Hlavní navigace

Tvorba grafů a diagramů s využitím doménově specifického jazyka nástroje Graphviz (dokončení)

6. 7. 2021
Doba čtení: 41 minut

Sdílet

 Autor: Pavel Tišnovský
Ve třetím článku o nástroji Graphviz si ukážeme další triky, například vykreslení tabulek, hledání cest, zvýraznění automaticky nalezeného podgrafu atd. Taktéž si popíšeme některé užitečné aplikace, které jsou nad Graphviz postaveny, včetně pradávného vektorového editoru xfig.

Obsah

1. Tvorba grafů a diagramů s využitím doménově specifického jazyka nástroje Graphviz (dokončení)

2. Tvary uzlů

3. Tvary hran

4. Uzly typu „záznam“

5. Odlišné názvy atributů v uzlech typu „záznam“

6. Napojení uzlů na konkrétní atribut záznamu

7. Tabulky v diagramech

8. Odstranění původních tvarů uzlů pro tabulky

9. Porty – napojení na konkrétní řádek tabulky

10. „Vstupní“ „výstupní“ porty

11. Okraje tabulek a jejich buněk

12. Barevné zvýraznění buněk tabulky

13. Gradientní barevné přechody

14. Úhel gradientních barevných přechodů

15. Odstranění podgrafů příkazem prune

16. Podpora jazyka DOT v dalších nástrojích

17. Ukázka některých možnosti xfigu

18. Repositář s demonstračními příklady

19. Odkazy na články s tématem programové tvorby grafů a diagramů

20. Odkazy na Internetu

1. Tvorba grafů a diagramů s využitím doménově specifického jazyka nástroje Graphviz (dokončení)

Ve třetím a současně i závěrečném článku o nástroji Graphviz si ukážeme některé další triky, které tento zdánlivě jednoduchý nástroj nabízí. Popíšeme si například způsob vykreslení tabulek, vykreslení uzlů typu záznam, hledání cest v grafu, zvýraznění automaticky nalezeného podgrafu atd. Taktéž si, ovšem pouze ve stručnosti, popíšeme některé užitečné aplikace, které jsou nad Graphviz postaveny, a to včetně pradávného vektorového editoru xfig. Ten je sice skutečně vyvíjen už velmi dlouho, ale v některých ohledech je praktičtější, než například on-line editor draw.io, jenž je dnes velmi populární.

Poznámka: většina demonstračních příkladů, s nimiž se setkáme v dalších kapitolách, je založena na orientovaných grafech, tedy grafech, v nichž jsou hrany představovány „šipkami“ (různých stylů). Tyto grafy jsou v nástroji Graphiz definovány jako objekt typu digraph; ovšem naprostou většinu dále uvedených příkladů lze převést na neorientovaný graf představovaný objektem typu graph.

Obrázek 1: Graf se šesti podgrafy (clustery).

2. Tvary uzlů

Vraťme se nyní krátce k předchozímu článku, v němž jsme si kromě jiného řekli, že s využitím atributu shape je možné měnit tvar uzlů v grafech. Tuto důležitou funkcionalitu si ukážeme na několika demonstračních příkladech. Začneme grafem se standardními tvary uzlů (které navíc nejsou nijak propojeny):

graph {
    rankdir=LR
 
    a[label="a"]
    b[label="b"]
    c[label="c"]
    d[label="d"]
    e[label="e"]
    f[label="f"]
    g[label="g"]
    h[label="h"]
    i[label="i"]
    j[label="j"]
    k[label="k"]
    l[label="l"]
    m[label="m"]
    n[label="n"]
}

Výsledný graf by po vykreslení měl vypadat takto:

Obrázek 2: Příklad, z něhož budeme dále vycházet.

Nyní diagram upravíme – změníme tvary jednotlivých uzlů:

graph {
    rankdir=LR
 
    a[label="a", shape="box"]
    b[label="b", shape="polygon"]
    c[label="c", shape="ellipse"]
    d[label="d", shape="oval"]
    e[label="e", shape="circle"]
    f[label="f", shape="point"]
    g[label="g", shape="egg"]
    h[label="h", shape="triangle"]
    i[label="i", shape="plaintext"]
    j[label="j", shape="plain"]
    k[label="k", shape="diamond"]
    l[label="l", shape="trapezium"]
    m[label="m", shape="parallelogram"]
    n[label="n", shape="house"]
}

Modifikovaný diagram:

Obrázek 3: Diagram s modifikovanými tvary uzlů.

Podporovaných tvarů uzlů je ve skutečnosti ještě mnohem více:

graph {
    rankdir=LR
 
    a[label="a", shape="pentagon"]
    b[label="b", shape="hexagon"]
    c[label="c", shape="septagon"]
    d[label="d", shape="octagon"]
    e[label="e", shape="doublecircle"]
    f[label="f", shape="doubleoctagon"]
    g[label="g", shape="tripleoctagon"]
    h[label="h", shape="invtriangle"]
    i[label="i", shape="invtrapezium"]
    j[label="j", shape="invhouse"]
    k[label="k", shape="Mdiamond"]
    l[label="l", shape="Msquare"]
    m[label="m", shape="Mcircle"]
    n[label="n", shape="rect"]
}

Obrázek 4: Další diagram s modifikovanými tvary uzlů.

A konečně následuje diagram s dalšími čtrnácti tvary uzlů:

graph {
    rankdir=LR
 
    a[label="a", shape="rectangle"]
    b[label="b", shape="square"]
    c[label="c", shape="star"]
    d[label="d", shape="none"]
    e[label="e", shape="underline"]
    f[label="f", shape="cylinder"]
    g[label="g", shape="note"]
    h[label="h", shape="tab"]
    i[label="i", shape="folder"]
    j[label="j", shape="box3d"]
    k[label="k", shape="component"]
    l[label="l", shape="promoter"]
    m[label="m", shape="cds"]
    n[label="n", shape="terminator"]
}

Obrázek 5: Další diagram s modifikovanými tvary uzlů.

3. Tvary hran

I tvary šipek (tedy ukončení hran) je možné v případě potřeby modifikovat. Styl šipky lze pojmenovat, stejně jako styl uzlu, nebo (což je častější) je možné styl určit přímo u definice hrany. A právě tuto druhou možnost si ukážeme v dalším demonstračním příkladu s orientovaným grafem, v němž je definováno osm hran, každá s odlišným stylem šipky:

digraph {
    splines="line"
 
    a[label="start"]
    b[color="red"]
    c[color="blue"]
 
    a -> b [arrowhead=box];
    b -> c [arrowhead=crow];
    c -> d [arrowhead=curve];
    d -> a [arrowhead=icurve];
 
    b -> a [arrowhead=diamond];
    c -> b [arrowhead=dot];
    d -> c [arrowhead=tee];
    d -> a [arrowhead=vee];
}

Obrázek 6: Orientovaný graf s různými styly konců hran.

