Články
Zprávičky
Fórum
Podpořte Root
Školení
Galerie
Root do mailu
RSS
Blogy
Knihy
Speciály
Manuály
Licence
Jak na Linux
Zdroják
Hledat
Root.cz
»
Programovací jazyky
Programovací jazyky
C++, C, Java, Perl, PHP, Python, ...
541
–
570
/
2 023
První strana
Předchozí strana
10
17
18
19
20
21
30
Následující strana
Poslední strana
Microsoft .NET 5.0: vyšší výkon, lepší podpora Xamarin i Linuxu
Vydání .NET 5.0 je dle slov samotného Microsoftu prvním na cestě ke sjednocení. Vývojáři by měli mít snadnější cestu s migrací svých stávajících projektů a lidé pracující s platformou Xamarin se mohou těšit na vydání .NET 6.0, kdy Microsoft nyní…
David Ježek
11. 11. 2020
Vytváření animací a práce se zvukem i s hudbou v nástroji Pygame Zero
Ve čtvrté části miniseriálu o nástroji Pygame Zero se budeme zabývat především tvorbou animací, což kupodivu nemusí být příliš složité téma. Ukážeme si také, jakým způsobem se pracuje se zvuky a s hudbou.
Pavel Tišnovský
10. 11. 2020
Doba čtení:
31 minut
Python přeskočil v TIOBE Javu a je druhým nejoblíbenějším programovacím jazykem
Společnost TIOBE zveřejnila svůj aktuální žebříček popularity programovacích jazyků. Největší změnou je posuv Pythonu na druhou pozici, kde vystřídal Javu. Přitom Java byla ještě letos v dubnu dokonce na prvním místě. Poté ji na prvním místě…
Jan Fikar
6. 11. 2020
První miniaplikace vytvořené v nástroji Pygame Zero: vstupní zařízení a animace
Dnes se zaměříme na dvě hlavní oblasti: na práci se vstupními zařízeními, tedy primárně s klávesnicí a myší, a pak na animace, které tvoří nedílnou součást multimediálních aplikací i her.
Pavel Tišnovský
3. 11. 2020
Doba čtení:
30 minut
Pyston v2 je o 20 % rychlejší než Python 3.8
Pyston vyšel ve verzi 2 a jeho vývojáři tvrdí, že je přibližně o 20 % rychlejší než Python 3.8. Měl by být výkonnější pro většinu aplikací. V některých testech ho předběhl PyPy 7.3.2, ale ten má zase výrazně vyšší spotřebu paměti. Pyston je…
Petr Krčmář
29. 10. 2020
První miniaplikace vytvořené v nástroji Pygame Zero
Dnes si popíšeme všechny metody určené pro vykreslování objektů na obrazovku. Podporováno je vykreslení rastrových obrázků, základních 2D entit (úsečka, kružnice…) a taktéž vykreslení textů s možností aplikace mnoha efektů.
Pavel Tišnovský
29. 10. 2020
Doba čtení:
20 minut
Tvorba grafů v jazyce R s využitím knihovny ggplot2 (II)
Jedenáctá část seriálu o jazyku R je věnována popisu tvorby grafů s využitím knihovny ggplot2 a konceptu „grammar of graphics“. Vysvětlíme si, jak se grafy postupně skládají aplikací vizuálního mapování na vstupní data.
Pavel Tišnovský
27. 10. 2020
Doba čtení:
25 minut
Pygame Zero: snadno použitelný nástroj určený pro výuku programování
Dnes se nejprve seznámíme s některými projekty pro výuku programování a následně si představíme projekt nazvaný Pygame Zero. Umožňuje snadnou tvorbu grafických aplikací, animací, her atd. Na pozadí přitom běží Pygame a pod ní SDL.
Pavel Tišnovský
22. 10. 2020
Doba čtení:
33 minut
Tvorba grafů v jazyce R s využitím knihovny ggplot2
Dnes si popíšeme základní koncepty, na nichž je postavena knihovna gplot2. Tyto informace budou použitelné nejenom pro uživatele používající přímo jazyk R, ale i pro programátory, kteří ggplot2 volají z dalších jazyků.
