Hlavní navigace

Quake Live pro Linux: 3D střílečka v prohlížeči

Je to už opravdu mnoho let, co jsme na Rootu psali o počítačové hře Quake 3. Poslední rok jsme čekali na to, až se objeví její varianta Quake Live také pro Linux. Konečně jsme se dočkali, a tak si můžeme společně zahrát online. Jak vypadá tato linuxová novinka? Jak se instaluje a jak se hraje?

Doba čtení: 3 minuty

Why 1984 won't be like „1984“

V dnešním článku o architekturách počítačů si popíšeme technické parametry i základní programové vybavení dnes již legendárního počítače Apple Macintosh, včetně některých jeho následovníků, například Macintoshe 512 K či Macintoshe Plus. Ty dlouho udávaly směr vývoje grafického uživatelského rozhraní.

Doba čtení: 9 minut

Bash-completion: inteligentní doplňování příkazů

Velmi příjemnou vlastností moderních příkazových řádek je automatické doplňování. Za normálních okolností Bash doplňuje pouze příkazy, adresáře a proměnné, což je samo o sobě velmi užitečné. Můžeme jej ale naučit doplňovat podstatně více než jen to. Jeho rozšíření bash-completion umí doplnit cokoliv.

Doba čtení: 4 minuty

Jak spočítat, kolikrát projelo autíčko na autodráze?

Vypadá to jednoduše. Na autodráhu se přidělá světelná závora a výstup se přivede na některý ze vstupů paralelního portu. Pak již jen čteme ve smyčce stav vstupů paralelního portu a při změně (na autodráze je celkem jedno, jestli při náběžné hraně nebo sestupné hraně, ale ne na obou) přičítáme jedničku.

Doba čtení: 3 minuty

Softwarová sklizeň (19. 8. 2009)

Pravidelná středeční sonda do světa (převážně) otevřeného software. Dneska se podíváme na souborový systém, pak znovu souborový systém a pak ještě jednou. A nakonec probereme nástroj na zvětšování obrázků a jak generovat histogram pro patche.

Doba čtení: 2 minuty

Colossal Cave Adventure: první počítačová „textovka“

Při pohledu do dnes již více než třicetileté historie počítačových her můžeme nalézt několik důležitých milníků. Jedná se o hry, které zásadně ovlivnily další vývoj v tomto odvětví. Na samotném začátku se nachází „textovka“ Colossal Cave Adventure, známá též pouze jako Adventure nebo ADVENT.

Doba čtení: 8 minut

CUDA: více o sdílené paměti

Náš seriál o programování paralelních výpočtů probíhajících na grafických kartách se pomalu blíží ke konci. Sdruženou paměť jsme minulým dílem dokončili a dnes nás čeká předposlední díl. Ten naváže na započaté základy debuggování CUDA aplikací a společně v něm probereme sdílenou paměť.

Doba čtení: 6 minut

Bezpečnostní střípky: Twitter znova hacknut

Pravidelný pondělní přehled informací vztahujících se k problematice bezpečnosti IT. Z novinek právě uplynulého týdne lze upozornit především na zpřístupněné prezentace vystoupení na konferenci Black Hat, diskuze k budoucnosti IT bezpečnosti v USA a některé informace k problematikám forenzní analýzy.

Doba čtení: 9 minut

OpenWRT: DHCP, firewall a webové rozhraní

V dalším díle seriálu o distribuci OpenWRT si ukážeme, jak nastavit DHCP a také jak vypadá webové rozhraní. To sice není nic extra, ale OpenWRT se s ním nakonfigurovat dá a některým uživatelům třeba bude vyhovovat víc. Ani k jednomu není moc dokumentace, takže některé věci si musíme domýšlet nebo hledat jinde.

Doba čtení: 5 minut

Komiks: první kontakt?

Minulý víkend jsme se svezli na vlně Star Trek mánie, a protože se vám komiks líbil, máme tu ještě jeden ze stejného odvětví. Tentokrát bude ale ještě podstatně objevnější a půjde až na samotnou podstatu toho, čemu my pozemšťané říkáme lidství. My si ho bezmezně vážíme, ale co na to ostatní rasy?

Doba čtení: do minuty

Bézierove a NURBS krivky v Blenderi

V dnešnej časti sa pozrieme na konkrétne typy kriviek, ktoré predstavujú Bézierove a NURBS krivky. Pri Bézierovych krivkách si popíšeme hlavne základnú prácu s pomocnými bodmi a jednotlivé typy riadiacich bodov. Neskôr sa zameriame na panel Curve Tools, ktorý obsahuje väčšinu nastavení NURBS kriviek.

