• Články
  • Zprávičky
  • Fórum
  • Podpořte Root
  • Školení
  • Galerie
  • Root do mailu
  • RSS
  • Blogy
  • Knihy
  • Speciály
  • Manuály
  • Licence
  • Jak na Linux
  • Zdroják
    • Hledat

    Root.cz  »  Témata  »  Assembler

    Assembler

    31–60 / 143
    První strana Předchozí strana 1 2 3 4 5 Následující strana Poslední strana
    • Programovatelné IO na mikrořadičích RP2040 v Raspberry Pi Pico

      Raspberry Pi Pico s řadičem RP2040
      Dnes se seznámíme s unikátní vlastností Raspberry Pi Pico. Tyto jednodeskové mikropočítače obsahují PIO (Programmable IO), což jsou bloky ovládající vstupně-výstupní piny (GPIO). Ty se chovají jako samostatně programovatelné procesory.
      Pavel Tišnovský
      6. 2. 2025
      Doba čtení: 23 minut
    • SIMD instrukce na platformě 80×86: nepřímý důsledek platnosti Mooreova zákona

      Intel microprocessor Pentium MMX 233 s architekturou P5 (P55C)
      Začneme se seznamovat se SIMD instrukcemi pro platformu 80×86, které jsou souhrnně nazývány, i když ne zcela přesně, vektorové instrukce. První na řadě je technologie MMX.
      Pavel Tišnovský
      4. 2. 2025
      Doba čtení: 69 minut

    • Matematické koprocesory na platformě x86: vše se komplikuje

      Práce s hodnotami s plovoucí řádovou čárkou sice může vypadat jednoduše, ovšem není tomu tak, protože se musí pracovat s nekonečny, hodnotami NaN atd. Navíc musí FPU spolupracovat s mikroprocesorem.
      Pavel Tišnovský
      28. 1. 2025
      Doba čtení: 65 minut
    • Matematické koprocesory na platformě 80×86 prakticky

      Na praktických příkladech si ověříme základní funkce poskytované matematickým koprocesorem Intel 8087, na který navazuje řada čipů 80287 a 80387. Posléze se tyto funkce staly přímo součástí hlavního mikroprocesoru.
      Pavel Tišnovský
      21. 1. 2025
      Doba čtení: 61 minut
    • Matematické koprocesory na 80×86 pro výpočty s plovoucí řádovou čárkou

      Nedílnou součástí prakticky všech procesorů je modul pro operace s plovoucí řádovou čárkou. Na platformě IBM PC se jednalo o řadu matematických koprocesorů označovaných čísly 8087, 80287, 80387 a (nepřesně) 80487.
      Pavel Tišnovský
      14. 1. 2025
      Doba čtení: 57 minut

    • Nové vlastnosti čipů 80386: stránkování a virtuální režim 8086

      Seznámíme se s dvěma technologiemi, které byly součástí mikroprocesoru Intel 80386. Tento v několika ohledech přelomový čip totiž kromě dalších vylepšení nabízel možnost stránkování (paging) a nový virtuální režim.
      Pavel Tišnovský
      7. 1. 2025
      Doba čtení: 57 minut
    • Od reálného režimu k režimu chráněnému na procesorech 80286 a 80386 (2.část)

      Přechod do chráněného režimu (a zpět) na mikroprocesorech Intel se podobá složitému rituálu. Všechny operace je nutné vykonat v určitém pořadí a naslepo: bez možnosti ladění nebo sledování činnosti PC.
      Pavel Tišnovský
      31. 12. 2024
      Doba čtení: 63 minut
    • Od reálného režimu k režimu chráněnému na 80286 a 80386

      Seznámíme se s vlastnostmi čipů 80286 a 80386, které souvisejí s reálným režimem, nereálným (unreal) režimem a režimem chráněným. Zabývat se budeme cachí s deskriptory segmentů, která se projevuje i v reálném režimu.
      Pavel Tišnovský
      17. 12. 2024
      Doba čtení: 65 minut
    • 640K by mělo stačit každému: skutečně?

