Články
Zprávičky
Fórum
Podpořte Root
Školení
Galerie
Root do mailu
RSS
Blogy
Knihy
Speciály
Manuály
Licence
Jak na Linux
Zdroják
Hledat
Root.cz
»
Témata
»
Assembler
Assembler
91
–
120
/
144
První strana
Předchozí strana
1
2
3
4
5
Následující strana
Poslední strana
Vývoj pro ZX Spectrum: výpis informací na obrazovku
Ve třetím článku o vývoji pro domácí mikropočítač ZX Spectrum si ukážeme, jak lze zajistit výpis užitečných informací (znaků, řetězců atd.) na obrazovku. Využít přitom můžeme podprogramy z ROM či si vše napsat od začátku.
Pavel Tišnovský
21. 2. 2023
Doba čtení:
33 minut
Vývoj pro ZX Spectrum: mikroprocesor Zilog Z80 a smyčky v assembleru
Ve druhém článku o vývoji programů pro ZX Spectrum si popíšeme mikroprocesor Zilog Z80 a následně si ukážeme, jak realizovat a následně optimalizovat jednoduché počítané programové smyčky v assembleru.
Pavel Tišnovský
14. 2. 2023
Doba čtení:
34 minut
Kouzlo minimalismu potřetí: vývoj her a dem pro slavné ZX Spectrum
Navážeme na série článků o vývoji her pro Atari 2600 a konzoli NES. Řekneme si, jak vyvíjet hry a grafická či hudební dema pro neméně slavný osmibitový stroj ZX Spectrum.
Pavel Tišnovský
7. 2. 2023
Doba čtení:
29 minut
Nástroj objdump: švýcarský nožík pro vývojáře
Jednou z velmi užitečných utilit v balíčku GNU Binutils je objdump. Ta umožňuje získávat důležité informace jak z objektových souborů, tak i z dynamicky linkovaných knihoven i ze spustitelných (nativních) souborů.
Pavel Tišnovský
24. 1. 2023
Doba čtení:
33 minut
Vývoj pro osmibitovou herní konzoli NES s využitím překladače jazyka C (dokončení)
V poslední části seriálu o vývoji her pro historickou osmibitovou herní konzoli NES dokončíme popis tvorby her a dalších aplikací pro NES s využitím překladače programovacího jazyka C společně s knihovnou NESlib.
Pavel Tišnovský
19. 1. 2023
Doba čtení:
85 minut
Vývoj pro osmibitovou herní konzoli NES s využitím překladače jazyka C
V dalším článku o konzoli NES si ukážeme, jak namísto assembleru (nebo společně s assemblerem) využít i programovací jazyk C. Konkrétně si ukážeme použití překladače CC65 společně s knihovnou NESlib.
Pavel Tišnovský
10. 1. 2023
Doba čtení:
49 minut
Framework Capstone aneb univerzální disassembler
Seznámíme se s frameworkem Capstone, což je univerzální disassembler podporující všechny mainstreamové architektury, jenž je implementován formou knihovny a je možné ho volat z různých programovacích jazyků.
Pavel Tišnovský
5. 1. 2023
Doba čtení:
38 minut
Frameworky Capstone a Keystone: základ pro tvorbu assemblerů a disassemblerů
Seznámíme se s možnostmi nabízenými frameworkem Keystone, který se velmi často používá společně s frameworkem Capstone. Keystone je implementován formou knihovny a proto ho lze použít z různých programovacích jazyků.
Pavel Tišnovský
3. 1. 2023
Doba čtení:
32 minut
Základní optimalizace v Go aneb pomáháme překladači
Seznámíme se se základními optimalizacemi, které je v některých případech vhodné či nutné provádět na úrovni zdrojového kódu. Některé dále zmíněné optimalizace jsou (zdánlivě) triviální, na druhou stranu ovšem opomíjené.
Pavel Tišnovský
8. 12. 2022
Doba čtení:
35 minut
Rozšíření instrukční sady „Advanced Vector Extensions“ na platformě x86–64
Článek je věnován rozšíření instrukční sady „Advanced Vector Extension“ neboli AVX. Oproti MMX či SSE se jedná o výrazné vylepšení podpory SIMD operací s delšími vektory a s novými instrukcemi.
