• Články
  • Zprávičky
  • Fórum
  • Podpořte Root
  • Školení
  • Galerie
  • Root do mailu
  • RSS
  • Blogy
  • Knihy
  • Speciály
  • Manuály
  • Licence
  • Jak na Linux
  • Zdroják
    • Hledat

    Root.cz  »  Témata  »  Assembler

    Assembler

    61–90 / 144
    První strana Předchozí strana 1 2 3 4 5 Následující strana Poslední strana
    • Grafická karta EGA: pouze mírný pokrok v mezích zákona

      V roce 1984 začala být pro platformu PC nabízena karta EGA. Byla zpětně kompatibilní s MDA i CGA a byla navržena s ohledem na dopřednou kompatibilitu. Měla neohrabaný design, ovšem umožňovala tvorbu pokročilejších her.
      Pavel Tišnovský
      23. 7. 2024
      Doba čtení: 39 minut
    • Grafická karta Hercules: úspěšná alternativa a konkurence MDA i CGA

      Alternativou ke grafickým kartám MDA a CGA se v roce 1983 stala karta Hercules. Nabízela stejně dobré rozlišení textového režimu jako karta MDA a navíc podporovala i monochromatický grafický režim 720×348 pixelů.
      Pavel Tišnovský
      18. 7. 2024
      Doba čtení: 37 minut

    • Textové režimy grafické karty CGA a řadič displeje Motorola 6845

      Grafické režimy karty CGA pravděpodobně nikoho neohromí. Zajímavější jsou z pohledu programátora režimy textové, protože ty je možné konfigurací čipu Motorola 6845 přeprogramovat tak, že vznikne pseudografický režim 160×100.
      Pavel Tišnovský
      16. 7. 2024
      Doba čtení: 32 minut
    • Hrátky s barvovou paletou a vykreslení jednotlivých pixelů kartou CGA

      Dnes se ještě jednou budeme zabývat programováním a kreslením na původním IBM PC a grafické kartě CGA. Ukážeme si práci s barvovou paletou a taktéž operace, které je nutné provádět při vykreslování jednotlivých pixelů.
      Pavel Tišnovský
      11. 7. 2024
      Doba čtení: 32 minut
    • Struktura obrazové paměti grafické karty CGA, blokové přenosy a základy optimalizace

      Ve třetím článku o programování her a dem pro IBM PC se „slavnou“ kartou CGA se zaměříme na důležité operace: přístup do obrazové paměti, využití vertikálního zatemnění pro vykreslování a volání blokových instrukcí pro zápis i přenos dat.
      Pavel Tišnovský
      9. 7. 2024
      Doba čtení: 30 minut

    • Vývoj her a grafických dem pro oslavovanou i nenáviděnou platformu PC (vražedná kombinace 8088 a CGA)

      Vývoj grafických dem a her pro jiné platformy (Atari ST, Amiga) může být zábavný, neb vývojář většinou měl pocit, že je HW navržený „příčetně“. IBM PC kombinující Intel 8088 a CGA grafiku, je opačným případem.
      Pavel Tišnovský
      4. 7. 2024
      Doba čtení: 28 minut
    • Vývoj her a grafických dem pro oslavovanou i nenáviděnou platformu PC (první kroky)

      Již poněkolikáté se vrátíme na do 80. let minulého století. V novém seriálu si ukážeme tvorbu aplikací pro IBM PC. Platformu, která byla mnoha programátory nenáviděna, ovšem viděno zpětně: měla něco do sebe.
      Pavel Tišnovský
      2. 7. 2024
      Doba čtení: 19 minut
    • Flat assembler: vývojářský nástroj ze staré školy

      Seznámíme se s assemblerem nazvaným FASM, což je zkratka sousloví flat assembler. Ten se v několika ohledech odlišuje od GNU Assembleru i například od NASMu. Mezi zajímavé vlastnosti patří podpora pro cross překlad.
      Pavel Tišnovský
      14. 5. 2024
      Doba čtení: 35 minut
    • TinyCC Assembler: assembler, jenž je součástí Tiny C Compileru