Některé typy šipek mohou být vykresleny s výplní nebo bez výplně. Varianta bez výplně se volí tak, že se před jméno tvaru přidá znak „o“:

d -> e [arrowhead=obox];
d -> f [arrowhead=odiamond];
d -> g [arrowhead=odot];
d -> h [arrowhead=oinv];
d -> i [arrowhead=onormal];

na:

d -> e [arrowhead=obox];
d -> f [arrowhead=odiamond];
d -> g [arrowhead=odot];
d -> h [arrowhead=oinv];
d -> i [arrowhead=onormal];

Příklad takového diagramu:

digraph {
    splines="line"
 
    a[label="start"]
    b[color="red"]
    c[color="blue"]
 
    a -> b [arrowhead=box];
    b -> c [arrowhead=crow];
    c -> d [arrowhead=curve];
    d -> e [arrowhead=icurve];
 
    b -> a [arrowhead=diamond];
    c -> b [arrowhead=dot];
    d -> c [arrowhead=tee];
    d -> e [arrowhead=vee];
 
    d -> e [arrowhead=obox];
    d -> f [arrowhead=odiamond];
    d -> g [arrowhead=odot];
    d -> h [arrowhead=oinv];
    d -> i [arrowhead=onormal];
}

Obrázek 7: Orientovaný graf s různými styly konců hran; některé konce hran (šipky) nejsou vyplněny.

4. Uzly typu „záznam“

Potenciálně velmi užitečné jsou uzly typu „záznam“, což jsou uzly, jejichž tvar je nastaven na hodnotu record. Takové uzly totiž mohou ve svém popisu obsahovat několik řádků s atributy (fields), takže výsledkem je uzel, který svým tvarem a obsahem připomíná jednoduchou tabulku:

shape="record"

Samotné atributy se specifikují, jak je ostatně zvykem, s využitím vlastnosti label. Každý atribut začíná svým jménem, které je umístěno do úhlových závorek, podobně jako v HTML. Pro oddělení jednotlivých atributů se používá znak „pipe“. Všechny atributy jsou zapsány do jediného řetězce, který může vypadat následovně:

label="<f0>x| <f1>y| <f3>z"

Následuje úplný demonstrační příklad s trojicí uzlů, z nichž dva jsou typu record a poslední je běžný kulatý uzel:

digraph {
    rankdir=LR
 
    a[label="<f0>x| <f1>y| <f3>z"
      shape="record"]
 
    b[label="<f0>α| <f1>β| <f3>γ"
      shape="record"]
 
    c[label="result"]
 
    a -> b;
    b -> c;
}

S výsledkem:

Obrázek 8: Graf s trojicí uzlů, z nichž dva jsou typu record.

5. Odlišné názvy atributů v uzlech typu „záznam“

Názvy atributů jsou sice v dokumentaci vždy psány stylem „f0“, „f1“ atd., ovšem ve skutečnosti může být atribut pojmenován jako jakýkoli jiný identifikátor, což je ostatně ukázáno i na dalším demonstračním příkladu, jehož zdrojový kód vypadá následovně:

digraph {
    rankdir=LR
 
    a[label="<atribut0>x| <atribut1>y| <atribut2>z"
      shape="record"]
 
    b[label="<atributA>α| <atributB>β| <atributC>γ"
      shape="record"]
 
    c[label="result"]
 
    a -> b;
    b -> c;
}

I přes odlišné názvy atributů bude výsledek vypadat stejně, jako v příkladu uvedeném ve čtvrté kapitole:

Obrázek 9: Opět graf s trojicí uzlů, z nichž dva jsou typu record.

6. Napojení uzlů na konkrétní atribut záznamu

Názvy jednotlivých atributů v záznamu mají svůj význam, protože umožňují, aby hrany (ať již orientované či neorientované) nepropojovaly pouze celé uzly, ale aby naopak bylo možné propojit jednotlivé řádky s atributy. Specifikace hran v takovém případě musí vypadat následovně:

a:atribut0 -> b:atributC;
b:atributA -> c;
e -> b:atributA;
Poznámka: pochopitelně je stále možné kombinovat tyto hrany s hranami běžnými.

Podívejme se nyní na poněkud upravený demonstrační příklad, do něhož byl přidán jeden nový uzel a hrany nyní propojují jednotlivé atributy uzlů typu record:

digraph {
    rankdir=LR
 
    a[label="<atribut0>x| <atribut1>y| <atribut2>z"
      shape="record"]
 
    b[label="<atributA>α| <atributB>β| <atributC>γ| <atributD>δ"
      shape="record"]
 
    c[label="result"]
 
    d[label="error"]
 
    a:atribut0 -> b:atributC;
    b:atributA -> c;
    b:atributD -> d;
}

Výsledek bude v tomto případě vypadat následovně:

Obrázek 10: Graf, v němž jednotlivé hrany propojují přímo vybrané atributy, ne pouze celé uzly.

7. Tabulky v diagramech

Struktura uzlů může být ve skutečnosti ještě složitější. Relativně nedávno (viz poznámku) totiž byla do Graphvizu přidána možnost zapisovat strukturu uzlů ve formátu, který do značné míry připomíná HTML. To pochopitelně není náhoda, protože nám to umožňuje využít znalostí, které již vývojář má.

Poznámka: termín „relativně nedávno“ ve skutečnosti značí rok 2003. To sice může být z jiné perspektivy počítačový pravěk, ovšem v kontextu délky existence Graphvizu to skutečně není příliš vzdálená minulost.

Tabulka se opět zapisuje do vlastnosti label a její zápis začíná znakem < a končí znakem >. Mezi touto dvojicí znaků je umístěna celá tabulka – jak již bylo řečeno výše definovaná HTML značkami table, tr, td apod.:

    a[label=<
<table>
  <tr><td>x=</td><td>10</td></tr>
  <tr><td>y=</td><td>20</td></tr>
  <tr><td>z=</td><td>30</td></tr>
</table>>]

Následuje zdrojový kód popisující diagram se třemi uzly, přičemž každý z těchto uzlů obsahuje definici tabulky se dvěma sloupci:

digraph {
    rankdir=LR
 
    a[label=<
<table>
  <tr><td>x=</td><td>10</td></tr>
  <tr><td>y=</td><td>20</td></tr>
  <tr><td>z=</td><td>30</td></tr>
</table>>]
 
    b[label=<
<table>
  <tr><td>α=</td><td>1</td></tr>
  <tr><td>β=</td><td>2</td></tr>
  <tr><td>γ=</td><td>3</td></tr>
  <tr><td>δ=</td><td>4</td></tr>
  <tr><td>ε=</td><td>5</td></tr>
  <tr><td>ζ=</td><td>6</td></tr>
</table>>]
 
    c[label=<
<table>
  <tr><td>result=</td><td>42</td></tr>
</table>>]
 
    a -> b;
    b -> c;
}

Výsledek by měl vypadat následovně:

Obrázek 11: Diagram se třemi uzly, přičemž každý z těchto uzlů obsahuje definici tabulky se dvěma sloupci. Uzly mají zachován původní tvar.