Pavel Tišnovský
1. 11. 2022
Doba čtení:
69 minut
Zpracování n-rozměrných polí v jazyce Go s využitím knihovny narray
V dnešním článku se seznámíme s knihovnou nazvanou narray. Jedná se o knihovnu určenou pro programovací jazyk Go, která je navržena pro efektivní práci s n-rozměrnými poli s využitím ručně „vektorizovaného“ kódu napsaného v assembleru.
Pavel Tišnovský
27. 10. 2022
Doba čtení:
25 minut
Podpora SIMD operací v GCC s využitím intrinsic: technologie SSE
Na předchozí článek o využití SIMD operací založeném na použití intrinsic v překladači GCC C dnes navážeme. Dnes se zaměříme na technologii SSE se 128bitovými vektory a podporou FP operací.
Pavel Tišnovský
25. 10. 2022
Doba čtení:
55 minut
Podpora SIMD (vektorových) instrukcí na RISCových procesorech
SIMD operace, s jejichž některými variantami určenými pro platformu x86–64 jsme se seznámili minule, se používají i na RISCových procesorech. Dnes se seznámíme s rozšířením NEON pro procesory ARM.
Pavel Tišnovský
18. 10. 2022
Doba čtení:
47 minut
Užitečné rozšíření GCC – podpora SIMD (vektorových) instrukcí: nedostatky technologie
Podpora SIMD operací v rozšíření GCC je ve skutečnosti pouze částečná a má mnohé nedostatky, o nichž se dnes zmíníme. Taktéž si ukážeme, že vektory zavedené v rámci tohoto rozšíření není vhodné slepě používat namísto polí.
Pavel Tišnovský
11. 10. 2022
Doba čtení:
50 minut
Užitečné rozšíření GCC: podpora SIMD (vektorových) instrukcí
S rostoucím počtem tranzistorů na ploše mikroprocesorů (Moorův zákon) se mění i jejich architektura. Kromě přidávání jader dochází k zavádění instrukcí SIMD, které dokážou jednu operaci provádět s celým vektorem dat.
Pavel Tišnovský
6. 10. 2022
Doba čtení:
49 minut
Překladače programovacího jazyka C pro historické osmibitové mikroprocesory (2)
Ve druhém článku o překladači cc65 si řekneme, jak můžeme využít některé jeho speciální vlastnosti, například možnost mixovat kód psaný v jazyku C s assemblerem (na úrovni zdrojového kódu) nebo použití pseudoproměnných.
Pavel Tišnovský
29. 9. 2022
Doba čtení:
39 minut
Překladače jazyka C pro historické osmibitové mikroprocesory
O programovacím jazyku C se někdy s nadsázkou říká, že je to „přenositelný assembler“. Programy psané v C skutečně mohou být velmi efektivní, ovšem do značné míry záleží na kvalitě céčkového překladače.
Pavel Tišnovský
15. 9. 2022
Doba čtení:
33 minut
Vývoj her pro herní konzoli NES: plynulý posun pozadí (scrolling)
Užitečnou vlastností čipu PPU v konzoli NES je podpora pro scrolling celého pozadí. Tato technika je použita v mnoha hrách, například v Super Mario Bros či ve hře Castlevania. Dnes si ukážeme, jak na scrolling v assembleru.
Pavel Tišnovský
8. 9. 2022
Doba čtení:
39 minut
Compiler Explorer: až nečekaně užitečný nástroj pro vývojáře
Seznámíme se s užitečným projektem, který se nazývá Compiler Explorer. Jedná se o webovou aplikaci, která dokáže přeložit zdrojové kódy napsané v různých jazycích buď do assembleru zvoleného procesoru nebo (pro určité jazyky) do bajtkódu.
Pavel Tišnovský
6. 9. 2022
Doba čtení:
16 minut
Vývoj her pro herní konzoli NES: zobrazení pozadí, priorita spritů vůči pozadí
Už jsme se seznámili se zobrazením pohyblivých objektů na obrazovce (spritů). Dnes si řekneme, jak je zobrazeno statické či rolující pozadí (background). Poněkud paradoxně je zobrazení pozadí složitější než zobrazení spritů.
Pavel Tišnovský
1. 9. 2022
Doba čtení:
36 minut
Vývoj her pro herní konzoli NES: atributy spritů, pokročilejší makra, zjištění velikosti generované ROM
V dalším článku o vývoji pro Nintendo Entertainment System (NES) si podrobněji ukážeme práci s atributy spritů (barva, zrcadlení…), vytvoříme složitější makra a zjistíme, kolik bajtů ROM je obsazeno námi vytvořeným demem.