      Billu Gatesovi se připisuje výrok „640K ought to be enough for anybody“, který ovšem pravděpodobně nikdy neřekl. Na počítačích IBM PC se skutečně dlouhou dobu bojovalo s omezenými možnostmi adresování většího paměťového rozsahu.
      Pavel Tišnovský
      10. 12. 2024
      Doba čtení: 56 minut
    • Vývoj mikroprocesorů z rodiny 80×86: 32bitové čipy 80386 a 80486

      Dnes se budeme zabývat těmi novými instrukcemi, které byly přidány do třetí generace mikroprocesorů rodiny 80×86, tj. konkrétně do čipů Intel 80386 (a posléze i Intel 80486). Prozatím se zaměříme především na reálný režim.
      Pavel Tišnovský
      5. 12. 2024
      Doba čtení: 55 minut
    • Vývoj mikroprocesorů z rodiny 80×86: od Intelu 8086 k čipu 80286

      Většina příkladů, které jsme si až doposud ukazovali, využívala pouze instrukce a registry dostupné na původních mikroprocesorech 8086 a 8088. Ovšem možnosti instrukčních sad se postupně s příchodem dalších čipů řady x86 rozšiřovaly.
      Pavel Tišnovský
      3. 12. 2024
      Doba čtení: 52 minut
    • Časovač 8253 a systém přerušení na IBM PC

      Při programování IBM PC je třeba zajistit volání nějakého podprogramu v pravidelných intervalech. Realizace formou čekacích smyček je většinou nepraktická, proto je výhodnější využít časovač představovaný čipem 8253.
      Pavel Tišnovský
      19. 11. 2024
      Doba čtení: 54 minut
    • Programování zvukových karet s čipem OPL 3: modifikace tvaru vlny a zvukové kanály se čtyřmi operátory

      Dnes si ukážeme další možnosti čipu OPL3, zejména použití nových podporovaných tvarů vln (waveform) a taktéž režim propojení čtyř operátorů, které vytvoří jediný kanál.
      Pavel Tišnovský
      12. 11. 2024
      Doba čtení: 71 minut
    • Programování zvukových karet s čipem OPL3 nebo s dvojicí čipů OPL2

      Ukážeme si ovládání dvojice čipů OPL2 (DualOPL2), jak lze na OPL2 i OPL3 využít polyfonii a taktéž ovládání levého a pravého reproduktoru čipem OPL3, čímž se realizuje triviální stereo.
      Pavel Tišnovský
      29. 10. 2024
      Doba čtení: 86 minut
    • Vývoj zvukových karet pro platformu IBM PC po vydání karty AdLib

      Po zvukové kartě AdLib s čipem OPL2 se pro platformu PC začaly vydávat i další zvukové karty. Ty přinesly možnost přehrávání zvuků přes D/A převodník, mnohé taktéž měly A/D převodník (nahrávání).
      Pavel Tišnovský
      22. 10. 2024
      Doba čtení: 51 minut
    • Zvuky a hudba na platformě IBM PC: složitější zvuky s OPL2

      V dnešním článku o tvorbě aplikací na platformě IBM PC si ukážeme, jak lze využít čip OPL2 pro tvorbu složitějších zvuků. Taktéž si popíšeme způsob práce s klávesnicí a ovládání přehrávání zvuků z klávesnice v reálném čase.
      Pavel Tišnovský
      15. 10. 2024
      Doba čtení: 56 minut
    • Zvuky a hudba na platformě IBM PC: čip OPL2 aneb Yamaha YM3812

      Zaměříme se na čip OPL2 (Yamaha YM3812), který umožňoval tvorbu hudby s využitím syntézy založené na frekvenční (správně spíše fázové) modulaci. Na PC se jednalo o přelomový koncept a OPL2 byl použit v mnoha hrách i demech.
      Pavel Tišnovský
      8. 10. 2024
      Doba čtení: 50 minut
    • Zvuky a hudba na platformě IBM PC

      Zmíníme se o skromných začátcích rozvoje zvukového subsystému. Tyto počítače se z kanceláří postupně rozšířily i do domácností a společně s vývojem her se i pro ně začaly vyrábět rozličné zvukové karty.
      Pavel Tišnovský
      1. 10. 2024
      Doba čtení: 46 minut
    • Specifika instrukční sady mikroprocesorů Intel 8086/8088 (3)

