Články
Zprávičky
Fórum
Podpořte Root
Školení
Galerie
Root do mailu
RSS
Blogy
Knihy
Speciály
Manuály
Licence
Jak na Linux
Zdroják
Hledat
Root.cz
»
Vývojářský software
Vývojářský software
Software pro programátory a vývojáře.
1
–
30
/
1 554
První strana
Předchozí strana
1
2
3
10
20
Následující strana
Poslední strana
AI asistenti pro vývoj software: nástroje používané pro agentické programování
Umělá inteligence může být ve správných rukou dobrým pomocníkem. V minulém článku jsme si představili několik přístupů k programování s pomocí AI. Dnes si ukážeme programy, které tyto funkce implementují.
Jan Hrach
27. 11. 2025
Doba čtení:
15 minut
AI asistenti pro vývoj software: postupy vhodné pro programátory
Představíme si jednotlivé přístupy a nástroje, které lze použít pro pomoc s vývojem softwaru: různé druhy chatování a agentické programování. Ukážeme si též, jak s takovými věcmi začít a jaké implementace a služby jsou k dispozici.
Jan Hrach
13. 11. 2025
Doba čtení:
14 minut
Open source knihovna Burn pro násobení matic na GPU v Rustu je lepší než Nvidia cuBLAS
Burn je open source framework v Rustu pro strojové učení vyvíjený společností Tracel AI. Minulý týden v pátek na blogu srovnávali rychlost násobení na GPU mezi Burn a cuBLAS od Nvidie. Výsledky pro Burn jsou velmi dobré. Jednoduché násobení…
Jan Fikar
21. 7. 2025
GitHub Copilot Spaces vytvára online AI hub
GitHub Copilot Spaces je nová funkcia, ktorá umožňuje centralizovať a organizovať všetok relevantný kontext pre AI projekty na jednom mieste – či už ide o kód, dokumentáciu, špecifikácie, poznámky, Slack diskusie alebo vlastné inštrukcie. GitHub…
johny
4. 7. 2025
DTrace 2.0 v Gentoo
DTrace je framework pro dynamické debugování od Sun Microsystem, který se objevil v Solarisu, ale nyní je možné jej používat i na jiných unixových systémech. Od minulého týdne je možné DTrace 2.0 používat v distribuci Gentoo jak pro jádro tak pro…
Jan Fikar
28. 10. 2024
Qt 6.8 LTS je rychlejší, s podporou Androidu 14 a iOS 18 a opravou více než 500 chyb
Framework Qt má na světě novou verzi s dlouhodobou podporou. Opravuje více než 500 chyb a přináší další zlepšení výkonu aplikací i oproti verzi Qt 6.7 – stejný kód poběží rychleji. Pro macOS je ze nově podpora Qt Quick aplikací integrovaných do…
David Ježek
9. 10. 2024
JetBrains má preview verzi IntelliJ IDE s nativní podporou Waylandu
V rámci Early Access Programu verze 2024.2 je k dispozici vývojová verze IDE založeného na IntelliJ od JetBrains, která disponuje nativním během na Waylandu. Jde o podporu experimentální, nicméně včetně běhu v rámci Windows Subsystem for Linux…
David Ježek
10. 7. 2024
ROCM SDK Builder, cesta jak instalovat Machine Learning od AMD pro běžná GPU
Vývojář Mika Laitio hledal cestu jak si usnadnit používání balíku AMD ROCm a strojového učení na CPU a GPU AMD. Podařilo se mu vytvořit balík skriptů, který za uživatele zařídí hromadu ruční práce (sám instaluje a kompiluje dobrých 80 dílčích…
David Ježek
28. 5. 2024
Vyšla první ostrá verze vývojového nástroje RustRover
Společnost JetBrains vydala první oficiální verzi IDE pro jazyk Rust s názvem RustRover. Pro nekomerční použití je základní verze k dispozici zdarma.
Ink
22. 5. 2024
Postavte si vlastní lehké IDE z textového editoru a shellu
Ukážu vám, jak jsem si velice jednoduchým způsobem vytvořil mocné integrované vývojové prostředí. Myšlenka stojí na propojení textového editoru a operačního systému. Vznikají tím možnosti takřka neomezené.
