Hlavní navigace

Aktuální internetová témata na červnové konferenci Internet a Technologie 09 (Komerční sdělení)

Druhý ročník konference o současném internetu a internetových technologiích se uskuteční ve čtvrtek 4. června v pražském Klubu Lávka. Setkání internetových odborníků pořádá sdružení CZ.NIC, správce české národní domény. V programu konference Internet a Technologie 09 jsou přednášky a diskuse na aktuální internetová témata, které se týkají například internetové bezpečnosti, IPv6 nebo multicastu.

18. 5. 2009 0:00
Doba čtení: 2 minuty

Komiks: správná volba písma

Dnešní komiks nebude ani tak dechberoucí, jako spíš ze života. Bohužel se jedná o situaci, kterou každý z nás zažívá a obáváme se, že to bude jev čím dál častější. Otázkou ale zůstává, jak tento nepříjemný problém vlastně řešit. Jedna možnost tu je, ale asi zase budeme muset začít víc zabíjet bobry.

Doba čtení: do minuty

On the rain-slick precipice of darkness: adventura s prvky RPG

Představte si, že na váš dům šlápne obrovský robot, který je následován dvěma opravdu zvláštními osobami. Nevíte, co dělat, a tak se instinktivně vydáte za tím, co jste právě viděli. Tohle se přesně stane hlavnímu hrdinovi zajímavé hry, která šikovně kombinuje prvky adventury s RPG.

Doba čtení: 3 minuty

Pokročilejšia práca s Mesh objektami v Blenderi II.

V dnešnej, pomerne obsiahlejšej časti seriálu o Blenderi si povieme niečo hákoch , nástrojoch Knife Tool, Rip Tool, Warp Tool, venovať sa budeme aj funkciám Spin, Spin Dup a Screw, ktoré slúžia na rotáciu profilu krivky. Okrem toho sa môžete tešiť aj na modifikátory Subsurf, Array, Mirror a Decimate.

Doba čtení: 15 minut

Omezte své uživatele a nastavte jim limity

V Linuxu existuje velmi pohodlná cesta, jak ochránit systém před námi samotnými, i před špatnou vůlí někoho jiného. Dnes se seznámíme s jedním zajímavým bezpečnostním mechanizmem autentizačního systému PAM, který nám umožní omezit systémové prostředky přidělené jednotlivým uživatelům.

Doba čtení: 5 minut

Hudební čipy Yamaha YM 3812 (OPL2) a YMF 262 (OPL3)

V dnešní části seriálu o architekturách počítačů si podrobněji popíšeme, jakým způsobem je možné vytvářet hudbu s využitím čipů Yamaha YM 3812, známého též pod označením OPL2 a taktéž Yamaha YMF 262, neboli OPL3. Tyto čipy byly použity v mnoha zvukových kartách, včetně AdLibu či Sound Blasteru.

Doba čtení: 13 minut

Transakce a izolace transakcí v databázích

Kdyby neexistovala MySQL, tak by transakce patrně nebyly tak populárním tématem. I když ne všechny databáze byly a jsou transakční, nikdo (do nástupu MySQL) netvrdil, že transakce jsou něco „navíc“. MySQL přišlo s novou filozofií - databáze nemusí být až tak 100% spolehlivé, hlavně musí být rychlé.

Doba čtení: 15 minut

Softwarová sklizeň (13. 5. 2009)

Oblíbená sonda do světa (převážně) otevřeného softwaru. Dnes si stáhneme komiksy, vyhrajeme si s generováním náhodných čísel, představíme si užitečný nástroj pro síťové hackery a odstraníme duplicitní soubory ze systému. Nakonec mám pro vás multiplatformní poznámkovací systém samozřejmě také blbinku.

Doba čtení: 3 minuty

Instalujeme software do vlastního LFS systému

Dokončením instalace software z knihy LFS je vytvořen základní linuxový systém, který je sice plně funkční z hlediska operačního systému, ale nepříliš použitelný z pohledu uživatele. Software vybraný v LFS je vysloveně zaměřený na běh základního systému, jeho konfiguraci a jeho další rozšiřování. Co dál?

Doba čtení: 7 minut

Programovací jazyk Lua a koprogramy

V desáté části seriálu o programovacím jazyce Lua si vysvětlíme způsob použití takzvaných koprogramů (coroutines), pomocí nichž je možné ve vytvářených skriptech implementovat například kooperativní multithreading, pracovat s vlastními iterátory, napodobit generátory známé z programovacího jazyka Python atd.

