Články
Zprávičky
Fórum
Podpořte Root
Školení
Galerie
Root do mailu
RSS
Blogy
Knihy
Speciály
Manuály
Licence
Jak na Linux
Zdroják
Hledat
Root.cz
»
Témata
»
Assembler
Assembler
31
–
60
/
143
První strana
Předchozí strana
1
2
3
4
5
Následující strana
Poslední strana
Programovatelné IO na mikrořadičích RP2040 v Raspberry Pi Pico
Dnes se seznámíme s unikátní vlastností Raspberry Pi Pico. Tyto jednodeskové mikropočítače obsahují PIO (Programmable IO), což jsou bloky ovládající vstupně-výstupní piny (GPIO). Ty se chovají jako samostatně programovatelné procesory.
Pavel Tišnovský
6. 2. 2025
Doba čtení:
23 minut
SIMD instrukce na platformě 80×86: nepřímý důsledek platnosti Mooreova zákona
Začneme se seznamovat se SIMD instrukcemi pro platformu 80×86, které jsou souhrnně nazývány, i když ne zcela přesně, vektorové instrukce. První na řadě je technologie MMX.
Pavel Tišnovský
4. 2. 2025
Doba čtení:
69 minut
Matematické koprocesory na platformě x86: vše se komplikuje
Práce s hodnotami s plovoucí řádovou čárkou sice může vypadat jednoduše, ovšem není tomu tak, protože se musí pracovat s nekonečny, hodnotami NaN atd. Navíc musí FPU spolupracovat s mikroprocesorem.
Pavel Tišnovský
28. 1. 2025
Doba čtení:
65 minut
Matematické koprocesory na platformě 80×86 prakticky
Na praktických příkladech si ověříme základní funkce poskytované matematickým koprocesorem Intel 8087, na který navazuje řada čipů 80287 a 80387. Posléze se tyto funkce staly přímo součástí hlavního mikroprocesoru.
Pavel Tišnovský
21. 1. 2025
Doba čtení:
61 minut
Matematické koprocesory na 80×86 pro výpočty s plovoucí řádovou čárkou
Nedílnou součástí prakticky všech procesorů je modul pro operace s plovoucí řádovou čárkou. Na platformě IBM PC se jednalo o řadu matematických koprocesorů označovaných čísly 8087, 80287, 80387 a (nepřesně) 80487.
Pavel Tišnovský
14. 1. 2025
Doba čtení:
57 minut
Nové vlastnosti čipů 80386: stránkování a virtuální režim 8086
Seznámíme se s dvěma technologiemi, které byly součástí mikroprocesoru Intel 80386. Tento v několika ohledech přelomový čip totiž kromě dalších vylepšení nabízel možnost stránkování (paging) a nový virtuální režim.
Pavel Tišnovský
7. 1. 2025
Doba čtení:
57 minut
Od reálného režimu k režimu chráněnému na procesorech 80286 a 80386 (2.část)
Přechod do chráněného režimu (a zpět) na mikroprocesorech Intel se podobá složitému rituálu. Všechny operace je nutné vykonat v určitém pořadí a naslepo: bez možnosti ladění nebo sledování činnosti PC.
Pavel Tišnovský
31. 12. 2024
Doba čtení:
63 minut
Od reálného režimu k režimu chráněnému na 80286 a 80386
Seznámíme se s vlastnostmi čipů 80286 a 80386, které souvisejí s reálným režimem, nereálným (unreal) režimem a režimem chráněným. Zabývat se budeme cachí s deskriptory segmentů, která se projevuje i v reálném režimu.
Pavel Tišnovský
17. 12. 2024
Doba čtení:
65 minut
640K by mělo stačit každému: skutečně?
Billu Gatesovi se připisuje výrok „640K ought to be enough for anybody“, který ovšem pravděpodobně nikdy neřekl. Na počítačích IBM PC se skutečně dlouhou dobu bojovalo s omezenými možnostmi adresování většího paměťového rozsahu.
Pavel Tišnovský
10. 12. 2024
Doba čtení:
56 minut
Vývoj mikroprocesorů z rodiny 80×86: 32bitové čipy 80386 a 80486
Dnes se budeme zabývat těmi novými instrukcemi, které byly přidány do třetí generace mikroprocesorů rodiny 80×86, tj. konkrétně do čipů Intel 80386 (a posléze i Intel 80486). Prozatím se zaměříme především na reálný režim.