      Dokončíme popis blokových a řetězcových instrukcí, které jsou specifickým rysem instrukční sady Intel 8086/8088. Ukážeme si vliv směru přenosu dat a zaměříme se i na problematiku rychlosti provádění blokových operací.
      Pavel Tišnovský
      26. 9. 2024
      Doba čtení: 50 minut
    • Specifika instrukční sady mikroprocesorů Intel 8086/8088 (2)

      Zaměříme se na specifické instrukce, které byly na mikroprocesorech Intel 8086/8088 podporovány. Bude se v první řadě jednat o instrukce pro BCD aritmetiku a o „řetězcové instrukce“, které jsou pro platformu 8086 typické.
      Pavel Tišnovský
      17. 9. 2024
      Doba čtení: 50 minut
    • Specifika instrukční sady mikroprocesorů Intel 8086/8088

      Po popisu grafického subsystému počítačů IBM PC se na chvíli zastavme u instrukční sady mikroprocesorů Intel 8086/8088. Ta je totiž poměrně specifická a navíc i překvapivá v tom, jak dlouho některé instrukce trvají.
      Pavel Tišnovský
      12. 9. 2024
      Doba čtení: 49 minut
    • Skrytá síla karty VGA: čtecí a zápisové režimy (dokončení)

      Dnes dokončíme popis možností grafické karty VGA. Ukážeme si, jaké operace lze provádět při čtení a při zápisu do obrazové paměti, a to včetně popisu rychlé operace blokového přenosu (BitBLT), kdy lze přenést celých 32 bitů.
      Pavel Tišnovský
      10. 9. 2024
      Doba čtení: 54 minut
    • Skrytá síla karty VGA: čtecí a zápisové režimy

      Grafické karty EGA a VGA byly postaveny na konceptu takzvaných bitových rovin. To si vyžádalo podporu různých čtecích a zápisových režimů, jež sice komplikovaly programování, ovšem přinesly velmi rychlé přenosy v rámci video RAM.
      Pavel Tišnovský
      3. 9. 2024
      Doba čtení: 48 minut
    • Grafická karta VGA a slavný režim X (X-mode)

      V dnešním článku dokončíme popis programování karty VGA. Ukážeme si především způsob nakonfigurování slavného režimu X a ve druhé části si vysvětlíme jednu z možností modularizace aplikací psaných v assembleru.
      Pavel Tišnovský
      27. 8. 2024
      Doba čtení: 45 minut
    • Grafické operace přímo podporované čipy karty VGA

      Dnes si popíšeme pokročilejší grafické operace podporované kartou VGA, které dokáží ušetřit práci CPU. Jedná se o horizontální i vertikální scrolling, podporu pro double i tripple buffering a taktéž o režim rozdělené obrazovky.
      Pavel Tišnovský
      20. 8. 2024
      Doba čtení: 57 minut
    • Nestandardní grafické režimy karty VGA

      Po popisu standardních textových i grafických režimů karty VGA se zaměříme na popis režimů nestandardních. Bude se z velké části jednat o různé úpravy grafického režimu 13H s rozlišením 320×200 pixelů a s 256 barvami.
      Pavel Tišnovský
      13. 8. 2024
      Doba čtení: 49 minut
    • Standardní grafické režimy karty VGA

      Minule jsme se zaměřili na popis textových režimů karty VGA a dnes si ukážeme základní práci s jejími standardními grafickými režimy. Zmíníme se i o programování DAC (což je na VGA novinka) a slavném grafickém režim 13H.
      Pavel Tišnovský
      6. 8. 2024
      Doba čtení: 44 minut
    • Od EGA ke grafickým kartám MCGA a VGA

      Mezníkem ve vývoji platformy PC byl rok 1987, protože právě v tomto roce začala být prodávána grafická karta VGA. Umožnila vývoj sofistikovanějších her a později byla kombinace VGA+Intel 80386 použita ve hře Doom.
      Pavel Tišnovský
      30. 7. 2024
      Doba čtení: 41 minut
    • Grafická karta EGA: pouze mírný pokrok v mezích zákona (2. část)

      Grafická karta EGA sice není ideální, ale nabízí mnohem větší flexibilitu, než tomu bylo u jejích předchůdců. Dnes se podíváme na výběr barev pro kreslení, použití uživatelských fontů a taktéž použití vlastní barvové palety.
      Pavel Tišnovský
      25. 7. 2024
      Doba čtení: 43 minut
    • Grafická karta EGA: pouze mírný pokrok v mezích zákona

