Hlavní navigace

Grafika

Tvorba a úprava grafiky.

Jak na LaTeX: zvýrazňování textu

K technickému textu neodmyslitelně patří zvýrazněný text. Za jakých podmínek a jakým způsobem jej můžeme použít se dozvíte v dnešním článku.

Doba čtení: 9 minut

Dlaždice v GIMPu

Při vytváření obrázku pro pozadí webové stránky nebo pracovní plochy desktopu je nutno brát v úvahu navazování jednotlivých dlaždic (tiles). Při pokládání stejného obrázku vedle sebe by měla vzniknout souvislá plocha bez zřetelných hranic jednotlivých částí. V tomto článku je popsáno vytváření dlaždic v grafickém editoru GIMP.

Doba čtení: 4 minuty

Jak na LaTeX: struktura dokumentu

Každý dokument má nějakou strukturu. A dnes se protáhneme právě pojmy jako je kapitola, podkapitola či odstavec.

Doba čtení: 9 minut

Adobe chce žalovat autory KIllustratoru

Nedávno se objevila informace, že Adobe chce žalovat autory Open Source vektorového editoru KIllustrator (součást KOffice) za potenciální poškozování dobrého jména jejich produktu Illustrator. Podle tohoto článku (automatický překlad z němčiny)…

12. 7. 2001 9:29

Jak na LaTeX: pronikáme hlouběji

V dnešním dílu se podíváme na opravdový základ dokumentu napsaný v LaTeXu. Vysvětlíme si, co je to balíček, také si ukážeme jednoduchý příklad. A nebude chybět ani nakouknutí do teorie :)

Doba čtení: 6 minut

Jak na LaTeX: úvod

Poslední dobou se čím dál častěji setkávám s lidmi, kteří by chtěli začít psát texty v opravdu dobrém programu. A již v první větě se dopouštím chyby, protože následující text a další články nebudou o editoru, ale sázecím systému LaTeX. Těmto začínajícím uživatelům nabídnu sérii článků ve stylu HOWTO. Dnes nás čeká úvodní kapitola obsahující základní informace, odkazy na zdroje a také něco málo z instalace.

Doba čtení: 4 minuty

GNU - pomoc při tvorbě programů: Gettext

Are you able to read (and sometime write) English texts well? If so, no need to read this, am I right? Možná, a možná taky ne. Pro ty, co si nemyslí, že jediným správným jazykem na světě je angličtina, je tady další díl seriálu. Bude o lokalizačním nástroji z dílny GNU, který se jmenuje Gettext.

Doba čtení: 8 minut

Gimp - Script-fu (skriptování nebo bojové umění?)

Pracujete s programem GIMP dnes a denně a potřebujete určité postupy nějak zautomatizovat? Dnešní článek vám ukáže jak použít Script-Fu - vnitřní skriptovací jazyk tohoto grafického editoru.

Doba čtení: 8 minut

GNU - pomoc při tvorbě programů: Automake

Minule jsme mluvili o vytváření šablon Makefile.in. To se někomu může zdát jako zdlouhavá a opakující se práce, přímo stvořená pro to, "aby se to dělalo automaticky". A tak k Autoconfu vznikl Automake. Při jeho užití nevytváříme šablony Makefile.in, ale šablony Makefile.am. Tak trochu z deště pod okap. A nebo ne?

Doba čtení: 8 minut

GNU - pomoc při tvorbě programů: Autoconf

V tomto pokračování se dozvíte něco o prvním z programů, o kterých byla řeč minule, tedy o Autoconfu. Jak již bylo řečeno, usnadňuje přenos projektu mezi různými softwarovými i hardwarovými konfiguracemi. Ovšem každá sranda něco stojí. Co, a jestli se to vyplatí, se můžete podívat právě teď.

Doba čtení: 12 minut

GNU - pomoc při tvorbě programů: Přehled

Každý, kdo jen trochu programuje v nějakém Unixovém prostředí ví, že spravovat i sebemenší projekt dá docela práci. Proto byl vymyšlen make. Každý, kdo se stará v Unixovém prostředí o projekt používající make ví, že spravovat i sebemenší počet souborů Makefile dá docela velkou práci. Proto někdo vymyslel Autoconf.

Doba čtení: 4 minuty

TeXty TeXem (2)

Dokončení článku o typografickém systému TeX. Dnes nás čeká malá praktická ukázka sázení v TeXu, povíme si, odkud TeX stáhnout a jak s ním pracovat. Nakonec vám prozradím několik zajímavých odkazů.

Doba čtení: 4 minuty

TeXty TeXem

...aneb TeX - legenda free softwaru.

Doba čtení: 5 minut

Dva prohlížeče a jeden malý CAD

Jak už jsem psal v článku "Výměna dat mezi CAD systémy", sdílení CAD dat s vlastníkem jiného CAD systému, než který vlastníte vy, může být dost nepříjemný problém. I když se situace postupně zlepšuje, myslím že program sloužící pro prohlédnutí nebo tisk přijatých dat rozhodně není na škodu. Dnes bude řeč o prohlížečích DXFView, Autodesk Volo View Express a malém CAD systému QCAD.