Pavel Tišnovský
5. 12. 2024
Doba čtení:
55 minut
Vývoj mikroprocesorů z rodiny 80×86: od Intelu 8086 k čipu 80286
Většina příkladů, které jsme si až doposud ukazovali, využívala pouze instrukce a registry dostupné na původních mikroprocesorech 8086 a 8088. Ovšem možnosti instrukčních sad se postupně s příchodem dalších čipů řady x86 rozšiřovaly.
Pavel Tišnovský
3. 12. 2024
Doba čtení:
52 minut
Časovač 8253 a systém přerušení na IBM PC
Při programování IBM PC je třeba zajistit volání nějakého podprogramu v pravidelných intervalech. Realizace formou čekacích smyček je většinou nepraktická, proto je výhodnější využít časovač představovaný čipem 8253.
Pavel Tišnovský
19. 11. 2024
Doba čtení:
54 minut
Programování zvukových karet s čipem OPL 3: modifikace tvaru vlny a zvukové kanály se čtyřmi operátory
Dnes si ukážeme další možnosti čipu OPL3, zejména použití nových podporovaných tvarů vln (waveform) a taktéž režim propojení čtyř operátorů, které vytvoří jediný kanál.
Pavel Tišnovský
12. 11. 2024
Doba čtení:
71 minut
Programování zvukových karet s čipem OPL3 nebo s dvojicí čipů OPL2
Ukážeme si ovládání dvojice čipů OPL2 (DualOPL2), jak lze na OPL2 i OPL3 využít polyfonii a taktéž ovládání levého a pravého reproduktoru čipem OPL3, čímž se realizuje triviální stereo.
Pavel Tišnovský
29. 10. 2024
Doba čtení:
86 minut
Vývoj zvukových karet pro platformu IBM PC po vydání karty AdLib
Po zvukové kartě AdLib s čipem OPL2 se pro platformu PC začaly vydávat i další zvukové karty. Ty přinesly možnost přehrávání zvuků přes D/A převodník, mnohé taktéž měly A/D převodník (nahrávání).
Pavel Tišnovský
22. 10. 2024
Doba čtení:
51 minut
Zvuky a hudba na platformě IBM PC: složitější zvuky s OPL2
V dnešním článku o tvorbě aplikací na platformě IBM PC si ukážeme, jak lze využít čip OPL2 pro tvorbu složitějších zvuků. Taktéž si popíšeme způsob práce s klávesnicí a ovládání přehrávání zvuků z klávesnice v reálném čase.
Pavel Tišnovský
15. 10. 2024
Doba čtení:
56 minut
Zvuky a hudba na platformě IBM PC: čip OPL2 aneb Yamaha YM3812
Zaměříme se na čip OPL2 (Yamaha YM3812), který umožňoval tvorbu hudby s využitím syntézy založené na frekvenční (správně spíše fázové) modulaci. Na PC se jednalo o přelomový koncept a OPL2 byl použit v mnoha hrách i demech.
Pavel Tišnovský
8. 10. 2024
Doba čtení:
50 minut
Zvuky a hudba na platformě IBM PC
Zmíníme se o skromných začátcích rozvoje zvukového subsystému. Tyto počítače se z kanceláří postupně rozšířily i do domácností a společně s vývojem her se i pro ně začaly vyrábět rozličné zvukové karty.
Pavel Tišnovský
1. 10. 2024
Doba čtení:
46 minut
Specifika instrukční sady mikroprocesorů Intel 8086/8088 (3)
Dokončíme popis blokových a řetězcových instrukcí, které jsou specifickým rysem instrukční sady Intel 8086/8088. Ukážeme si vliv směru přenosu dat a zaměříme se i na problematiku rychlosti provádění blokových operací.
Pavel Tišnovský
26. 9. 2024
Doba čtení:
50 minut
Specifika instrukční sady mikroprocesorů Intel 8086/8088 (2)
Zaměříme se na specifické instrukce, které byly na mikroprocesorech Intel 8086/8088 podporovány. Bude se v první řadě jednat o instrukce pro BCD aritmetiku a o „řetězcové instrukce“, které jsou pro platformu 8086 typické.
Pavel Tišnovský
17. 9. 2024
Doba čtení:
50 minut
Specifika instrukční sady mikroprocesorů Intel 8086/8088
Po popisu grafického subsystému počítačů IBM PC se na chvíli zastavme u instrukční sady mikroprocesorů Intel 8086/8088. Ta je totiž poměrně specifická a navíc i překvapivá v tom, jak dlouho některé instrukce trvají.