Doba čtení: 5 minut

KDE 4.3: použitelný desktop pro každodenní práci

Nedávno vyšla nová verze KDE 4.3, která přinesla tomuto populárnímu desktopu zase o kus lepší použitelnost a opravu některých problémů. Podle mnohých už je to právě tato verze, která je použitelná pro běžnou každodenní práci. Pojďme se společně na tuto verzi zabalenou v podobě openSUSE 11.2 podívat.

Doba čtení: 7 minut

Apple Lisa: revoluce v ovládání počítače

V dnešní části seriálu si popíšeme grafické možnosti počítače Apple Lisa, který sice byl po technické velmi zajímavý, avšak po stránce obchodní zcela propadl. V části navazující si popíšeme dnes již legendární osobní počítač Apple Macintosh, včetně známého video klipu, kterým byl tento stroj představen.

Doba čtení: 12 minut

Programujeme OS: jak na GDT a IDT

V minulém díle našeho seriálu o vývoji operačního systému jsme společně probrali řízení VGA, dnes přišly na řadu podivné zkratky GDT a IDT. Vysvětlíme si, co to vlastně je, k čemu se nám hodí a hlavně jak to vlastně můžeme nastavit. Na konci na vás čeká funkční kód s ukázkou přerušení.

Doba čtení: 6 minut

Softwarová sklizeň (12. 8. 2009)

Pravidelná středeční sonda do světa (převážně) otevřeného softwaru. Dnes si vylepšíme oblíbeného IRC klienta, podíváme se na alternativu programu top a novou verzi hdparm, ukážeme si zajímavý nástroj pro generování statistik e-mailů. Nakonec tu máme nové KDE a samozřejmě nebude chybět nějaká ta blbinka.

Doba čtení: 2 minuty

Prohlížeč Arora: rychlejší přístup k webu

Toužíte po jednoduchém prohlížeči, který nepotřebuje moc systémových prostředků, nabíhá jak blesk a obstojně zobrazuje moderní weby? Pojďme se společně podívat na jeden, který vznikl jako demonstrace možností WebKitu v knihovně Qt, ale nakonec se z něj stal plnohodnotný prohlížeč pro denní užívání.

Doba čtení: 6 minut

Metalua: užitečná rozšíření jazyka Lua

V dnešní části seriálu o programovacím jazyku Lua bude dokončen popis projektu Metalua, který umožňuje metaprogramování, tj. vývojářem řízenou modifikaci programového kódu generovaného překladačem. Popíšeme si především dvojici nástrojů „gg“ (grammar generator) a „mlp“ (Metalua parser) i některá užitečná rozšíření jazyka Lua.

Doba čtení: 9 minut

Google vs Apple: spojenectví přerušeno, tasí se kolty

Co se stane, když nepřítel vašeho nepřítele už není nadále vašim přítelem? Přesně to se stalo mezi firmami Google a Apple, které se dříve spojovaly proti Microsoftu. Později se ale staly konkurenty, takže nastal čas dřívější přátelství přerušit a spolupráci ukončit. Proč k něčemu takovému došlo?

Doba čtení: 4 minuty

Bezpečnostní střípky: informace z konferencí BlackHat a Defcon

Pravidelný pondělní přehled informací vztahujících se k problematice bezpečnosti IT. Z novinek tohoto týdne lze upozornit na komentáře k situaci okolo hacknutí na Twitteru, informace k postupům vedoucím k bezpečnějším webovým aplikací a třeba na informaci k implementaci antiviru v podnikové síti.

Doba čtení: 7 minut

CUDA: více o sdruženém přístupu do globální paměti

Předchozí třetí díl seriálu o technologii CUDA nás naučil, jak pracovat se sdílenou pamětí a jak optimalizovat přístup do pomalé globální paměti. Využili jsme při tom sdruženého přístupu do paměti, o kterém si v dnešním díle povíme více, a dále probereme debuggování CUDA aplikací.

Doba čtení: 10 minut

Komiks: Spock

Všichni trekkies měli nedávno velký svátek, protože do kin dorazil nový Star Trek. I my se svezeme na vlně jeho popularity a přinášíme vám doposud utajovaný a nezveřejněný příběh jednoho všedního dne jedné nevšední posádky. Odvážně se pustili tam, kam se raději obyčejní smrtelníci neodvažují.