      Dnes navážeme na článek, v němž jsme si mimo jiné popsali překladač Tiny C Compiler. Tento překladač totiž obsahuje i vlastní assembler nazvaný TinyCC Assembler, který se podobná známému GNU Assembleru.
      Pavel Tišnovský
      26. 3. 2024
      Doba čtení: 32 minut
    • Překlad funkcí přímo do nativního kódu MicroPythonem

      Ilustrační snímek
      MicroPython, s jehož podporou pro zápis strojových instrukcí ze sad Thumb a Thumb-2 jsme se částečně seznámili v předchozích článcích, navíc umožňuje překlad vybraných funkcí do nativního kódu a nikoli „pouze“ do bajtkódu Pythonu.
      Pavel Tišnovský
      6. 2. 2024
      Doba čtení: 28 minut
    • Zápis funkcí obsahujících instrukce Thumb a Thumb-2 v MicroPythonu (dokončení)

      Ilustrační snímek
      V závěrečném článku si popíšeme zbývající podporované instrukce i způsob jejich použití. Taktéž si porovnáme rychlost výpočtů realizovaných přímo strojovými instrukcemi v porovnání s Pythonem.
      Pavel Tišnovský
      1. 2. 2024
      Doba čtení: 27 minut
    • Zápis funkcí obsahujících instrukce Thumb a Thumb-2 v MicroPythonu (2)

      Ilustrační snímek
      Ve druhé části článku o využití instrukcí z instrukční sady Thumb a Thumb-2 v MicroPythonu si řekneme, jaký prozkoumat strojový kód funkcí označených dekorátorem @micropython.asm_thumb.
      Pavel Tišnovský
      30. 1. 2024
      Doba čtení: 29 minut
    • Zápis funkcí obsahujících instrukce Thumb a Thumb-2 v MicroPythonu

      Ilustrační snímek
      V předchozím článku jsme si ukázali, jak MicroPython použít pro webový front end, dnes se zaměříme opačnou stranu spektra – na podporu pro zápis funkcí obsahujících instrukce z instrukčních sad Thumb a Thumb-2.
      Pavel Tišnovský
      25. 1. 2024
      Doba čtení: 33 minut
    • Vykreslování spritů a animací na ZX Spectru (2. část)

      V předchozím článku jsme si ukázali, jak lze na obrazovku ZX Spectra vykreslit sprite definovaný svojí maskou. Ovšem prozatím není čas na jásání, protože naše vykreslovací rutina má mnoho nedostatků.
      Pavel Tišnovský
      15. 8. 2023
      Doba čtení: 56 minut
    • FreeBSD s podporou až 1024 CPU jader, rychlejší start Cyberpunku 2077 s GPU Intel

      Stalo se AMD EPYC 64core
      GNU Assembler se připravuje na příští generace CPU Intel, Týden v KDE opět ve znamení Plasmy 6, FreeBSD pracuje na podpoře LinuxBootu.
      David Ježek
      30. 7. 2023
      Doba čtení: 3 minuty
    • Vykreslování spritů a animací na ZX Spectru

      V prakticky každé hře se setkáme s pohybujícími se objekty. Vykreslování takových objektů na ZX Spectru je poměrně složité kvůli specifické organizaci grafické paměti a systému barvových atributů.
      Pavel Tišnovský
      25. 7. 2023
      Doba čtení: 67 minut
    • Podrobnější popis možností zvukového čipu řady AY-3–8910 na ZX Spectru 128k

      Ještě jednou se vrátíme ke zvukovému čipu řady AY-3–8910. Ukážeme si průběhy i frekvenční charakteristiku signálů, které lze naměřit na zvukovém výstupu ZX Spectra. Nezapomeneme ani na možnost tvorby šumu a práci s obálkou.
      Pavel Tišnovský
      22. 6. 2023
      Doba čtení: 42 minut
    • Zvuky a hudba na ZX Spectru: zvukové čipy řady AY-3–8910