8. Odstranění původních tvarů uzlů pro tabulky

Již při letmém pohledu na obrázek číslo 11 je zřejmé, že uzly sice obsahují tabulku, ovšem stále je vykreslen i jejich původní tvar. Ten je vhodné odstranit a ponechat pouze vnitřek uzlu. Tvar všech uzlů v grafu lze změnit globálně, a to konkrétně následujícím způsobem:

node [shape=plain]

Upravený zdrojový kód s definicí grafu tedy může vypadat takto:

digraph {
    node [shape=plain]
    rankdir=LR
 
    a[label=<
<table>
  <tr><td>x=</td><td>10</td></tr>
  <tr><td>y=</td><td>20</td></tr>
  <tr><td>z=</td><td>30</td></tr>
</table>>]
 
    b[label=<
<table>
  <tr><td>α=</td><td>1</td></tr>
  <tr><td>β=</td><td>2</td></tr>
  <tr><td>γ=</td><td>3</td></tr>
  <tr><td>δ=</td><td>4</td></tr>
  <tr><td>ε=</td><td>5</td></tr>
  <tr><td>ζ=</td><td>6</td></tr>
</table>>]
 
    c[label=<
<table>
  <tr><td>result=</td><td>42</td></tr>
</table>>]
 
    a -> b;
    b -> c;
}

Výsledek vykreslený příkazem dot je již akceptovatelný:

Obrázek 12: Diagram se třemi uzly, přičemž každý z těchto uzlů obsahuje definici tabulky se dvěma sloupci. Původní tvar uzlů je odstraněn.

9. Porty – napojení na konkrétní řádek tabulky

Tabulky se v určitém smyslu podobají uzlům typu record. Platí to i v případě, kdy budeme potřebovat, aby hrany mířily nikoli na celý uzel, ale na konkrétní řádek tabulky (přesněji řečeno na jednotlivou buňku, což je rozdíl). Tento požadavek je řešen s využitím takzvaných portů, které můžeme pro jednoduchost považovat za nový atribut HTML značky td. Příklad specifikace portu u buňky:

<table>
  <tr><td port="1">x=</td>;<td>10</td></tr>
</table>

Hrana, která má začínat u portu či na něj mířit, se definuje takto:

a:1 -> b:3

Opět si pochopitelně ukažme úplný příklad s uzly, které obsahují tabulky s buňkami, u nichž jsou definovány porty:

digraph {
    node [shape=plain]
    rankdir=LR
 
    a[label=<
<table>
  <tr><td port="1">x=</td><td>10</td></tr>
  <tr><td port="2">y=</td><td>20</td></tr>
  <tr><td port="3">z=</td><td>30</td></tr>
</table>>]
 
    b[label=<
<table>
  <tr><td port="1">α=</td><td>1</td></tr>
  <tr><td port="2">β=</td><td>2</td></tr>
  <tr><td port="3">γ=</td><td>3</td></tr>
  <tr><td port="4">δ=</td><td>4</td></tr>
  <tr><td port="5">ε=</td><td>5</td></tr>
  <tr><td port="6">ζ=</td><td>6</td></tr>
</table>>]
 
    c[label=<
<table>
  <tr><td>result=</td><td>42</td></tr>
</table>>]
 
    a:1 -> b:3
    a:2 -> b:6
    a:3 -> b:2
 
    b -> c
}

Graf vykreslený příkazem dot bude nyní vypadat takto:

Obrázek 13: Uzel s hranami, které začínají, resp. končí v určitém portu.

10. „Vstupní“ „výstupní“ porty

Ze třináctého obrázku je patrné, že hrany skutečně míří na buňky s definovaným portem, nikoli na celé řádky tabulky. To je ostatně jeden z rozdílů mezi tabulkou a uzlem typu record. Nic nám ovšem nezabraňuje v tom, aby byly porty definovány pro pravé sloupce tabulek a byly tak ze sémantického pohledu nikoli „vstupní“, ale „výstupní“. Provedená změna je naznačena tučným písmem:

digraph {
    node [shape=plain]
    rankdir=LR
 
    a[label=<
<table>
  <tr><td>x=</td><td port="1">10</td></tr>
  <tr><td>y=</td><td port="2">20</td></tr>
  <tr><td>z=</td><td port="3">30</td></tr>
</table>>]
 
    b[label=<
<table>
  <tr><td port="1">α=</td><td>1</td></tr>
  <tr><td port="2">β=</td><td>2</td></tr>
  <tr><td port="3">γ=</td><td>3</td></tr>
  <tr><td port="4">δ=</td><td>4</td></tr>
  <tr><td port="5">ε=</td><td>5</td></tr>
  <tr><td port="6">ζ=</td><td>6</td></tr>
</table>>]
 
    c[label=<
<table>
  <tr><td>result=</td><td>42</td></tr>
</table>>]
 
    a:1 -> b:3
    a:2 -> b:6
    a:3 -> b:2
 
    b -> c
}

Výsledný obrázek by již měl vypadat kultivovaněji:

Obrázek 14: Hrany, které míří z „výstupních“ portů na port „vstupní“.

11. Okraje tabulek a jejich buněk

U tabulek, které se zobrazí ve formě obsahu uzlů, je možné specifikovat šířku okrajů okolo tabulky, šířku okrajů okolo jednotlivých buněk i mezery mezi buňkami. Používají se přitom stejné atributy uzlu table, jako je tomu v běžném HTML. Základním atributem je border, kterým se současně určuje šířka okraje tabulky i buněk (pokud není specifikována explicitně). Všechny okraje tedy můžeme zakázat takto:

<table border="0">

Použití v demonstračním příkladu:

digraph {
    node [shape=plain]
    rankdir=LR
 
    a[label=<
<table border="0">
  <tr><td>x=</td><td port="1">10</td></tr>
  <tr><td>y=</td><td port="2">20</td></tr>
  <tr><td>z=</td><td port="3">30</td></tr>
</table>>]
 
    b[label=<
<table border="0">
  <tr><td port="1">α=</td><td>1</td></tr>
  <tr><td port="2">β=</td><td>2</td></tr>
  <tr><td port="3">γ=</td><td>3</td></tr>
  <tr><td port="4">δ=</td><td>4</td></tr>
  <tr><td port="5">ε=</td><td>5</td></tr>
  <tr><td port="6">ζ=</td><td>6</td></tr>
</table>>]
 
    c[label=<
<table border="0">
  <tr><td>result=</td><td>42</td></tr>
</table>>]
 
    a:1 -> b:3
    a:2 -> b:6
    a:3 -> b:2
 
    b -> c
}

Výsledek bude vypadat následovně:

Obrázek 15: Uzly, v nichž jsou zobrazeny tabulky bez okrajů.