Pavel Tišnovský
20. 10. 2020
Doba čtení:
26 minut
Základy tvorby grafů v programovacím jazyku R: knihovna lattice (dokončení)
Dnes dokončíme popis nejdůležitějších typů grafů podporovaných v knihovně lattice, která rozšiřuje možnosti standardní knihovny R pro práci s grafy. Lattice představuje zajímavou alternativu ke známější knihovně ggplot2.
Pavel Tišnovský
16. 10. 2020
Doba čtení:
27 minut
Základy tvorby grafů v programovacím jazyku R: typy grafů v knihovně lattice
Osmá část seriálu o jazyku R je věnována popisu některých typů grafů podporovaných v knihovně lattice, která rozšiřuje možnosti standardní knihovny. Lattice představuje zajímavou alternativu ke známější knihovně ggplot2.
Pavel Tišnovský
6. 10. 2020
Doba čtení:
29 minut
Základy tvorby grafů v programovacím jazyku R
V sedmé části seriálu o programovacím jazyku R se seznámíme se základními typy grafů, které je možné nalézt ve standardní knihovně tohoto jazyka. Posléze se zaměříme na popis velmi populární knihovny nazvané ggplot2.
Pavel Tišnovský
1. 10. 2020
Doba čtení:
24 minut
Série video cvičení Programování v $HELLu od Lukáše Bařinky
Jako náhradu za letošní zkrácenou konferenci LinuxDays připravil Lukáš Bařinka sérii video cvičení s názvem Programování v $HELLu. První část je již hotová pod názvem ´ Úvod do příkazové řádky. Naučíte se pohybovat v řádce, používat roury a filtry,…
Petr Krčmář
29. 9. 2020
Programovací jazyk R: práce s datovými rámci, jednoduché grafy
V šesté části seriálu o programovacím jazyce R nejprve dokončíme popis práce s datovými rámci a ve druhé polovině se budeme věnovat tvorbě jednoduchých grafů, jejichž vstupní data jsou získávána právě z datových rámců.
Pavel Tišnovský
24. 9. 2020
Doba čtení:
28 minut
Programovací jazyk R: seznamy a datové rámce
Posledními dvěma datovými typy, s nimiž se seznámíme, jsou seznamy a datové rámce. V praxi jsou důležité především datové rámce, které připomínají například databázové tabulky – jejich sloupce mohou mít různý typ.
Pavel Tišnovský
22. 9. 2020
Doba čtení:
28 minut
Bitcoin Script a Ethereum Solidity: něžný úvod do programovacích jazyků
Co je to vlastně programovací jazyk? Vysvětlujeme si trošku netradičně na dvou příkladech z oblasti kryptoměn: bitcoinovém Scriptu a ethereovém Solidity. Tyto dva protipóly totiž ukazují, že jazyk musí často odpovídat konkrétnímu účelu.
Josef Tetek
15. 9. 2020
Doba čtení:
9 minut
Programovací jazyk R: práce s maticemi
Třetím důležitým datovým typem programovacího jazyka R jsou matice. Dnes se seznámíme s funkcemi ze základní knihovny, které jsou určeny právě pro konstrukci matic, popř. pro jejich další zpracování.
Pavel Tišnovský
10. 9. 2020
Doba čtení:
24 minut
Programovací jazyk R: pole a další podporované datové typy
Ve druhé části seriálu o R jsme si popsali vektory, které jsou základním a pravděpodobně i zdaleka nejpoužívanějším datovým typem tohoto jazyka. Dnes se zaměříme na popis práce s poli, které mohou mít prakticky libovolný počet dimenzí.
Pavel Tišnovský
8. 9. 2020
Doba čtení:
27 minut
Go 1.16 dostane ABI s předáváním argumentů funkcí v registrech
Nadcházející Go 1.16 dostane ABI s předáváním argumentů funkcí v registrech, prozatím experimentálně pro architekturu amd64. Doposud se argumenty předávaly výlučně na zásobníku. V Go musí být ABI sladěné s rozvrhovačem korutin, který zajišťuje…
Calculon
3. 9. 2020
Programovací jazyk R: vektory ve funkci základního datového typu jazyka
Ve druhém článku o jazyku R se budeme zabývat základním (a nejpoužívanějším) datovým typem tohoto jazyka. Jedná se o vektory, což jsou homogenní datové struktury, pro které je definováno mnoho funkcí i operátorů.
