části seriálu o vývoji her pro historickou osmibitovou herní konzoli NES dokončíme popis tvorby her a dalších aplikací pro NES s využitím překladače programovacího jazyka C společně s knihovnou NESlib.
Pavel Tišnovský
19. 1. 2023
Počet nových komentářů
2
Doba čtení:
85 minut
Vývoj pro osmibitovou herní konzoli NES s využitím překladače jazyka C
V dalším článku o konzoli NES si ukážeme, jak namísto assembleru (nebo společně s assemblerem) využít i programovací jazyk C. Konkrétně si ukážeme použití překladače CC65 společně s knihovnou NESlib.
Pavel Tišnovský
10. 1. 2023
Počet nových komentářů
15
Doba čtení:
49 minut
Framework Capstone aneb univerzální disassembler
Seznámíme se s frameworkem Capstone, což je univerzální disassembler podporující všechny mainstreamové architektury, jenž je implementován formou knihovny a je možné ho volat z různých programovacích jazyků.
Pavel Tišnovský
5. 1. 2023
Počet nových komentářů
5
Doba čtení:
38 minut
Frameworky Capstone a Keystone: základ pro tvorbu assemblerů a disassemblerů
Seznámíme se s možnostmi nabízenými frameworkem Keystone, který se velmi často používá společně s frameworkem Capstone. Keystone je implementován formou knihovny a proto ho lze použít z různých programovacích jazyků.
Pavel Tišnovský
3. 1. 2023
Počet nových komentářů
11
Doba čtení:
32 minut
Základní optimalizace v Go aneb pomáháme překladači
Seznámíme se se základními optimalizacemi, které je v některých případech vhodné či nutné provádět na úrovni zdrojového kódu. Některé dále zmíněné optimalizace jsou (zdánlivě) triviální, na druhou stranu ovšem opomíjené.
Pavel Tišnovský
8. 12. 2022
Počet nových komentářů
25
Doba čtení:
35 minut
Rozšíření instrukční sady „Advanced Vector Extensions“ na platformě x86–64
Článek je věnován rozšíření instrukční sady „Advanced Vector Extension“ neboli AVX. Oproti MMX či SSE se jedná o výrazné vylepšení podpory SIMD operací s delšími vektory a s novými instrukcemi.
Pavel Tišnovský
1. 11. 2022
Počet nových komentářů
22
Doba čtení:
69 minut
Zpracování n-rozměrných polí v jazyce Go s využitím knihovny narray
V dnešním článku se seznámíme s knihovnou nazvanou narray. Jedná se o knihovnu určenou pro programovací jazyk Go, která je navržena pro efektivní práci s n-rozměrnými poli s využitím ručně „vektorizovaného“ kódu napsaného v assembleru.
Pavel Tišnovský
27. 10. 2022
Počet nových komentářů
11
Doba čtení:
25 minut
Podpora SIMD operací v GCC s využitím intrinsic: technologie SSE
Na předchozí článek o využití SIMD operací založeném na použití intrinsic v překladači GCC C dnes navážeme. Dnes se zaměříme na technologii SSE se 128bitovými vektory a podporou FP operací.
Pavel Tišnovský
25. 10. 2022
Počet nových komentářů
11
Doba čtení:
55 minut
Podpora SIMD (vektorových) instrukcí na RISCových procesorech
SIMD operace, s jejichž některými variantami určenými pro platformu x86–64 jsme se seznámili minule, se používají i na RISCových procesorech. Dnes se seznámíme s rozšířením NEON pro procesory ARM.
Pavel Tišnovský
18. 10. 2022
Počet nových komentářů
14
Doba čtení:
47 minut
Užitečné rozšíření GCC – podpora SIMD (vektorových) instrukcí: nedostatky technologie
Podpora SIMD operací v rozšíření GCC je ve skutečnosti pouze částečná a má mnohé nedostatky, o nichž se dnes zmíníme. Taktéž si ukážeme, že vektory zavedené v rámci tohoto rozšíření není vhodné slepě používat namísto polí.
Pavel Tišnovský
11. 10. 2022
Počet nových komentářů
15
Doba čtení:
50 minut
Užitečné rozšíření GCC: podpora SIMD (vektorových) instrukcí
S rostoucím počtem tranzistorů na ploše mikroprocesorů (Moorův zákon) se mění i jejich architektura. Kromě přidávání jader dochází k zavádění instrukcí SIMD, které dokážou jednu operaci provádět s celým vektorem dat.
Pavel Tišnovský
6. 10. 2022
Počet nových komentářů
36
Doba čtení:
49 minut
Překladače programovacího jazyka C pro historické osmibitové mikroprocesory (2)
Ve druhém článku o překladači cc65 si řekneme, jak můžeme využít některé jeho speciální vlastnosti, například možnost mixovat kód psaný v jazyku C s assemblerem (na úrovni zdrojového kódu) nebo použití pseudoproměnných.
Pavel Tišnovský
29. 9. 2022
Počet nových komentářů
12
Doba čtení:
39 minut
Překladače jazyka C pro historické osmibitové mikroprocesory
O programovacím jazyku C se někdy s nadsázkou říká, že je to „přenositelný assembler“. Programy psané v C skutečně mohou být velmi efektivní, ovšem do značné míry záleží na kvalitě céčkového překladače.
Pavel Tišnovský
15. 9. 2022
Počet nových komentářů
11
Doba čtení:
33 minut
Vývoj her pro herní konzoli NES: plynulý posun pozadí (scrolling)
Užitečnou vlastností čipu PPU v konzoli NES je podpora pro scrolling celého pozadí. Tato technika je použita v mnoha hrách, například v Super Mario Bros či ve hře Castlevania. Dnes si ukážeme, jak na scrolling v assembleru.