Okraje tabulky lze zakázat, ovšem současně je možné specifikovat okraje okolo jednotlivých buněk, což je ukázáno na dalším příkladu:

digraph {
    node [shape=plain]
    rankdir=LR
 
    a[label=<
<table border="0" cellborder="1">
  <tr><td>x=</td><td port="1">10</td></tr>
  <tr><td>y=</td><td port="2">20</td></tr>
  <tr><td>z=</td><td port="3">30</td></tr>
</table>>]
 
    b[label=<
<table border="0" cellborder="1">
  <tr><td port="1">α=</td><td>1</td></tr>
  <tr><td port="2">β=</td><td>2</td></tr>
  <tr><td port="3">γ=</td><td>3</td></tr>
  <tr><td port="4">δ=</td><td>4</td></tr>
  <tr><td port="5">ε=</td><td>5</td></tr>
  <tr><td port="6">ζ=</td><td>6</td></tr>
</table>>]
 
    c[label=<
<table border="0" cellborder="1">
  <tr><td>result=</td><td>42</td></tr>
</table>>]
 
    a:1 -> b:3
    a:2 -> b:6
    a:3 -> b:2
 
    b -> c
}

Výsledný graf bude v tomto případě vypadat odlišně:

Obrázek 16: Okraje jsou zobrazeny pouze okolo jednotlivých buněk, nikoli okolo celé tabulky.

A konečně můžeme specifikovat (i zakázat) mezery mezi jednotlivými buňkami, a to konkrétně atributem nazvaným cellspacing:

digraph {
    node [shape=plain]
    rankdir=LR
 
    a[label=<
<table border="0" cellborder="1" cellspacing="0">
  <tr><td>x=</td><td port="1">10</td></tr>
  <tr><td>y=</td><td port="2">20</td></tr>
  <tr><td>z=</td><td port="3">30</td></tr>
</table>>]
 
    b[label=<
<table border="0" cellborder="1" cellspacing="0">
  <tr><td port="1">α=</td><td>1</td></tr>
  <tr><td port="2">β=</td><td>2</td></tr>
  <tr><td port="3">γ=</td><td>3</td></tr>
  <tr><td port="4">δ=</td><td>4</td></tr>
  <tr><td port="5">ε=</td><td>5</td></tr>
  <tr><td port="6">ζ=</td><td>6</td></tr>
</table>>]
 
    c[label=<
<table border="0" cellborder="1" cellspacing="0">
  <tr><td>result=</td><td>42</td></tr>
</table>>]
 
    a:1 -> b:3
    a:2 -> b:6
    a:3 -> b:2
 
    b -> c
}

Opět se podívejme na dosažený výsledek:

Obrázek 17: Zákaz mezer mezi jednotlivými buňkami.

12. Barevné zvýraznění buněk tabulky

Možnosti, které nám nabízí subrutiny určené pro vykreslení tabulek, jsou ve skutečnosti ještě větší. Například je možné specifikovat barvu výplně jednotlivých buněk tabulky, konkrétně uvedením atributu bgcolor, kterému se předá buď jméno barvy nebo klasický hexa triplet, opět zpopularizovaný právě v HTML a CSS (posléze byl tento koncept použit i v dalších technologiích):

<td port="1" bgcolor="#ff8080">10</td>

Náš předchozí demonstrační příklad nyní upravíme takovým způsobem, že některé buňky tabulky obarvíme, například pro zvýraznění důležitých hodnot:

digraph {
    node [shape=plain]
    rankdir=LR
 
    a[label=<
<table border="0" cellborder="1" cellspacing="0">
  <tr><td>x=</td><td port="1" bgcolor="#ff8080">10</td></tr>
  <tr><td>y=</td><td port="2">20</td></tr>
  <tr><td>z=</td><td port="3" bgcolor="#80ff00">-1</td></tr>
</table>>]
 
    b[label=<
<table border="0" cellborder="1" cellspacing="0">
  <tr><td port="1">α=</td><td>1</td></tr>
  <tr><td port="2">β=</td><td>2</td></tr>
  <tr><td port="3">γ=</td><td>3</td></tr>
  <tr><td port="4">δ=</td><td>4</td></tr>
  <tr><td port="5">ε=</td><td>5</td></tr>
  <tr><td port="6">ζ=</td><td>6</td></tr>
</table>>]
 
    c[label=<
<table border="0" cellborder="1" cellspacing="0">
  <tr><td>result=</td><td bgcolor="#8080ff">42</td></tr>
</table>>]
 
    a:1 -> b:3
    a:2 -> b:6
    a:3 -> b:2
 
    b -> c
}

Výsledný obrázek s grafem získaný příkazem dot:

Obrázek 18: Vybrané buňky v tabulkách dvou uzlů jsou zvýrazněny barevným pozadím.

13. Gradientní barevné přechody

V doménově specifickém jazyce nástroje Graphviz dokonce můžeme specifikovat barevné přechody u pozadí okrajů jednotlivých buněk tabulky nebo dokonce i celé tabulky. V tomto případě (který již přesahuje možnosti klasického HTML) je nutné uvést dvě barvy pozadí oddělené dvojtečkou, tedy například:

<td port="3" bgcolor="#80ff00:#ffffff">-1</td>

popř:

<table border="0" cellborder="1" cellspacing="0" bgcolor="yellow:lightblue">

Opět si ukažme způsob použití. Upravíme předchozí demonstrační příklad takovým způsobem, aby se použily lineární (gradientní) barevné přechody:

digraph {
    node [shape=plain]
    rankdir=LR
 
    a[label=<
<table border="0" cellborder="1" cellspacing="0">
  <tr><td>x=</td><td port="1" bgcolor="#ff8080:#ffffff">10</td></tr>
  <tr><td>y=</td><td port="2">20</td></tr>
  <tr><td>z=</td><td port="3" bgcolor="#80ff00:#ffffff">-1</td></tr>
</table>>]
 
    b[label=<
<table border="0" cellborder="1" cellspacing="0" bgcolor="yellow:lightblue">
  <tr><td port="1">α=</td><td>1</td></tr>
  <tr><td port="2">β=</td><td>2</td></tr>
  <tr><td port="3">γ=</td><td>3</td></tr>
  <tr><td port="4">δ=</td><td>4</td></tr>
  <tr><td port="5">ε=</td><td>5</td></tr>
  <tr><td port="6">ζ=</td><td>6</td></tr>
</table>>]
 
    c[label=<
<table border="0" cellborder="1" cellspacing="0">
  <tr><td>result=</td><td bgcolor="#8080ff:#ffffff">42</td></tr>
</table>>]
 
    a:1 -> b:3
    a:2 -> b:6
    a:3 -> b:2
 
    b -> c
}

Výsledek:

Obrázek 19: Tabulky s gradientními barevnými přechody.