      V sedmnácté části seriálu o vývoji her a dalších aplikací pro slavné ZX Spectrum si ukážeme, jakým způsobem lze produkovat zvuky či hudbu s využitím zvukového čipu řady AY-3–8910, tedy slavného „ayčka“. To bylo součástí ZX Spectra 128k i některých dalších rozšíření (Melodik atd.).
      Pavel Tišnovský
      13. 6. 2023
      Doba čtení: 46 minut
    • Ovládání hráčů ve hře klávesnicí nebo joystickem na ZX Spectru

      Ukážeme si základní metody ovládání hráčů (postaviček) ve hrách, a to jak s využitím klávesnice, tak i pomocí joysticků připojených přes různá rozhraní: Kempston, Interface-2 atd.
      Pavel Tišnovský
      25. 5. 2023
      Doba čtení: 59 minut
    • Práce s klávesnicí na ZX Spectru

      Ukážeme si základní práci s klávesnicí ZX Spectra a seznámíme se s instrukcemi určenými pro čtení nebo zápis dat na vstupně-výstupní porty, což je z pohledu Z80 adresová oblast oddělená od prostoru pamětí ROM a RAM.
      Pavel Tišnovský
      18. 5. 2023
      Doba čtení: 45 minut
    • Kopie datových bloků na ZX Spectru s využitím zásobníku

      Ukážeme si trik pro blokový přenos dat, který spočívá v tom, že se přenáší vždy dvojice bajtů, což sice samo o sobě rychlejší není, ale Z80 nemusí načítat operační kódy instrukcí při přenosu každého bajtu.
      Pavel Tišnovský
      11. 5. 2023
      Doba čtení: 65 minut
    • Kopie datových bloků na ZX Spectru: přenášení bajt po bajtu

      V dalším článku o vývoji programů pro mikropočítač ZX Spectrum se začneme zabývat zdánlivě triviální problematikou: kopií datových bloků, tj. přenesení určitého množství bajtů z jedné adresy na adresu jinou.
      Pavel Tišnovský
      2. 5. 2023
      Doba čtení: 49 minut
    • Tisk hexadecimálních hodnot s využitím instrukce DAA na ZX Spectru

      Dnešní článek o vývoji programů pro mikropočítač ZX Spectrum je rozdělen na dvě části. V úvodní části si ukážeme využití instrukce DAA při tisku hexadecimálních hodnot a v části druhé se seznámíme se základy zpracování hodnot s plovoucí řádovou čárkou.
      Pavel Tišnovský
      20. 4. 2023
      Doba čtení: 47 minut
    • Aritmetické operace s hodnotami uloženými binárně i ve formátu BCD

      Vyzkoušíme si, jak jsou provedeny základní aritmetické operace při sčítání celočíselných hodnot uložených v binárním tvaru i s využitím formátu BCD – přesněji řečeno ve variantě označované jako Packed BCD.
      Pavel Tišnovský
      13. 4. 2023
      Doba čtení: 46 minut
    • Zobrazení čísel a zpracování příznaků mikroprocesoru Zilog Z80

      Nejprve si ukážeme, jak s využitím standardního podprogramu z ROM tisknout celá čísla. Tyto znalosti použijeme při zkoumání příznaků (flags) mikroprocesoru Zilog Z80, jejichž znalost je při programování v assembleru nedocenitelná.
      Pavel Tišnovský
      4. 4. 2023
      Doba čtení: 35 minut
    • Vývoj pro ZX Spectrum: dokončení realizace příkazu PLOT

      Dokončíme poměrně rozsáhlé téma, kterému jsme se věnovali minule i předminule. Jedná se o vlastní implementaci podprogramu v assembleru mikroprocesoru Zilog Z80, jenž bude napodobovat příkaz PLOT ze Sinclair BASICu.
      Pavel Tišnovský
      28. 3. 2023
      Doba čtení: 56 minut
    • Vývoj pro ZX Spectrum: vlastní vykreslovací subrutiny potřetí

      Dnes si ukážeme, jak v assembleru mikroprocesoru Zilog Z80 realizovat operaci typu PLOT. Jedná se o standardní příkaz Sinclair BASICu pro vykreslení jediného pixelu na obrazovku. Není to ovšem zcela triviální operace.
      Pavel Tišnovský
      21. 3. 2023
      Doba čtení: 50 minut
    • Vývoj her a dem pro ZX Spectrum: vlastní vykreslovací subrutiny podruhé