Pavel Tišnovský
12. 9. 2024
Doba čtení:
49 minut
Skrytá síla karty VGA: čtecí a zápisové režimy (dokončení)
Dnes dokončíme popis možností grafické karty VGA. Ukážeme si, jaké operace lze provádět při čtení a při zápisu do obrazové paměti, a to včetně popisu rychlé operace blokového přenosu (BitBLT), kdy lze přenést celých 32 bitů.
Pavel Tišnovský
10. 9. 2024
Doba čtení:
54 minut
Skrytá síla karty VGA: čtecí a zápisové režimy
Grafické karty EGA a VGA byly postaveny na konceptu takzvaných bitových rovin. To si vyžádalo podporu různých čtecích a zápisových režimů, jež sice komplikovaly programování, ovšem přinesly velmi rychlé přenosy v rámci video RAM.
Pavel Tišnovský
3. 9. 2024
Doba čtení:
48 minut
Grafická karta VGA a slavný režim X (X-mode)
V dnešním článku dokončíme popis programování karty VGA. Ukážeme si především způsob nakonfigurování slavného režimu X a ve druhé části si vysvětlíme jednu z možností modularizace aplikací psaných v assembleru.
Pavel Tišnovský
27. 8. 2024
Doba čtení:
45 minut
Grafické operace přímo podporované čipy karty VGA
Dnes si popíšeme pokročilejší grafické operace podporované kartou VGA, které dokáží ušetřit práci CPU. Jedná se o horizontální i vertikální scrolling, podporu pro double i tripple buffering a taktéž o režim rozdělené obrazovky.
Pavel Tišnovský
20. 8. 2024
Doba čtení:
57 minut
Nestandardní grafické režimy karty VGA
Po popisu standardních textových i grafických režimů karty VGA se zaměříme na popis režimů nestandardních. Bude se z velké části jednat o různé úpravy grafického režimu 13H s rozlišením 320×200 pixelů a s 256 barvami.
Pavel Tišnovský
13. 8. 2024
Doba čtení:
49 minut
Standardní grafické režimy karty VGA
Minule jsme se zaměřili na popis textových režimů karty VGA a dnes si ukážeme základní práci s jejími standardními grafickými režimy. Zmíníme se i o programování DAC (což je na VGA novinka) a slavném grafickém režim 13H.
Pavel Tišnovský
6. 8. 2024
Doba čtení:
44 minut
Od EGA ke grafickým kartám MCGA a VGA
Mezníkem ve vývoji platformy PC byl rok 1987, protože právě v tomto roce začala být prodávána grafická karta VGA. Umožnila vývoj sofistikovanějších her a později byla kombinace VGA+Intel 80386 použita ve hře Doom.
Pavel Tišnovský
30. 7. 2024
Doba čtení:
41 minut
Grafická karta EGA: pouze mírný pokrok v mezích zákona (2. část)
Grafická karta EGA sice není ideální, ale nabízí mnohem větší flexibilitu, než tomu bylo u jejích předchůdců. Dnes se podíváme na výběr barev pro kreslení, použití uživatelských fontů a taktéž použití vlastní barvové palety.
Pavel Tišnovský
25. 7. 2024
Doba čtení:
43 minut
Grafická karta EGA: pouze mírný pokrok v mezích zákona
V roce 1984 začala být pro platformu PC nabízena karta EGA. Byla zpětně kompatibilní s MDA i CGA a byla navržena s ohledem na dopřednou kompatibilitu. Měla neohrabaný design, ovšem umožňovala tvorbu pokročilejších her.
Pavel Tišnovský
23. 7. 2024
Doba čtení:
39 minut
31
–
60
/
143
První strana
Předchozí strana
1
2
3
4
5
Následující strana
Poslední strana
Zprávičky
Google bude integrovat AI do Chrome
Google bude do svého prohlížeče Chrome integrovat AI Gemini. AI bude dostupná pod ikonkou hvězdičky v pravém horním rohu. Gemini bude mít…
Včera
Nova Launcher patrně končí
Nova Launcher je oblíbený alternativní spouštěč na Androidu, o kterém jsme tu před 13 lety psali. Jediným vývojářem aplikace je Kevin…
Včera
Příkaz apt bude mít historii
Nástroj pro správu balíčků apt v Debianu a Ubuntu dostane nově historii. Doposud bylo nutné ručně procházet logy. Podobnou funkcionalitu již…
Včera
Další zprávičky
Napište zprávičku
Komerční sdělení
Kyberbezpečnost v éře AI a kvantových výzev
Školení Hacking v praxi: využijte dotaci na školení 82 % z ceny!
TO CHCI
ČLÁNKY DO MAILU