14. Úhel gradientních barevných přechodů

Ve stručnosti ještě doplňme, že úhel gradientních barevných přechodů se specifikuje dalším nestandardním (v HTML neexistujícím) atributem gradientangle. Tento úhel se přitom udává ve stupních tak, jak je to ukázáno v dalším příkladu:

digraph {
    node [shape=plain]
    rankdir=LR
 
    a[label=<
<table border="0" cellborder="1" cellspacing="0">
  <tr><td>x=</td><td port="1" bgcolor="#ff8080:#ffffff">10</td></tr>
  <tr><td>y=</td><td port="2">20</td></tr>
  <tr><td>z=</td><td port="3" bgcolor="#80ff00:#ffffff">-1</td></tr>
</table>>]
 
    b[label=<
<table border="0" cellborder="1" cellspacing="0" bgcolor="yellow:lightblue" gradientangle="90">
  <tr><td port="1">α=</td><td>1</td></tr>
  <tr><td port="2">β=</td><td>2</td></tr>
  <tr><td port="3">γ=</td><td>3</td></tr>
  <tr><td port="4">δ=</td><td>4</td></tr>
  <tr><td port="5">ε=</td><td>5</td></tr>
  <tr><td port="6">ζ=</td><td>6</td></tr>
</table>>]
 
    c[label=<
<table border="0" cellborder="1" cellspacing="0">
  <tr><td>result=</td><td bgcolor="#8080ff:#ffffff">42</td></tr>
</table>>]
 
    a:1 -> b:3
    a:2 -> b:6
    a:3 -> b:2
 
    b -> c
}

Výsledkem je nyní tento graf:

Obrázek 20: Změna úhlu barevných gradientních přechodů.

15. Odstranění podgrafů příkazem prune

Graphviz neobsahuje pouze nástroje určené pro vykreslení grafů. Uživatelům jsou totiž k dispozici i nástroje, jež je možné použít pro dotazy provedené nad grafem (počet uzlů atd.) i nástroje, které grafy určitým způsobem (tedy s použitím specifikovaného algoritmu) modifikují. Příkladem takového nástroje je prune, kterým lze z grafu odstranit vybraný podgraf nebo podgrafy. Podívejme se nyní na způsob volání tohoto příkazu. Začneme s následujícím grafem, jenž obsahuje poměrně velké množství uzlů sdružených do clusterů:

digraph {
    rankdir=LR
 
    a[label="α"]
    b[label="β"]
    c[label="γ"]
    d[label="δ"]
    e[label="ε"]
    f[label="ζ"]
 
    subgraph cluster1 {
        rank = same;
        style = "filled";
        fillcolor = "#80ff80";
        a;
        a1;
        a2;
    }
 
    subgraph cluster2 {
        rank = same;
        style = "filled";
        fillcolor = "#80ffff";
        b;
        b1;
        b2;
    }
 
    subgraph cluster3 {
        rank = same;
        style = "filled";
        fillcolor = "#8080ff";
        c;
        c1;
        c2;
    }
 
    subgraph cluster4 {
        rank = same;
        style = "filled";
        fillcolor = "#ff80ff";
        d;
        d1;
        d2;
    }
 
    subgraph cluster5 {
        rank = same;
        style = "filled";
        fillcolor = "#ff8080";
        e;
        e1;
        e2;
    }
 
    subgraph cluster6 {
        rank = same;
        style = "filled";
        fillcolor = "#ffff80";
        f;
        f1;
        f2;
    }
 
    a -> b;
    b -> c;
    c -> d;
    d -> e;
    e -> f;
    f -> a;
 
    b -> a;
    c -> b;
    d -> c;
    e -> d;
    f -> e;
    a -> f;
 
    a -> a1;
    a -> a2;
    b -> b1;
    b -> b2;
    c -> c1;
    c -> c2;
    d -> d1;
    d -> d2;
    e -> e1;
    e -> e2;
    f -> f1;
    f -> f2;
}

Tento graf vypadá následovně:

Obrázek 21: Původní graf před úpravou.

Dále příkazem prune odstraníme uzel nazvaný „b“, přičemž další dotčené uzly nebo clustery budou mít červený okraj (nepovinný parametr N). Výsledkem je nový soubor popisující graf v jazyku dot:

$ prune -n b -N color=red path1.dot >path2_.dot

Tento nový graf bude upravenou podobou grafu předchozího:

digraph {
        graph [rankdir=LR];
        subgraph cluster1 {
                graph [fillcolor="#80ff80",
                        rank=same,
                        style=filled
                ];
                a                [label="α"];
                a1;
                a2;
        }
        subgraph cluster2 {
                graph [fillcolor="#80ffff",
                        rank=same,
                        style=filled
                ];
                b                [color=red,
                        label="β"];
        }
        subgraph cluster3 {
                graph [fillcolor="#8080ff",
                        rank=same,
                        style=filled
                ];
                c                [label="γ"];
                c1;
                c2;
        }
        subgraph cluster4 {
                graph [fillcolor="#ff80ff",
                        rank=same,
                        style=filled
                ];
                d                [label="δ"];
                d1;
                d2;
        }
        subgraph cluster5 {
                graph [fillcolor="#ff8080",
                        rank=same,
                        style=filled
                ];
                e                [label="ε"];
                e1;
                e2;
        }
        subgraph cluster6 {
                graph [fillcolor="#ffff80",
                        rank=same,
                        style=filled
                ];
                f                [label="ζ"];
                f1;
                f2;
        }
        a -> b;
        a -> f;
        a -> a1;
        a -> a2;
        c -> b;
        c -> d;
        c -> c1;
        c -> c2;
        d -> c;
        d -> e;
        d -> d1;
        d -> d2;
        e -> d;
        e -> f;
        e -> e1;
        e -> e2;
        f -> a;
        f -> e;
        f -> f1;
        f -> f2;
}
Poznámka: navíc došlo k přeformátování definičního souboru s diagramem.

Po vykreslení příkazem dot bude upravený graf vypadat následovně:

Obrázek 22: Nový graf po odstranění uzlu b.

16. Podpora jazyka DOT v dalších nástrojích

Jazyk DOT (graph description language) je podporován nikoli pouze sadou nástrojů Graphviz, ale i některými dalšími aplikacemi. Především se jedná o jednoúčelové (a z pohledu uživatelského rozhraní i poněkud zastaralé) grafické editory lefty a dotty, které se již staly součástí instalace Graphvizu. Tento jazyk je však využíván i složitějšími nástroji, například aplikací Gephi (the open graph viz platform), knihovnou Canviz pro JavaScript atd. Mezi vektorové editory, které jazyk DOT podporují, patří i nástroj xfig, jenž patří mezi „pravěké“ unixové aplikace – jeho první verze totiž vyšla již v roce 1985! I přesto může pro některé účely dobře sloužit dodnes – například právě pro úpravu souborů DOT, které nebývají v dalších vektorových editorech přímo podporovány.