      V roce 1984 začala být pro platformu PC nabízena karta EGA. Byla zpětně kompatibilní s MDA i CGA a byla navržena s ohledem na dopřednou kompatibilitu. Měla neohrabaný design, ovšem umožňovala tvorbu pokročilejších her.
      Pavel Tišnovský
      23. 7. 2024
      Doba čtení: 39 minut
    31–60 / 143
    První strana Předchozí strana 1 2 3 4 5 Následující strana Poslední strana

    Zprávičky

    • Google bude integrovat AI do Chrome

      Google bude do svého prohlížeče Chrome integrovat AI Gemini. AI bude dostupná pod ikonkou hvězdičky v pravém horním rohu. Gemini bude mít…
      Včera
    • Nova Launcher patrně končí

      Nova Launcher je oblíbený alternativní spouštěč na Androidu, o kterém jsme tu před 13 lety psali. Jediným vývojářem aplikace je Kevin…
      Včera
    • Příkaz apt bude mít historii

      Nástroj pro správu balíčků apt v Debianu a Ubuntu dostane nově historii. Doposud bylo nutné ručně procházet logy. Podobnou funkcionalitu již…
      Včera
    Další zprávičky
    Napište zprávičku

    Komerční sdělení

    • oo_CS Kyberbezpečnost v éře AI a kvantových výzev




    Dále u nás najdete

    Čtvrtina lidí nedokáže narovnat shrbená záda. Úlevu přinesou cviky

    Ukažte v kvízu, že znáte pár druhů jablek

    K nárůstu ransomwaru přispívají phishing a sociální inženýrství s AI

    Co vás při sjednání povinného ručení vyjde draho?

    Lovebrand, který přetrval generace. Merkur je víc než hračka

    Jak funguje obnovitelná nafta?

    Renault si namazal normu Euro 7 na chleba

    Jak stát bojuje proti manipulacím kolem voleb na sítích?

    10+1 zaručených tipů, jak vytěžit maximum ze slevových akcí

    Konec Windows 10 je za rohem. Co byste měli udělat?

    Nejaktivnější e-shopy měsíčně posílají desítky e-mailů

    Evropská dohoda slibuje rozšíření možností Wi-Fi 6E/7

    V Brně startuje moderní výuka čipů, zájem je velký

    Úspěch bez reklamy: Společnost Vorwerk sází na osobní přístup

    Spojené státy přicházejí o turisty. Které země z toho profitují?

    Kolik stát vydá na sociální dávky a co jejich příjemce čeká?

    Certifikace 777X nejde tak rychle, jak Boeing doufal

    Jak bude otevřeno v neděli 28. září?

    Zdravotní a sociální pojištění 2026 u OSVČ: Opět výrazný růst záloh

    Největšími investory do spywaru jsou Spojené státy

    • Root.cz do mailu
    • RSS a další exporty
    • Podpořte Root.cz
    • Reklama
    • Podmínky užívání
    • Kontakt
    Byznys:
    Podnikatel.cz Euro.cz Businesscenter.podnikatel.cz
    Finance:
    Měšec.cz Finance.cz
    IT:
    Lupa.cz Root.cz Cnews.cz Zdroják.cz
    Zdraví:
    Vitalia.cz Zdraví.euro.cz
    Software:
    Slunečnice.cz Stahuj.cz SW.cz Můjsoubor.cz Stáhnu.cz
    Zájmy:
    Edna.cz Autobible.euro.cz Rodičov.cz Videačesky.cz Hryprodívky.cz Raketka.cz Nasvah.cz
    B2B:
    Computertrends.cz CIOtrends.cz Channeltrends.cz CFOtrends.cz
    Odborné akce:
    Tuesday.cz

    Dáváme Internetu obsah.

    • O společnosti
    • Inzerce
    • Kariéra
    • Kontakty
    • Osobní údaje
    • Nastavení soukromí
    Copyright © 1997 – 2025 Internet Info, s.r.o. Všechna práva vyhrazena.
    Root.cz
    Školení Hacking v praxi: využijte dotaci na školení 82 % z ceny!
    TO CHCI
    newsletter ČLÁNKY DO MAILU