Petr Živoslav Bolf
10. 4. 2024
Doba čtení:
13 minut
Rychlá tvorba webových služeb s využitím frameworků FastAPI a SQLAlchemy
V dnešním článku si ve stručnosti představíme několik balíčků a technologií, které umožňují snadnou a taktéž rychlou tvorbu webových služeb založených na REST API a relační databázi s využitím jazyka Python.
Pavel Tišnovský
9. 11. 2023
Doba čtení:
22 minut
Nový experimentálny Project IDX od Googlu
Google interne vyvíja nový projekt na tvorbu softvéru pod názvom Project IDX. Jedná sa o experimentálny projekt, ktorý prenáša komplet celý vývojový cyklus na cloud. Projekt sľubuje okamžitý prístup k vývojovým nástrojom bez nutnosti ich štartu a…
johny
23. 9. 2023
GitHub zavede od příštího týdne povinné 2FA pro aktivní uživatele
GitHub začne od pondělí příštího týdne vyžadovat dvoufaktorovou autentizaci (2FA) pro aktivní uživatele. Zavádění bude postupné a mělo by být završeno ke konci tohoto roku. Uživatelé budou postupně od pondělí oslovování emailem a také upozorněním…
Jan Fikar
10. 3. 2023
Vývoj her pro herní konzoli NES: zobrazení pozadí, priorita spritů vůči pozadí
Už jsme se seznámili se zobrazením pohyblivých objektů na obrazovce (spritů). Dnes si řekneme, jak je zobrazeno statické či rolující pozadí (background). Poněkud paradoxně je zobrazení pozadí složitější než zobrazení spritů.
Pavel Tišnovský
1. 9. 2022
Doba čtení:
36 minut
GitHub zvažuje zavedení marketingových cookies
GitHub vlastněný Microsoftem zvažuje změnu svých podmínek od 1. září. Uživatelé mají 30 dní na komentáře. Ve starých podmínkách bylo například napsáno: pokud uživatel má nastaveno DNT (Do Not Track), budeme se držet W3C standardu. V nových…
Jan Fikar
11. 8. 2022
GitLab plánoval mazat spící projekty v bezplatných účtech, ale nakonec je mazat nebude (aktualizováno)
The Register přinesl včera informaci, že GitLab patrně plánuje mazat spící projekty v bezplatných účtech. Jde o projekty, které rok nebyly aktivní. Podle vnitřních informací takovéto projekty představují asi čtvrtinu hostingových nákladů a mazáním…
Jan Fikar
5. 8. 2022
Qt zjednodušuje licencování, už nebude vadit expirovaná vývojářská licence
The Qt Company přichází s novým modelem licencí na knihovny Qt. Celkově zavádí čtyři typy licencí, cílem pochopitelně je udržet stávající a přitáhnout nové zájemce, aby se zlepšilo financování společnosti. Kromě jiného nyní bude snadnější používat…
David Ježek
2. 2. 2022
Události v aplikaci: auditní záznamy o běhu aplikace
blog
Podíváme se na řešení, na které jsem se odkazoval již v úvodu této série článků, a sice na auditní záznamy o běhu aplikace. V podstatě se jedná o perzistentní uložení vybraných údajů o událostech vzniklých za běhu aplikace.
Redakce
4. 1. 2022
Manipulace s vektory a maticemi v projektu SciLua
Dnes budou popsány základní operace s vektory i s maticemi, tedy se základními datovými strukturami, s nimiž tento projekt nějakým způsobem manipuluje. Prozatím bude nejvíce prostoru věnováno spojování vektorů a matic.
Pavel Tišnovský
7. 10. 2021
Doba čtení:
30 minut
Představení projektu SciLua
Dnes se začneme věnovat projektu SciLua. Ten lze s určitou dávkou zobecnění považovat za obdobu knihoven Numpy a SciPy, ovšem pro Luu. SciLua je postavena nad interpretrem LuaJIT a numerické algoritmy využívají knihovnu OpenBLAS.
Pavel Tišnovský
5. 10. 2021
Doba čtení:
28 minut
Rychlé testy webu v plné palbě díky Gitlab CI a Kubernetes Ingressu
Automatizace a kontejnery dnes umožňují snadno realizovat věci, kvůli kterým jsme dřív museli udržovat křehké sady skriptů. Ukážeme si, jak zařídit, aby se pro každou pushnutou větev automaticky nasadila vlastní instance webu.