Doba čtení: 15 minut

Druhý rok s Free Culture: už vidíme na konec!

Uplynul další rok od doby, co jsem vás na stránkách Root.cz informoval o průběhu prvního roku překladu knihy amerického právníka Lawrence Lessiga - Svobodná kultura. Právě včera to byly dva roky, co byl projekt spuštěn, proto mi dovolte další krátké shrnutí. Mám samé pozitivní zprávy: zbývá už jen pět kapitol!

Doba čtení: 2 minuty

Bezpečnostní střípky: šikovné sociální inženýrství

Pravidelný pondělní přehled informací vztahujících se k problematice bezpečnosti IT. Z novinek tohoto týdne lze upozornit na doporučení pro boj s útoky SQL-injection, informaci o chystaných protipirátských opatřeních pro Windows 7 a dále třeba na zjištění, která vyplynula z monitoringu botnetu.

Doba čtení: 7 minut

Jak porozumět Web Analytics? (Komerční sdělení)

Multichannel tracking, behaviorální segmentace, engagement, srovnání analytických nástrojů, měření 2.0 konverzí, volba správných KPI? O tom všem bude řeč na konferenci Web Analytics - statistiky webu a jejich vyhodnocování. Registrujte se včas.

11. 5. 2009 0:00
Doba čtení: 1 minuta

Komiks: mladická nerozvážnost

Dnešní příběh bude tak trochu disko. Vypráví o mladické nerozvážnosti, problémech dospívání a především ukvapených sázkách a jejich následných důsledcích. Je také poučením pro vás, milé děti, že se vyplatí nejdříve dlouho rozmýšlet, zda se přidáte k partě nezodpovědných a škodolibých mladíků.

Doba čtení: do minuty

Pokročilejšia práca s Mesh objektami v Blenderi

V štvrtej časti seriálu o Blenderi sa budeme venovať hlavne práci s Mesh objektami, popíšeme si nástroje a funkcie typu Specials, povieme si niečo o Proportional Edit Fallof a Occlude Background Geometry. Ďalej sa môžete dozvedieť niečo o Select módoch a užitočných skratkách pre prácu s Blenderom.

Doba čtení: 10 minut

OpenOffice.org 3.1: novinky, které tu měly být už dávno

OpenOffice.org dnes vyjde v nové verzi 3.1, a tak je čas podívat se co nového nám přinese. Nejedná se o žádné revoluční změny, ale některé uživatele dokáží potěšit. Největším lákadlem je určitě antialiasing vektorových prvků v dokumentu. Lepší spolupráce s kolegy nebo vylepšení grafů taky zaujme.

Doba čtení: 6 minut

Hudba a zvuk na PC: PC Speaker, Covox a Adlib

V dnešní části seriálu o architekturách počítačů si popíšeme skromné začátky rozvoje zvukových zařízení na počítačích kompatibilních s IBM PC, tj. PC XT, PC AT, PS-2 atd. Tyto počítače se z kanceláří postupně rozšířily i do domácností a společně s vývojem her se i pro ně začaly vyrábět rozličné zvukové karty.

Doba čtení: 16 minut

CTE a analytické funkce v PostgreSQL

V článku bych rád ukázal cestu ke dvou novým funkcím PostgreSQL - CTE a analytickým funkcím. Z pohledu SQL o nic nového nejde - tyto funkce jsou dobře známé z komerčních databází. Z pohledu OSS databází se jedná o významný krok k plné implementaci ANSI SQL 200x a ke znatelnému rozšíření komfortu vývojářů.

Doba čtení: 11 minut

Softwarová sklizeň (6. 5. 2009)

Oblíbená sonda do světa (převážně) otevřeného software. Dnes to bude z větší části sklizeň pro programátory: podíváme se na nový jazyk Sleep, na sazbu zdrojového kódu a na porovnání Java kódu. Pro obyčejné smrtelníky tu pak máme nástroj na rozdělování disků a skenování dokumentů do PDFka.

Doba čtení: 2 minuty

Nejzajímavější novinky v chystaném GNOME 3

V předchozím článku byla pozornost věnována změnám v připravovaném GNOME 3.0 jak v oblasti zbavení vývojové platformy GNOME zastaralých komponent a jejímu celkovému zpřehlednění, tak některým softwarovým částem. Nyní je čas dokončit seznámení s nejzajímavějšími softwarovými novinkami.