Doba čtení: do minuty

Neverwinter Nights: dobrodružství Dungeons & Dragons

Neverwinter Nights je jedna z nejúspěšnějších RPG na Linuxu. Přispívá k tomu to, že celá hra je inspirována „stolní“ hrou Dungeons & Dragons. D&D je v Čechách známé spíše svou podobností s Dračím Doupětem, které je u nás již od roku 1990. Pokud DrD znáte, Letohradské noci vás pohltí.

Doba čtení: 5 minut

Cacti: zobrazování vlastních dat a šablony

V minulé části našeho krátkého seriálku jsme si připravili monitorovaný stroj, teď nám zbývá naučit Cacti z něj sbírat data a dále je prezentovat. To se provádí pomocí šablon a metod. Ukážeme si, jak si vše potřebné vytvořit a přizpůsobit k obrazu svému a potřebám našeho testovacího prostředí.

Doba čtení: 5 minut

Grafika na počítačích firmy Apple - část 2

V dnešní části seriálu o architekturách počítačů navážeme na část předcházející, ve které jsme si popsali první dva modely osmibitových počítačů firmy Apple: Apple I a Apple II. Dnes se budeme zabývat dalšími počítači této firmy, především typy Apple II Plus, Apple IIe, Apple IIc a Apple II GS.

Doba čtení: 12 minut

Jsou Windows za peníze a Linux zadarmo?

I když otázka zmíněná v titulku tohoto článku může vypadat jako triviální, odpověď na ni rozhodně jednoduchá není. Obecně zažité „Linux je zadarmo, zatímco Windows za peníze“ totiž nemusí za všech okolností platit. Do kupeckých počtů totiž patří podstatně více čísel, než si myslíme.

Doba čtení: 5 minut

Softwarová sklizeň (5. 8. 2009)

Pravidelná středeční sonda do světa (převážně) otevřeného softwaru. Dnes se podíváme, jak spravovat prázdné adresáře v gitu a jak spravovat mirrory, případně jak poznat, z kterého AS přichází uživatel. Také se podíváme, jak zpívat karaoke na body a jak nám počítač usnadní rozhodování, kam jít do hospody.

Doba čtení: 2 minuty

Sestavte si Ubuntu po svém s Minimal CD

Linuxová distribuce Ubuntu je známá tím, že se snaží pro uživatele vše připravit, nakrájet, ohřát a naservírovat. To pochopitelně mnoha uživatelům vyhovuje, což je také důvod, proč je Ubuntu v současnosti nejpopulárnější distribucí. Co když si ale chcete sestavit vlastní instalaci a udělat si věci po svém?

Doba čtení: 4 minuty

CUDA: optimalizace přístupu do globální paměti

V minulém díle jsme probrali základy CUDA a napsali minimalistický program “Hello CUDA!”. Dnes zrekapitulujeme základy z předešlých dvou dílů a postoupíme dále. Vysvětlíme, k čemu jsou dobré bloky a gridy a ukážeme si optimalizaci přístupu do globální paměti (tzv. sdruženého přístupu do paměti).

Doba čtení: 12 minut

Metalua: programovatelné rozšíření sémantiky jazyka Lua

Velmi zajímavé a užitečné rozšíření původního, v podstatě minimalistického, programovacího jazyka Lua představuje projekt nazvaný Metalua, který umožňuje metaprogramování, tj. řízenou změnu programového kódu generovaného překladačem. S využitím metaprogramování lze například do jazyka Lua přidat další operátory.

Doba čtení: 8 minut

Bezpečnostní střípky: konference Black Hat

Pravidelný pondělní přehled informací vztahujících se k problematice bezpečnosti IT. Z novinek právě uplynulého týdne lze kromě informací z významné konference Black Hat upozornit například na informaci k úspěšnému prolomení chystaných Windows 7 a třeba na přehled desítky špionážních udělátek.

Doba čtení: 8 minut

Velký test osmi webových prohlížečů

Od dob Mosaicu se webové prohlížeče vyvinuly v software, který je nepostradatelnou a denně používanou součástí desktopových operačních systémů. Před čtyřmi lety jsme testovali sedm webových prohlížečů. Testy jsme dnes zopakovali s jejich novými verzemi. Pojďme se podívat, jak se mezitím posunuly.

Doba čtení: 8 minut