Obrázek 23:

xfig je většinou dostupný ve formě balíčku pro běžné Linuxové distribuce, takže ho lze nainstalovat i dnes na moderní desktop:

$ sudo dnf install xfig
 
Last metadata expiration check: 3:00:37 ago on Fri 11 Jun 2021 02:25:12 PM CEST.
Dependencies resolved.
================================================================================
 Package                    Arch        Version              Repository    Size
================================================================================
Installing:
 xfig                       x86_64      3.2.6a-7.fc30        updates      5.4 M
Installing dependencies:
 Xaw3d                      x86_64      1.6.2-12.fc30        fedora       177 k
 xorg-x11-fonts-100dpi      noarch      7.5-18.fc30          fedora       3.1 M
 
Transaction Summary
================================================================================
Install  3 Packages
 
Total download size: 8.7 M
Installed size: 18 M
Is this ok [y/N]:
Poznámka: povšimněte si, že xfig používá „3D“ variantu GUI knihovny X Athena Widgets, který dnes nalezneme již jen v několika historických aplikacích.

Součástí instalace xfigu jsou i manuálové stránky vytvořené v HTML:

Obrázek 24: Manuálové stránky, které jsou součástí instalace xfigu.

Specifikace diagramů vytvořené v jazyku DOT jsou přímo importovatelné a editovatelné, což je patrné i z následujícího screenshotu:

Obrázek 25: Importovaná specifikace diagramu vytvořená v jazyku DOT. Současně je zobrazen dialog s informacemi o autorech xfigu, a to včetně jeho historické verze.

17. Ukázka některých možnosti xfigu

Vektorový editor xfig patří do kategorie aplikací ze „staré školy“, podobně jako například Autodesk Animator – oba nástroje nabízí poměrně velké množství funkcí dostupných přes grafické uživatelské rozhraní, které je však v porovnání s dnešními aplikacemi velmi úsporné a tím pádem i poněkud nepřehledné. K tomu připočtěme nestandardní použití tlačítek myši, které došlo tak daleko, že xfig stále nabízí nápovědu k jednotlivým tlačítkům (pravý horní roh). Některé vlastnosti xfigu jsou ukázány na následujících screenshotech.

Obrázek 26: Jednotlivé části diagramu jsou dostupné jako plnohodnotné editovatelné vektorové objekty. Zajímavé je, že pozadí buněk tabulky je reprezentováno odděleně od okraje tabulky.

Obrázek 27: Možnosti exportu vektorové kresby jsou velmi široké. Kromě doposud používaných formátů zde nalezneme i vyloženě historické formáty typu „slide“ z AutoCADu, rastrový formát PCX atd.

Obrázek 28: Nastavení vlastností kreslicího „pera“, včetně podpory pro vlastní barvovou paletu.

Obrázek 29: Další typický dialog ze staré školy – editace polyčáry (lomené čáry, popř. polygonu).

CS24_early

18. Repositář s demonstračními příklady

Zdrojové kódy všech dnes i minule použitých demonstračních příkladů byly uloženy do nového Git repositáře, který je dostupný na adrese https://github.com/tisnik/diagrams (stále na GitHubu :-). V případě, že nebudete chtít klonovat celý repositář (ten je ovšem – alespoň prozatím – velmi malý, dnes má přibližně jednotky kilobajtů), můžete namísto toho použít odkazy na jednotlivé demonstrační příklady, které naleznete v následující tabulce:

# Příklad Popis Cesta
1 graph01.dot graf s jediným uzlem https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/grap­h01.dot
2 graph02.dot graf s větším množstvím uzlům a neorientovanými hranami https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/grap­h02.dot
3 graph03.dot graf s hranami začínajícími a končícími ve stejném uzlu https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/grap­h03.dot
4 graph04.dot propojení uzlů větším množstvím hran https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/grap­h04.dot
5 graph05.dot popisky neorientovaných hran https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/grap­h05.dot
6 graph06.dot graf se dvěma uzly a orientovanou hranou https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/grap­h06.dot
7 graph07.dot graf s orientovanou hranou, ovšem s opačnou šipkou https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/grap­h07.dot
8 graph08.dot složitější graf s orientovanými hranami https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/grap­h08.dot
9 graph09.dot graf s hranami, které se vrací do původního uzlu https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/grap­h09.dot
10 graph10.dot neorientovaný graf se zvýrazněnými hranami https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/grap­h10.dot
11 graph11.dot orientovaný graf se zvýrazněnými hranami https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/grap­h11.dot
12 graph12.dot orientovaný graf se zvýrazněnými hranami a s uzly uspořádanými zleva doprava https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/grap­h12.dot
13 graph13.dot graf s hranami vykreslenými formou úsečky, popř. oblouku. https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/grap­h13.dot
14 graph14.dot graf, v němž mají jednotlivé uzly nastaven jiný vizuální styl vykreslování https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/grap­h14.dot
15 graph15.dot graf s popisky, v nichž jsou použity HTML entity https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/grap­h15.dot
16 graph16.dot graf se šesticí uzlů cyklicky propojených orientovanými hranami https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/grap­h16.dot
       
17 graph17.dot graf se šesticí uzlů spojených jediným cyklem https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/grap­h17.dot
18 graph18.dot neorientovaný graf se středovým uzlem https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/grap­h18.dot
19 graph19.dot explicitní specifikace kořenového uzlu https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/grap­h19.dot
20 graph20.dot graf se středovým uzlem a okrajovými podstromy https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/grap­h20.dot
21 graph21.dot graf s několikanásobnými hranami mezi uzly https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/grap­h21.dot
22 graph22.dot symetrický orientovaný i neorientovaný graf s podstromy https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/grap­h22.dot
       
23 subgraph0.dot graf bez podgrafů https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/sub­graph0.dot
24 subgraph1.dot graf s jedním podgrafem https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/sub­graph1.dot
25 subgraph2.dot graf se dvěma podgrafy https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/sub­graph2.dot
26 subgraph3.dot graf se třemi podgrafy https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/sub­graph3.dot
27 subgraph4.dot graf se čtyřmi podgrafy https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/sub­graph4.dot
28 subgraph5.dot graf s pěti podgrafy https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/sub­graph5.dot
29 subgraph6.dot graf se šesti podgrafy https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/sub­graph6.dot
       
30 subgraph_c0.dot graf bez podgrafů https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/sub­graph_c0.dot
31 subgraph_c1.dot graf s jedním pojmenovaným podgrafem https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/sub­graph_c1.dot
32 subgraph_c2.dot graf se dvěma pojmenovanými podgrafy https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/sub­graph_c2.dot
33 subgraph_c3.dot graf se třemi pojmenovanými podgrafy https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/sub­graph_c3.dot
34 subgraph_c4.dot graf se čtyřmi pojmenovanými podgrafy https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/sub­graph_c4.dot
35 subgraph_c5.dot graf s pěti pojmenovanými podgrafy https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/sub­graph_c5.dot
36 subgraph_c6.dot graf se šesti pojmenovanými podgrafy https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/sub­graph_c6.dot
       