      Nejdříve dokončíme problematiku tisku znaků na obrazovku. Poté si ukážeme, jak je možné vytisknout celé řetězce a následně se zaměříme na emulaci BASICovského příkazu PLOT.
      Pavel Tišnovský
      9. 3. 2023
      Doba čtení: 41 minut
    • Vývoj her a dem pro ZX Spectrum: vlastní vykreslovací subrutiny

      V seriálu o vývoji pro legendární mikropočítač ZX Spectrum si ukážeme různé způsoby přímé manipulace s obrazovou pamětí, tedy konkrétně takové postupy, které se obejdou bez využití podprogramů uložených v ROM.
      Pavel Tišnovský
      2. 3. 2023
      Doba čtení: 37 minut
    • Popularitě programovacích jazyků vévodí Python

      Computerworld shrnuje aktuální stav popularity programovacích jazyků dle dvou různých metrik. V obou ale vede Python, byť třeba ne výrazně. Index TIOBE, který věc posuzuje optikou uživatelských dotazů ve vyhledávačích říká, že Python je oblíben…
      David Ježek
      22. 2. 2023
    61–90 / 144
    První strana Předchozí strana 1 2 3 4 5 Následující strana Poslední strana




    Dále u nás najdete

    Po Black Friday přichází Cyber Monday. Jaká je jeho historie?

    Osvědčený recept na linecké. Zásadní je správný poměr surovin

    7 věcí, kterými si kazíte business na LinkedInu aneb nebojte se mlčet

    Důchody 2026: Jak vypočítat, o kolik vám vzroste penze?

    Bionáplast pomáhá s hojením bércových vředů

    Proč přichází éra suverénních datových center?

    Kolik bude stát snížení záloh OSVČ? Každý tvrdí něco jiného

    Huawei se ne a ne odporoučet z Česka a Evropy

    Samořídicí vozítka začala doručovat jídlo v pražském Karlíně

    Celková anestezie u zubaře bude na pojišťovnu, ale jen pro někoho

    ESET HOME Security Premium - ochrana pro celou domácnost!

    Za bolestivou menstruaci někdy může endometrióza

    Změny v sociálním pojištění v roce 2026 v oblasti zaměstnávání

    Kubík musel na mimotělní oběh hned po porodu

    Mateřská 2026: Jak se zvýší dávka čerstvým maminkám

    AI vyhledávání: Hrozí dezinformační vlna, pokud zaniknou důvěryhodné zdroje?

    Nasedl jsem to samořiditelného taxi bez volantu

    Zapomínání může být příznakem mozkové mlhy. Jak se řeší?

    Je mi dobře, prášek si nevezmu. Lidé si nerozumně mění léčbu

    HP chce propouštět a šetřit, argumentuje AI

    • Root.cz do mailu
    • RSS a další exporty
    • Podpořte Root.cz
    • Reklama
    • Podmínky užívání
    • Kontakt
    Byznys:
    Podnikatel.cz Euro.cz Businesscenter.podnikatel.cz
    Finance:
    Měšec.cz Finance.cz
    IT:
    Lupa.cz Root.cz Cnews.cz Zdroják.cz
    Zdraví:
    Vitalia.cz Zdraví.euro.cz
    Software:
    Slunečnice.cz Stahuj.cz SW.cz Můjsoubor.cz Stáhnu.cz
    Zájmy:
    Edna.cz Autobible.euro.cz Rodičov.cz Videačesky.cz Hryprodívky.cz Raketka.cz Nasvah.cz
    B2B:
    Computertrends.cz CIOtrends.cz Channeltrends.cz CFOtrends.cz
    Odborné akce:
    Tuesday.cz

    Dáváme Internetu obsah.

    • O společnosti
    • Inzerce
    • Kariéra
    • Kontakty
    • Osobní údaje
    • Nastavení soukromí
    Copyright © 1997 – 2025 Internet Info, s.r.o. Všechna práva vyhrazena.