Pavel Tišnovský
3. 9. 2020
Doba čtení:
20 minut
Programovací jazyk R: úvodní informace
R je doménově specifickým jazykem pro zpracování a statistickou analýzu dat, včetně jejich grafického zobrazení, popř. zveřejnění na webu. V novém seriálu se seznámíme jak se samotným jazykem R, tak i s jeho rozsáhlým ekosystémem.
Pavel Tišnovský
1. 9. 2020
Doba čtení:
19 minut
Vydán .NET 5.0, nebude v Mono, protože funguje dobře ve Wine
V úterý Microsoft vydal .NET 5.0 Preview 8, který už by měl mít všechny funkce finální verze. .NET 5.0 není zpětně kompatibilní s předchozími verzemi. Co to znamená pro Wine a Mono? Esme Povirk z CodeWeaveres ve středu napsal, že Mono neplánuje…
Jan Fikar
28. 8. 2020
Tvorba sešitů pro tabulkové procesory v programovacím jazyku Go – formát xlsx
Na předchozí článek, v němž jsme se seznámili se základními vlastnostmi knihoven encoding/csv a tealeg/xlsx dnes navážeme. Zaměříme se totiž na popis dalších vlastností formátu Office Open XML Workbook neboli (podle používané koncovky) xlsx i toho, jak tyto vlastnosti ovlivňují tvorbu sešitů.
Pavel Tišnovský
27. 8. 2020
Doba čtení:
57 minut
Tvorba sešitů pro tabulkové procesory v programovacím jazyku Go
V poměrně velkém množství informačních systémů se setkáme s požadavkem na vytváření a export tabulek, které bude možné otevřít v tabulkovém procesoru (spreadsheetu). Pro jazyk Go vzniklo několik knihoven, které export do tabulkových procesorů umožňují. Dnes si stručně představíme dvě z nich.
Pavel Tišnovský
25. 8. 2020
Doba čtení:
51 minut
Podpora funkcionálního programování v jazyku Lua s využitím knihovny Moses (dokončení)
Ve třetím a současně i závěrečném článku o knihovně Moses dokončíme popis prakticky všech zbývajících funkcí určených jak pro práci s poli, tak i se slovníky. Obě struktury jsou přitom reprezentovány jediným typem – tabulkou.
Pavel Tišnovský
20. 8. 2020
Doba čtení:
39 minut
Mozilla a vývojáři jazyka Rust formují Rust Foundation
Mozilla utlumuje či ruší některé projekty a ve velkém propouští, což se částečně dotýká i některých vývojářů Rustu. Aby se Rust měl dál dobře, zakládá tak Mozilla s klíčovými vývojáři tohoto jazyka Rust Foundation. Příslušná právní entita nadace…
David Ježek
19. 8. 2020
Jak naučit děti Python: nový jazyk Hedy
Profesorka university v Leidenu Felienne Hermans vymyslela nový programovací jazyk Hedy, který má lépe naučit děti programovat v Pythonu. Dětem dělají ze začátku problémy pravidla syntaxe. Hedy se snaží snížit počet pravidel a zároveň postupovat…
Jan Fikar
17. 8. 2020
Vyšlo Go 1.15
Bylo vydáno Go 1.15. Nová verze tentokrát nepřináší nové syntaktické konstrukce ani novinky ve standardní knihovně, jen mnoho drobných vylepšení. Rychlejší a méně náročný na paměť je linker, správce paměti byl optimalizován pro alokaci velkého…
Calculon
13. 8. 2020
Babashka: interpret Clojure určený pro rychlé spouštění utilit z příkazového řádku
Jazyk Clojure existuje ve třech oficiálně podporovaných variantách. Jednak pro JVM, dále pak o variantu pro CLR a nakonec existuje ClojureScript. Ovšem žádná z těchto variant se nehodí pro psaní utilit pro příkazový řádek.
Pavel Tišnovský
13. 8. 2020
Doba čtení:
36 minut
Vytváření vlastních řídicích struktur v jazyce Smalltalk
Před téměř 40 lety byl světu představen Smalltalk-80, produkt deseti let vývoje ve firmě Xerox. V článku představíme jednu z jeho zajímavých vlastností – možnost vytvářet vlastní řídicí struktury.
Lukáš Petrlík
4. 8. 2020
Doba čtení:
6 minut
541
–
570
/
2 023
První strana
Předchozí strana
10
17
18
19
20
21
30
Následující strana
Poslední strana