Pavel Tišnovský
8. 9. 2022
Počet nových komentářů
6
Doba čtení:
39 minut
Compiler Explorer: až nečekaně užitečný nástroj pro vývojáře
Seznámíme se s užitečným projektem, který se nazývá Compiler Explorer. Jedná se o webovou aplikaci, která dokáže přeložit zdrojové kódy napsané v různých jazycích buď do assembleru zvoleného procesoru nebo (pro určité jazyky) do bajtkódu.
Pavel Tišnovský
6. 9. 2022
Počet nových komentářů
15
Doba čtení:
16 minut
Vývoj her pro herní konzoli NES: zobrazení pozadí, priorita spritů vůči pozadí
Už jsme se seznámili se zobrazením pohyblivých objektů na obrazovce (spritů). Dnes si řekneme, jak je zobrazeno statické či rolující pozadí (background). Poněkud paradoxně je zobrazení pozadí složitější než zobrazení spritů.
Pavel Tišnovský
1. 9. 2022
Doba čtení:
36 minut
Vývoj her pro herní konzoli NES: atributy spritů, pokročilejší makra, zjištění velikosti generované ROM
V dalším článku o vývoji pro Nintendo Entertainment System (NES) si podrobněji ukážeme práci s atributy spritů (barva, zrcadlení…), vytvoříme složitější makra a zjistíme, kolik bajtů ROM je obsazeno námi vytvořeným demem.
Pavel Tišnovský
23. 8. 2022
Počet nových komentářů
2
Doba čtení:
38 minut
Vývoj her pro herní konzoli NES: čtení ovladače, pohyb spritů a rutina VBLANK
V šesté části seriálu o vývoji her a pro slavnou a v mnoha ohledech přelomovou konzoli Nintendo Entertainment System (NES) si ukážeme, jak číst stav tlačítek herního ovladače a jak pomocí něj pohybovat sprity na obrazovce.
Pavel Tišnovský
16. 8. 2022
Počet nových komentářů
6
Doba čtení:
49 minut
Vývoj her pro herní konzoli NES: práce se sprity
V páté části seriálu o vývoji her a multimediálních dem určených pro slavnou a v mnoha ohledech přelomovou osmibitovou herní konzoli Nintendo Entertainment System (NES) si popíšeme způsob zobrazení spritů na ploše obrazovky.
Pavel Tišnovský
11. 8. 2022
Počet nových komentářů
16
Doba čtení:
46 minut
Vývoj her pro herní konzoli NES: první seznámení s možnostmi PPU
V další části seriálu o vývoji pro slavnou a v mnoha ohledech přelomovou herní konzoli Nintendo Entertainment System (NES) se již začneme zabývat jejími grafickými schopnostmi. Taktéž si ukážeme další možnosti assembleru ca65.
Pavel Tišnovský
12. 7. 2022
Počet nových komentářů
10
Doba čtení:
34 minut
Základy tvorby her pro herní konzoli NES: triky nabízené assemblerem, tvorba zvuků a grafiky
Ve třetí části seriálu o tvorbě her pro NES se nejprve seznámíme s některými triky nabízenými assemblerem ca65 a pak si ukážeme tvorbu zvuků. Taktéž si (prozatím bez příkladu) řekneme, jak se na NESu pracuje s grafikou.
Pavel Tišnovský
16. 6. 2022
Počet nových komentářů
13
Doba čtení:
35 minut
1
–
30
/
59
První strana
Předchozí strana
1
2
Následující strana
Poslední strana
Zprávičky
Linux 6.4 přidá podporu mnoha grafických tabletů Genius
V rámci vývojového cyklu, ze kterého vzejde Linux 6.4, byl začleněn kód zprovozňující podporu řady grafických tabletů od společnosti KYE…
17:51
Vyšel Blender 3.5 s vylepšeným enginem Cycles
Nová verze Blenderu stál neobsahuje podporu raytracingu přes AMD HIP či Intel oneAPI, vývoj se nestihl včas, takže si počkáme minimálně ještě…
17:28
Netmetr se mění na LibreSpeed a zapojuje se do světové sítě měřičů
Původní projekt Netmetr byl spuštěn v roce 2016 a jeho cílem bylo poskytnout test rychlosti připojení pro uživatele a zároveň pomoci ČTÚ…
16:20
Počet nových komentářů
1
Další zprávičky
Napište zprávičku
Práce
Kurzy
BI SPECIALIST
PHP Developer na nový projekt | 70-110.000 Kč
Správce ICT - technik koncových zařízení
Pre-Sales Representative
IT Service Manager (m/ž)
IT Business Analyst
Další nabídky práce »
Osobní styl muže jako brána k úspěchu
Prezentujte v angličtině!
Úvod do kritického myšlení
Rozmluvte se anglicky!
Základy Excelu pro začátečníky
Práce s informacemi ve výrobě I.
Další kurzy a školení »
Práce
Kurzy
BI SPECIALIST
PHP Developer na nový projekt | 70-110.000 Kč
OBCHODNÍK PRO CLOUDOVÉ SLUŽBY (hybrid)
IT Service Manager (m/ž)
IT Business Analyst
Junior Java Developer
Další nabídky práce »
Osobní styl muže jako brána k úspěchu
Prezentujte v angličtině!
Úvod do kritického myšlení
Co potřebuje HR specialista vědět o projektovém řízení?
Základy Excelu pro začátečníky
Storytelling 1: Prezentace a business storytelling
Další kurzy a školení »
Komerční sdělení
COMGUARD Vás srdečně zve k účasti na sérii online webinářů s Trellix na aktuální témata kyberbezpečnosti
Odborné školení Hacking v praxi 2 s etickým hackerem Lukášem Antalem
VÍCE INFO
ČLÁNKY DO MAILU