Pavel Tišnovský
23. 8. 2022
Doba čtení:
38 minut
Vývoj her pro herní konzoli NES: čtení ovladače, pohyb spritů a rutina VBLANK
V šesté části seriálu o vývoji her a pro slavnou a v mnoha ohledech přelomovou konzoli Nintendo Entertainment System (NES) si ukážeme, jak číst stav tlačítek herního ovladače a jak pomocí něj pohybovat sprity na obrazovce.
Pavel Tišnovský
16. 8. 2022
Doba čtení:
49 minut
Vývoj her pro herní konzoli NES: práce se sprity
V páté části seriálu o vývoji her a multimediálních dem určených pro slavnou a v mnoha ohledech přelomovou osmibitovou herní konzoli Nintendo Entertainment System (NES) si popíšeme způsob zobrazení spritů na ploše obrazovky.
Pavel Tišnovský
11. 8. 2022
Doba čtení:
46 minut
Vývoj her pro herní konzoli NES: první seznámení s možnostmi PPU
V další části seriálu o vývoji pro slavnou a v mnoha ohledech přelomovou herní konzoli Nintendo Entertainment System (NES) se již začneme zabývat jejími grafickými schopnostmi. Taktéž si ukážeme další možnosti assembleru ca65.
Pavel Tišnovský
12. 7. 2022
Doba čtení:
34 minut
Základy tvorby her pro herní konzoli NES: triky nabízené assemblerem, tvorba zvuků a grafiky
Ve třetí části seriálu o tvorbě her pro NES se nejprve seznámíme s některými triky nabízenými assemblerem ca65 a pak si ukážeme tvorbu zvuků. Taktéž si (prozatím bez příkladu) řekneme, jak se na NESu pracuje s grafikou.
Pavel Tišnovský
16. 6. 2022
Doba čtení:
35 minut
Základy tvorby her pro herní konzoli NES: mikroprocesor 6502 a assembler ca65
Ve druhém článku o tvorbě her a grafických či zvukových dem pro osmibitovou herní konzoli NES se seznámíme s programátorským modelem mikroprocesoru MOS 6502 (resp. Ricoh 2A03.) a vysvětlíme si, jak vlastně skutečně pracuje kostra reálného programu pro NES.
Pavel Tišnovský
7. 6. 2022
Doba čtení:
28 minut
Kouzlo minimalismu: vývoj her a demo programů pro herní konzoli NES
Na sérii článků o vývoji her (či spíše hříček) pro osmibitovou herní konzoli Atari 2600 s využitím Batari Basicu dnes nepřímo navážeme. Řekneme si totiž, jak vyvíjet hry a dema pro slavnou a přelomovou herní konzoli NES.
Pavel Tišnovský
2. 6. 2022
Doba čtení:
30 minut
Tvorba her pro Atari 2600 v Batari BASICu: standardní kernel a zvuky
Ve třetí části článku o programování her a dem pro herní konzoli Atari 2600 (VCS) nejprve dokončíme popis standardního kernelu Batari BASICu. Poté si řekneme, jak se na této herní konzoli pracuje se zvuky.
Pavel Tišnovský
5. 5. 2022
Doba čtení:
29 minut
Tvorba her pro Atari 2600 v Batari BASICu: úkol pro hardcode programátory
Okolo některých osmibitových herních konzolí existuje komunita vývojářů, z nichž někteří pro tyto stroje dodnes vytváří nové hry. V případě Atari 2600 lze využít assembler nebo velmi dobře použitelný Batari BASIC.
Pavel Tišnovský
26. 4. 2022
Doba čtení:
31 minut
Dlouho očekávaná novinka v Go 1.18 – generické datové typy
Mnohými vývojáři netrpělivě očekávanou vlastností jazyka Go jsou (resp. byly) generické funkce a generické datové typy. Nakonec se objevily v nedávno vydané stabilní verzi Go 1.18.
Pavel Tišnovský
29. 3. 2022
Doba čtení:
31 minut
91
–
120
/
144
První strana
Předchozí strana
1
2
3
4
5
Následující strana
Poslední strana