Petr Novák
4. 8. 2021
Doba čtení:
6 minut
Interaktivní tvorba grafického uživatelského rozhraní s využitím nástroje Pygubu (dokončení)
Třetí článek o nástroji Pygubu určeného pro návrh grafického rozhraní. Ukážeme si automatické nastavování proměnných knihovnou Tkinter při běhu aplikace a nezapomeneme ani na popis základních vlastností kreslicího plátna.
Pavel Tišnovský
8. 4. 2021
Doba čtení:
41 minut
Interaktivní tvorba grafického uživatelského rozhraní s využitím nástroje Pygubu (2)
Ve druhém článku o nástroji Pygubu určeného pro návrh grafického uživatelského rozhraní v Pythonu založeného na knihovně Tkinter si ukážeme některé další možnosti nabízené Tkinterem. Tyto možnosti jsou pochopitelně podporovány i v Pygubu.
Pavel Tišnovský
1. 4. 2021
Doba čtení:
39 minut
Interaktivní tvorba grafického uživatelského rozhraní nástrojem Pygubu
Dnes se seznámíme s nástrojem s podivným jménem Pygubu. Jedná se o jednoduchý nástroj určený pro interaktivní tvorbu grafického uživatelského rozhraní pro aplikace vyvíjené v Pythonu s využitím knihovny Tkinter.
Pavel Tišnovský
30. 3. 2021
Doba čtení:
36 minut
Google představil metriku pro určení kritických open source projektů
Google včera na svém open source blogu zveřejnil metriku k určení kritických open source projektů. „Critical Score“ je číslo mezi 0 a 1 a určí se ze stáří projektu, poslední aktualizace, počtu přispěvatelů a dalších parametrů. Projekty s vysokým…
Jan Fikar
11. 12. 2020
Jupyter Notebook – operace s rastrovými obrázky a UML diagramy, literate programming
Jednou z předností Jupyter Notebooku je jeho schopnost integrovat v rámci diáře různé typy textů (včetně zdrojových kódů), rastrových obrázků i vektorových kreseb. Kromě grafů tak lze pracovat s obrázky či UML diagramy.
Pavel Tišnovský
30. 4. 2020
Doba čtení:
31 minut
Tvorba grafů v Jupyter Notebooku s využitím knihovny Matplotlib (dokončení)
Ve třetí části miniseriálu o projektu Jupyter Notebook dokončíme téma vykreslování grafů s využitím knihoven Numpy a Matplotlib. Ukážeme si další typy grafů, některé triky a dokonce i způsob tvorby animací.
Pavel Tišnovský
28. 4. 2020
Doba čtení:
31 minut
Tvorba grafů v Jupyter Notebooku s využitím knihovny Matplotlib
Jupyter Notebook, s nímž jsme se ve stručnosti seznámili v úterním článku, lze použít pro mnoho činností. Využívá se mj. i pro přípravu dat a tvorbu grafů. A právě přípravou grafů se budeme zabývat dnes.
Pavel Tišnovský
23. 4. 2020
Doba čtení:
27 minut
Jupyter Notebook – nástroj pro programátory, výzkumníky i lektory
V sérii článků o nástrojích vhodných (mj.) i pro výuku nesmíme zapomenout na velmi populární a univerzální nástroj nazvaný Jupyter Notebook. Ten je používán v mnoha oblastech – jak programátory a výzkumníky, tak i lektory.
Pavel Tišnovský
21. 4. 2020
Doba čtení:
22 minut
Cibulová architektura aneb jak nepřipravovat špagety
Jestli se jedná o recept? Jistě. Jestli se jedná o radu jak nepřipravovat špagety? Také. Opravdu patří článek do kategorie softwarový vývoj? Ano, co vás nemá? Získal jsem vaši pozornost? Skvěle, tak čtěte dál.
Daniel Rusnok
24. 1. 2020
Doba čtení:
4 minuty
1
–
30
/
1 554
První strana
Předchozí strana
1
2
3
10
20
Následující strana
Poslední strana