Hlavní navigace

Srovnání OpenOffice.org s MS Office

Sdílet

Výhody a nevýhody

Výhody

  • Otevřený a zdokumentovaný formát ukládání dat (XML)
  • Dokumenty se otvírají v samostatných oknech se samostatným výskytem na liště (pokud vám to vyhovuje víc, můžete například v KDE pomocí funkce pro „sdružování podobných oken“ všechny dokumenty sdružit do jednoho výskytu na liště)
  • Lze tisknout do PDF, takže není třeba pořizovat externí, obvykle nepříliš levné aplikace typu Adobe Distiller
  • Lze zároveň vyhledávat i měnit text
  • Okno se styly (Stylista) lze snadno zobrazit a skrýt (tlačítkem F11) a nebrání psaní textu.
  • Rychlá navigace pomocí Navigátora (F5)
  • Snadno přístupná úprava stylu (buď přes pravé tlačítko myši ze Stylisty, nebo přes pravé tlačítko myši přímo z textu)
  • Příjemný, nevtíravý Pomocník
  • Když na kalkulačce podělíte cenu za dominantní Office cenou za OpenOffice.org, zobrazí se chyba „nelze dělit nulou“.

Nevýhody

  • Ukládání souboru trvá pro stejně dlouhé dokumenty o něco déle. Během ukládání raději nepište další text. Když budete během ukládání psát „do zásoby“, Writer takto napsaný text zapomene.
  • Neumí vypnout kurzor myši, jakmile začnete psát.
  • Na stejném hardware pomalejší.
  • Text nemůžete diktovat svým hlasem (ovšem dominantní Office stejně neumí diktát v českém jazyce)
  • Nemá podporu Visual Basicu, takže nefungují makra z MS Office.

Přechod z dominantního Microsoft Office

Promluvte s vedením podniku ekonomicky, nikoliv technicky. Dobře se připravte. Proveďte si následující výpočet: počet PC ve vaší firmě s MS Office vynásobte předpokládanými výdaji na licence Microsoft Office za pět nebo deset let, přidejte k tomu náklady na upgrade software a na upgrade hardware (PC ve vaší firmě, na které nelze nainstalovat nová Windows, bude nutné upgradovat jen kvůli nové verzi Office), přičemž předpokládejte stejný trend i pro budoucích 5 nebo 10 let. To je možná úspora nákladů. Vaše vedení miluje úspory nákladů. Teď musíte odečíst náklady: váš čas vynaložený na přeškolení uživatelů a čas těchto uživatelů, který stráví přeškolováním (ale upozorněte, že nové verze Microsoft Office vyžadují rovněž přeškolování). Výsledné číslo by mělo být vaším jediným argumentem. A je to pádný argument. Váš vedoucí bude nadšen, že aspoň jednou dokážete myslet ekonomicky a nezahlcujete ho technickou hantýrkou.

Pokud neuspějete, otřepejte se a zkuste to znovu za 6 měsíců. Mezitím si pečlivě zapisujte výdaje vaší firmy způsobené pokračujícím používáním MS Windows. Když zase neuspějete, zkoušejte to každých 6 měsíců. Vedení si zpravidla váží vytrvalých a zdvořilých zaměstnanců, kterým jde o dobro podniku.

Kompatibilita s dominantním Office

  • Import všech formátů MS Office
  • Export všech formátů MS Office
  • Export PDF

Exportní a importní filtry jsou kvalitní. Bez problémů lze importovat všechny dokumenty Microsoft Word, Microsoft Excel a Microsoft PowerPoint. Některé složité dokumenty MS Office se nepodaří importovat bez chyby, nebo to dokonce nepůjde vůbec, nicméně to se nestává příliš často.

Problémy s importem dokumentů navíc postihují i uživatele, kteří používají pouze MS Office – dokumenty ze starších verzí Microsoft Office totiž někdy nejdou přečíst ve verzích novějších a v opačném směru je situace ještě horší.

Počítejte zkrátka s tím, že přechod na OpenOffice.org nebude plně automatický, nýbrž bude vyžadovat určitou manuální práci.