Doba čtení: 3 minuty

Čarování s obrázky

Prohlížení, konvertování, organizování, dávkové upravování, kombinování, vkládání, vyjímání, mazání, rotování, zmenšování, ořezávání, komprimování, zrcadlení, orámovávání, animování, ostření, rozmázávání a spousta dalších úkonů s rastrovou grafikou snadno a rychle? Proč ne!

Doba čtení: 10 minut

SGI poskytla implementaci OpenGL

Společnost SGI uvolnila zdrojové kódy Vzorové implementace OpenGL. Ta je považována za etalon, který používají při výrobě výrobci 3D akceleračních čipů. Tím by se měla otevřít další cesta k přenesení hardwarové akcelerace 3D grafiky na Linux.

27. 1. 2000 0:00

QCAD

Nedávno mě zaujala upoutávka v LinuxWorldu. Byla o programu QCAD, tehdy čerstvě vydanému pod licencí GPL. Zkusme se tedy seznámit s tímto pozoruhodně jednoduchým CADem, fungujícím pod Linuxem, různými unixy a pod Windows.

6. 12. 1999 0:00
Doba čtení: 4 minuty

Blender umí statické částice

Vynikající modelovací, animační a vizualizační program Blender nyní obsahuje takzvané statické částice (particles), které například umožňují modelování vlasů, či rendering preview přímo v modelovacím okně (OpenGL). Na to, že je zdarma (mírně omezená verze), toho umí opravdu požehnaně.

13. 11. 1999 0:00

GAP, aneb animování v GIMPu

GIMP 1.2 sice ještě není venku, ale to mění pramálo na tom, abyste s ním uměli animovat ještě před tím, než se tak stane (mělo by to být do konce roku. Pro nedočkavce silně doporučuji zkusit vývojovou verzi, od verze 1.0.X se liší jako BMW z3 coupe od trabanta). Nechť vám ROOT zaplácne GAP** ve vašich znalostech o animování v GIMPu.

Doba čtení: 16 minut

Varkon a GnomeCAD

Nároky na CAD program budou asi velmi různé. Určitě jiné bude mít nároky profesionální uživatel, jiné někdo kdo potřebuje jen příležitostně vytvořit nějaký výkres. Jiné nároky bude mít architekt a jiné konstruktér. Myslím, že profesionál, který požaduje maximální komfort a produktivitu práce bude těžko hledat mezi sharewarovými nebo freewarovými programy. Uživatel, který potřebuje občas něco nakreslit si zase pravděpodobně nekoupí drahý a komplikovaný CAD systém. Dnes bych vám chtěl představit Varkon, který podle mého mínění dokáže svými funkcemi uspokojit i značně náročného uživatele.

14. 10. 1999 0:00
Doba čtení: 3 minuty

Gimp 1.2 - jaký bude?

Včera (12. 9. 1999) vyšla nová verze programu GIMP 1.1.9. Jde o tzv. "feature freeze" verzi, což značí, že již nebudou přidávány nové funkce, ale pouze odlaďovány stávající. Pak se vývojová verze 1.1.9 přerodí ve stabilní verzi 1.2.0. Podívejme se tedy, jak bude verze 1.2.0 vypadat a co bude umět.

Doba čtení: 4 minuty

Gimp - flirtování s filtrováním

V našem malém seriálu se nyní zaměříme na několik základních filtrů, které Gimp standardně nabízí.

26. 7. 1999 0:00
Doba čtení: 9 minut

Co používat po přechodu? (grafika)

Dnes pokračujeme v seriálu, který hledá a nabízí alternativy k windowsovským programům různého zaměření. V tomto díle se podíváme na velice širokou oblast grafiky.

Doba čtení: 3 minuty

Digitální fotografie a Linux

Zakoupíte-li si digitální fotoaparát, obdržíte k němu samozřejmě i software, který umožní pracovat s přístrojem a nafocenými snímky. Pohříchu samozřejmě pouze pro Windows, v lepším případě i pro Macintosh. A co teď?

Doba čtení: 4 minuty

GIMP - první kroky (pokračování)

V našem praktickém seriálu o GIMPu budeme dnes pokračovat ukázkami použití nových nástrojů, stejně tak jako nových možností nástrojů, nám již známých z minulých dílů.

10. 6. 1999 0:00
Doba čtení: 6 minut

GIMP - První kroky

Po nedávné seznamovací recenzi grafického editoru GIMP zahajujeme dnes sérii návodů k práci s tímto skvělým programem. Ze všeho nejdříve se seznámíme s prostředím při tvorbě jednodušší kompozice.

Doba čtení: 7 minut

Gimp z pohledu (bývalého) uživatele nejmenovaného grafického editoru

Grafický editor GIMP jistě netřeba představovat. U tohoto softwarového produktu neoceníte primárně fakt, že je distribuován zdarma. Jako jeden z nemnoha GNU produktů v lecčem převyšuje svoji komerční konkurenci v mnoha jiných aspektech, než jen cenou.

Doba čtení: 6 minut

Sketch

Sketch je ilustrační program pro práci s vektorovou grafikou, který je zajímavý hned v několika aspektech. Například tím, že je téměř kompletně napsaný v jazyce Python. A co že vlastně všechno umí?

8. 4. 1999 0:00
Doba čtení: 2 minuty