37 shapes1.dot původní graf s výchozím tvarem uzlů https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/sha­pes1.dot
38 shapes2.dot změna tvaru uzlů: kružnice https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/sha­pes2.dot
39 shapes3.dot změna tvaru uzlů: obdélníky https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/sha­pes3.dot
       
40 path1.dot výchozí příklad pro další tři operace https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/pat­h1.dot
41 path2.dot nalezení podgrafu https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/pat­h2.dot
42 path3.dot automaticky vygenerovaný soubor https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/pat­h3.dot
43 path4.dot graf, jehož uzly mohou být automaticky obarveny https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/pat­h4.dot
       
44 tables1.dot uzly obsahující tabulku https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/ta­bles1.dot
45 tables2.dot stejný graf, ovšem uzly nemají původní okraje https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/ta­bles2.dot
46 tables3.dot použití portů https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/ta­bles3.dot
47 tables4.dot vstupní a výstupní porty https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/ta­bles4.dot
48 tables5.dot tabulky bez vnějších okrajů https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/ta­bles5.dot
49 tables6.dot tabulky s okraji u buněk https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/ta­bles6.dot
50 tables7.dot tabulky bez mezery mezi buňkami https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/ta­bles7.dot
51 tables8.dot barevné pozadí buněk tabulky https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/ta­bles8.dot
52 tables9.dot gradientní barevné přechody https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/ta­bles9.dot
53 tablesA.dot gradientní barevné přechody, specifikace úhlu přechodu https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/ta­blesA.dot
       
54 record1.dot graf s typy uzlů record https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/re­cord1.dot
55 record2.dot odlišné názvy atributů v uzlech typu „záznam“ https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/re­cord2.dot
56 record3.dot napojení uzlů na konkrétní atribut záznamu https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/re­cord3.dot
       
57 arrows.dot ukázka šipek vykreslených různými styly https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/a­rrows.dot
58 arrows2.dot další ukázka šipek vykreslených různými styly https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/a­rrows2.dot
       
59 nodes.dot graf s jednotlivými uzly s výchozím tvarem https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/no­des.dot
60 nodes_shapes1.dot změna tvaru uzlů, první varianta https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/no­des_shapes1.dot
61 nodes_shapes2.dot změna tvaru uzlů, druhá varianta https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/no­des_shapes2.dot
62 nodes_shapes3.dot změna tvaru uzlů, třetí varianta https://github.com/tisnik/di­agrams/blob/master/graphviz/no­des_shapes3.dot

19. Odkazy na články s tématem programové tvorby grafů a diagramů

V této kapitole jsou uvedeny odkazy na předchozí články, v nichž jsme se zabývali tvorbou různých typů grafů a diagramů – a to v naprosté většině případů s využitím nějakého doménově specifického jazyka neboli DSL (Domain Specific Language), popř. nějakého univerzálního programovacího jazyka (zejména Python, Go, Clojure):

  1. Nástroje pro tvorbu UML diagramů
    https://www.root.cz/clanky/nastroje-pro-tvorbu-uml-diagramu/
  2. Nástroje pro tvorbu UML diagramů z příkazové řádky
    https://www.root.cz/clanky/nastroje-pro-tvorbu-uml-diagramu-z-prikazove-radky/
  3. Nástroje pro tvorbu UML diagramů z příkazové řádky (II)
    https://www.root.cz/clanky/nastroje-pro-tvorbu-uml-diagramu-z-prikazove-radky-ii/
  4. Nástroje pro tvorbu grafů a diagramů z příkazové řádky
    https://www.root.cz/clanky/nastroje-pro-tvorbu-grafu-a-diagramu-z-prikazove-radky/
  5. Sledování správy paměti v Pythonu s využitím nástroje objgraph
    https://www.root.cz/clanky/sledovani-spravy-pameti-v-pythonu-s-vyuzitim-nastroje-objgraph/
  6. Programová tvorba diagramů v jazyku Clojure s využitím knihovny Rhizome
    https://www.root.cz/clanky/programova-tvorba-diagramu-v-jazyku-clojure-s-vyuzitim-knihovny-rhizome/
  7. Tvorba sekvenčních diagramů v Pythonu s využitím knihovny Napkin
    https://www.root.cz/clanky/tvorba-sekvencnich-diagramu-v-pythonu-s-vyuzitim-knihovny-napkin/
  8. Tvorba vývojových diagramů přímo ze zdrojových kódů Pythonu
    https://www.root.cz/clanky/tvorba-vyvojovych-diagramu-primo-ze-zdrojovych-kodu-pythonu/
  9. Tvorba diagramů s architekturou systémů s využitím knihovny Diagrams
    https://www.root.cz/clanky/tvorba-diagramu-s-architekturou-systemu-s-vyuzitim-knihovny-diagrams/
  10. Knihovny Diagrams a go-diagrams určené pro tvorbu diagramů s architekturou systémů
    https://www.root.cz/clanky/knihovny-diagrams-a-go-diagrams-urcene-pro-tvorbu-diagramu-s-architekturou-systemu/
  11. Tvorba grafů a diagramů s využitím doménově specifického jazyka nástroje Graphviz
    https://www.root.cz/clanky/tvorba-grafu-a-diagramu-s-vyuzitim-domenove-specifickeho-jazyka-nastroje-graphviz/
  12. Tvorba grafů a diagramů s využitím doménově specifického jazyka nástroje Graphviz (2.část)
    https://www.root.cz/clanky/tvorba-grafu-a-diagramu-s-vyuzitim-domenove-specifickeho-jazyka-nastroje-graphviz-2-cast/