Doba čtení: 4 minuty

Objektově orientované programování v Lua II

V deváté části seriálu o programovacím jazyce Lua si ukážeme, jakým způsobem je možné vytvořit objektový systém s využitím metatabulek, událostí a metametod navázaných na události. Pomocí metatabulek lze zajistit jak volání metod objektu, tak i přetížení operátorů, vytvoření getterů a setterů apod.

Doba čtení: 15 minut

Skládáme vlastní linuxový systém = určujeme pravidla

V minulém díle seriálu o LFS jsme probrali vytvoření nástrojů potřebných k tvorbě systému. V dnešním díle se podíváme na to, jak se systém vytváří, co je třeba rozhodnout, než se vůbec začne vytvářet a co následuje po zkompilování posledního balíku základního systému.

Doba čtení: 11 minut

Bezpečnostní střípky: IE8 do vašich počítačů

Pravidelný pondělní přehled informací vztahujících se k problematice bezpečnosti IT. Z novinek tohoto týdne lze upozornit třeba na článek k bezpečným aktualizacím, článek k hackování chytrých mobilů a také na informace o dalších přípravách americké legislativy v oblasti bezpečnosti IT.

Doba čtení: 7 minut

Komiks: IT oddělení kempuje

Existují dva typy lidí: trempové a ostatní. Ti první přesně vědí, co se v lesích sluší a patří, jak se vyhnout nebezpečným místům, jak neplašit zvěř a především jak po sobě zanechat palouček v původním krásném a čistém stavu. Ta druhá skupina je na tom podstatně hůře a podle trempů jsou to jednoduše „prasata“.

Doba čtení: do minuty

Problém dlouhodobé koncepce při otevřeném vývoji

Většina tvůrců softwaru, kteří to se svými díly myslí vážně, vymýšlí a snaží se plánovat středně a dlouhodobé vývojové koncepce a strategie. Má však takovou strategii i GNU/Linux a otevřené projekty obecně? Jak by taková koncepce měla vlastně vypadat? V čem je v této oblasti aktuální problém?

Doba čtení: 5 minut

Počítače Amiga a zvukový čip Paula

V dnešním pokračování seriálu o architekturách počítačů bude popsán princip přehrávání zvuků i vícekanálové hudby na počítačích Amiga obsahujících čip Paula, jenž vlastní přehrávání i mixování zvuků značným způsobem zjednodušuje. Taktéž si popíšeme princip hudebních modulů (MOD).

Doba čtení: 14 minut

RoundCube: malý GMail na vlastním serveru

Není pochyb o tom, že uživatelské rozhraní GMailu přineslo do světa webmailu čerstvý vítr. Po jeho spuštění se všichni ostatní začali pomalu srovnávat s realitou, že AJAX je budoucnost, a začali vylepšovat i svoje rozhraní. Pošta přes web má i své výhody, tak proč nemít malý GMail i na svém serveru?

Doba čtení: 5 minut

Softwarová sklizeň (29. 4. 2009)

Oblíbená sonda do světa (převážně) otevřeného softwaru. Dnes máme na programu kompresi, konverzi textu do HTML, jednoduché vypalování a přípravu prezentací v plaintextovém světe. Představím vám také systém pro logování v shellových skriptech a grafický nástroj zjednodušující správu SELinuxu. Pochopitelně nebude chybět ani blbinka.

Doba čtení: 2 minuty

Sestavujeme nástroje pro tvorbu LFS

Tvorba Linux From Scratch se dá nejjednodušeji rozdělit do dvou částí. V té první se nejprve vytvoří sada nástrojů, pomocí níž se posléze ve druhé části vybuduje vlastní operační systém. Pojďme se tedy dnes podívat na tu první část - na to, jak si vytvořit nástroje potřebné k tvorbě systému.

28. 4. 2009 0:00
Doba čtení: 7 minut

Objektově orientované programování v Lua

V osmé části seriálu o programovacím jazyce Lua si ukážeme složitější příklad, v němž použijeme volání céčkových funkcí ze skriptů psaných v Lua, včetně kontroly počtu a typů parametrů. Dále si vysvětlíme, jakým způsobem lze v jazyku Lua psát aplikace s využitím objektově orientovaného programování.

Doba čtení: 18 minut

Plány a novinky pro GNOME 3

V minulém článku byl sledován vývoj GNOME do vývojářské konference GUADEC v létě 2008, kde byla oznámena příprava vydání GNOME 3.0. Nyní je na řadě představení konkrétního plánu vývoje třetí generace prostředí a některé výrazné změny, nové aplikace a technologie se zmíněným plánem související.

Doba čtení: 5 minut