20. Odkazy na Internetu

  1. GraphViz Pocket Reference
    https://graphs.grevian.org/example
  2. Xfig home page
    http://mcj.sourceforge.net/
  3. Xfig (Wikipedia)
    https://en.wikipedia.org/wiki/Xfig
  4. Xfig user manual
    http://mcj.sourceforge.net/
  5. HTML Entity List
    https://www.freeformatter.com/html-entities.html
  6. Flowchart (Wikipedia)
    https://en.wikipedia.org/wi­ki/Flowchart
  7. DRAKON
    https://en.wikipedia.org/wiki/DRAKON
  8. Modeling language
    https://en.wikipedia.org/wi­ki/Modeling_language
  9. Napkin na GitHubu
    https://github.com/pinetr2e/napkin
  10. Napkin 0.6.8 na PyPi
    https://pypi.org/project/napkin/
  11. PlantUML (home page)
    http://plantuml.sourceforge.net/
  12. PlantUML (download page)
    http://sourceforge.net/pro­jects/plantuml/files/plan­tuml.jar/download
  13. PlantUML (Language Reference Guide)
    http://plantuml.sourcefor­ge.net/PlantUML_Language_Re­ference_Guide.pdf
  14. Rhizome
    https://github.com/ztellman/rhizome
  15. Swagger to UML
    https://github.com/nlohman­n/swagger_to_uml
  16. pydiagrams
    https://github.com/billin­gtonm/pydiagrams
  17. graphviz(3) – Linux man page
    https://linux.die.net/man/3/graphviz
  18. dot(1) – Linux man page
    https://linux.die.net/man/1/dot
  19. neato(1) – Linux man page
    https://linux.die.net/man/1/neato
  20. twopi(1) – Linux man page
    https://linux.die.net/man/1/twopi
  21. circo(1) – Linux man page
    https://linux.die.net/man/1/circo
  22. fdp(1) – Linux man page
    https://linux.die.net/man/1/fdp
  23. sfdp(1) – Linux man page
    https://linux.die.net/man/1/sfdp
  24. Plain-text diagrams take shape in Asciidoctor!
    http://asciidoctor.org/new­s/2014/02/18/plain-text-diagrams-in-asciidoctor/
  25. Graphviz – Graph Visualization Software
    http://www.graphviz.org/
  26. graphviz (Manual Page)
    http://www.root.cz/man/7/graphviz/
  27. dot (Manual page)
    http://www.root.cz/man/1/dot/
  28. dot (Manual v PDF)
    https://graphviz.org/pdf/dot.1.pdf
  29. Ditaa home page
    http://ditaa.sourceforge.net/
  30. Ditaa introduction
    http://ditaa.sourceforge.net/#intro
  31. Ditaa usage
    http://ditaa.sourceforge.net/#usage
  32. Node, Edge and Graph Attributes
    http://www.graphviz.org/doc/in­fo/attrs.html
  33. Graphviz (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Graphviz
  34. Unified Modeling Language
    https://en.wikipedia.org/wi­ki/Unified_Modeling_Langu­age
  35. UML basics: The sequence diagram
    http://www.ibm.com/develo­perworks/rational/library/3101­.html
  36. UML 2 State Machine Diagrams: An Agile Introduction
    http://www.agilemodeling.com/ar­tifacts/stateMachineDiagram­.htm
  37. Sequence diagram (Wikipedia)
    https://en.wikipedia.org/wi­ki/Sequence_diagram
  38. UML 2 Sequence Diagrams: An Agile Introduction
    http://www.agilemodeling.com/ar­tifacts/sequenceDiagram.htm
  39. A Quick Introduction to UML Sequence Diagrams
    http://www.tracemodeler.com/ar­ticles/a_quick_introducti­on_to_uml_sequence_diagram­s/
  40. UML Sequence Diagrams
    https://www.uml-diagrams.org/sequence-diagrams.html
  41. Web Sequence Diagrams
    https://www.websequencediagrams.com/
  42. Drawing sequence diagrams “napkin style”
    https://modeling-languages.com/drawing-sequence-diagrams-napkin-style/
  43. Curated list of UML tools – 2020 edition
    https://modeling-languages.com/uml-tools/#textual
  44. Flowchart diagrams vs. UML activity diagrams
    https://stackoverflow.com/qu­estions/7081215/flowchart-diagrams-vs-uml-activity-diagrams
  45. Kopenograms – Graphical Language for Structured Algorithms
    https://kopenogram.org/As­sets/Kopenograms_Graphical_Lan­guage_for_Structured_Algo­rithms.pdf
  46. Kopenograms and Their Implementation in BlueJ
    https://link.springer.com/chap­ter/10.1007%2F978–3–319–46535–7_8
  47. The simplest way to describe your flows
    https://code2flow.com/
  48. Allan Mogensen and his Legacy
    http://www.worksimp.com/articles/allan-mogensen.htm
  49. Diagrams: Diagram as Code
    https://diagrams.mingrammer.com/
  50. Diagrams: Guides
    https://diagrams.mingrammer­.com/docs/guides/diagram
  51. Diagrams: Nodes
    https://diagrams.mingrammer­.com/docs/nodes/onprem
  52. go-diagrams
    https://github.com/blushft/go-diagrams
  53. GoJS
    https://gojs.net/latest/index.html
  54. Code visualization: How to turn complex code into diagrams
    https://www.lucidchart.com/blog/vi­sualize-code-documentation
  55. Create dependency diagrams from your code
    https://docs.microsoft.com/en-us/visualstudio/modeling/create-layer-diagrams-from-your-code?view=vs-2019
  56. Software Architecture Diagrams as Code
    https://shekhargulati.com/2020/04/21/sof­tware-architecture-diagrams-as-code/
  57. Processing spreadsheet data in Go
    https://appliedgo.net/spreadsheet/
  58. Stránka projektu plotly
    https://plot.ly/
  59. Plotly JavaScript Open Source Graphing Library
    https://plot.ly/javascript/
  60. Domain coloring
    https://en.wikipedia.org/wi­ki/Domain_coloring
  61. The Gonum Numerical Computing Package
    https://www.gonum.org/pos­t/introtogonum/
  62. Gomacro na GitHubu
    https://github.com/cosmos72/gomacro
  63. gophernotes – Use Go in Jupyter notebooks and nteract
    https://github.com/gopher­data/gophernotes
  64. gonum
    https://github.com/gonum
  65. go-gota/gota – DataFrames and data wrangling in Go (Golang)
    https://porter.io/github.com/go-gota/gota
  66. A repository for plotting and visualizing data
    https://github.com/gonum/plot
  67. Gonum Numerical Packages
    https://www.gonum.org/
  68. Getting started with Go modules
    https://medium.com/@fonse­ka.live/getting-started-with-go-modules-b3dac652066d
  69. Create projects independent of $GOPATH using Go Modules
    https://medium.com/mindorks/create-projects-independent-of-gopath-using-go-modules-802260cdfb51o
  70. Anatomy of Modules in Go
    https://medium.com/rungo/anatomy-of-modules-in-go-c8274d215c16
  71. Modules
    https://github.com/golang/go/wi­ki/Modules
  72. Go Modules Tutorial
    https://tutorialedge.net/golang/go-modules-tutorial/
  73. Module support
    https://golang.org/cmd/go/#hdr-Module_support
  74. Go vs. Python
    https://www.peterbe.com/plog/govspy
  75. PackageManagementTools
    https://github.com/golang/go/wi­ki/PackageManagementTools
  76. Sketchviz
    https://sketchviz.com/
  77. SchemaSpy (verze pro starší JVM)
    http://schemaspy.sourceforge.net/
  78. SchemaSpy na GitHubu
    https://github.com/schemas­py/schemaspy
  79. Table Relationship Diagrams with Graphviz
    https://spin.atomicobject­.com/2017/11/15/table-rel-diagrams-graphviz/
  80. HTML-Like Labels
    https://www.graphviz.org/doc/in­fo/shapes.html#html
  81. Grafický formát PCX – výlet do historie PC
    https://www.root.cz/clanky/graficky-format-pcx-vylet-do-historie-pc/

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Vystudoval VUT FIT a v současné době pracuje na projektech vytvářených v jazycích Python a Go.