Hlavní navigace

Seriál Unixové vykopávky

Trocha historie nás nezabije aneb pojďme společně do hlubin počítačové archeologie a navštivme ty nejzajímavější vykopávky.

Historie vývoje počítačových her (98. část – neobvyklé varianty her pro více hráčů)

V dnešní části seriálu o historii výpočetní techniky i o historii vývoje počítačových her se budeme zabývat popisem dalších her určených pro dva nebo i pro větší množství hráčů. Již se však nebude jednat o závodní hry, ale o hry, které v době svého vzniku nabídly hráčům neobvyklý či přelomový herní princip.

Doba čtení: 17 minut

Historie vývoje počítačových her (97. část – další závodní hry pro více hráčů)

V dnešní části seriálu o historii výpočetní techniky i o historii vývoje počítačových her se naposledy budeme věnovat závodním hrám určeným pro dva nebo více hráčů. Popsány budou především všeobecně známé hry z této oblasti, zejména Lotus III (The Ultimate Challenge) a taktéž herní série Mario Kart.

Doba čtení: 14 minut

Historie vývoje počítačových her (96. část – další závodní hry pro více hráčů)

V dnešní části seriálu o historii výpočetní techniky i o historii vývoje počítačových her se již podruhé budeme zabývat popisem závodních her určených pro dva nebo více hráčů. Zatímco hry popsané minule byly doménou osmibitových domácích mikropočítačů, dnes již postupně přejdeme k počítačům osobním.

Doba čtení: 13 minut

Historie vývoje počítačových her (95. část – závodní hry pro více hráčů)

I v dnešní části seriálu o historii výpočetní techniky i o historii vývoje počítačových her se budeme zabývat popisem her, které byly určeny pro dva nebo i pro více hráčů. Zaměříme se především na hry závodní, na nichž jsou dobře patrné různé způsoby zobrazení herního světa, popř. použití režimu split screen.

Doba čtení: 14 minut

Historie vývoje počítačových her (94. část – vznik her pro dva hráče)

V dnešní části seriálu o historii výpočetní techniky i o historii vývoje počítačových her se seznámíme se hrami určenými pro dva či větší množství hráčů. Tyto hry mají opravdu velmi dlouhou historii, která začala již v roce 1958 společně se vznikem hry pojmenované příznačně Tennis for Two.

Doba čtení: 20 minut

Historie vývoje počítačových her (93. část – následovníci hry Elite)

V dnešní části seriálu o historii výpočetní techniky i o historii vývoje počítačových her se budeme zabývat popisem her, které byly přímo či nepřímo inspirovány slavnou hrou Elite popsanou minule. Kromě přímých pokračovatelů Elite (Elite Plus a Frontier) se zmíníme i o open-source hrách OOLite a Vega Strike.

Doba čtení: 14 minut

Historie vývoje počítačových her (92. část – otevřené světy)

V dnešní části seriálu o historii výpočetní techniky a vývoje počítačových her si popíšeme hry, v nichž byla využita myšlenka tzv. otevřených světů, což mj. pro hráče znamenalo značnou volnost pohybu, svobodné rozhodování a mnohdy i otevřený konec hry. Mezi nejznámější zástupce patří série Mercenary a Elite.

Doba čtení: 13 minut

Historie vývoje počítačových her (91. část – vývoj v leteckých simulátorech od polygonových modelů k voxelům)

V dnešní části seriálu o historii výpočetní techniky a her si popíšeme další klasicky pojatý letecký simulátor nazvaný Chuck Yeager's Air Combat a pak si řekneme, jak se tvůrci simulátorů snažili o lepší zobrazení povrchu herního světa. Přelomovým dílem v této oblasti je hra Rescue on Fractalus! z roku 1985.

Doba čtení: 20 minut

Historie vývoje počítačových her (90. část – letecké simulátory z let 1988 až 1991)

V dnešní části seriálu o historii výpočetní techniky i o historii vývoje počítačových her se společně již potřetí budeme zabývat vývojem leteckých simulátorů. Všechny tři dnes zmíněné hry vznikly v letech 1988 až 1991, přičemž je zajímavé, že mezi těmito hrami najdeme mnoho společných rysů.

Doba čtení: 25 minut

Historie vývoje počítačových her (89. část – další vývoj leteckých simulátorů)

V dnešní části seriálu o historii výpočetní techniky i o historii vývoje počítačových her se již podruhé budeme společně zabývat vývojem leteckých simulátorů. Dnes popsané hry vznikly v osmdesátých letech minulého století a u většiny titulů se jedná o kombinaci leteckého simulátoru se střílečkou.

Doba čtení: 17 minut

Historie vývoje počítačových her (88. část – letecké simulátory na osmibitových mikropočítačích)

V dnešní části seriálu o historii výpočetní techniky i o historii vývoje her na chvíli odbočíme od popisu (klasických) stříleček, protože se budeme věnovat dalšímu specifickému hernímu žánru. Jedná se o letecké simulátory, jejichž první verze se kromě herních automatů objevily i na domácích osmibitech.

Doba čtení: 17 minut

Historie vývoje počítačových her (87. část – první pokusy o 3D grafiku ve střílečkách)

Dnes se opět budeme společně zabývat popisem klasických stříleček, ovšem na rozdíl od předcházejících dílů se seznámíme se střílečkami, v nichž se objevilo trojrozměrné zobrazení herního světa. Mezi tento typ stříleček patří Battlezone, 3D Deathchase, 3D Interceptor či hry Landscape/Stealth.

Doba čtení: 16 minut

Historie vývoje počítačových her (86. část – klasické střílečky osmdesátých let IV)

I v osmdesáté šesté části seriálu o historii výpočetní techniky a o vývoji her se budeme zabývat popisem klasických stříleček pocházejících z osmdesátých let minulého století. Zaměříme se přitom na 2D hry Berzerk, Robotron 2084, Jetpac, Lunar Jetman, Dropzone, Choplifter, Zeppelin a Sea Chase.

11. 7. 2013 0:00
Doba čtení: 13 minut

Historie vývoje počítačových her (85. část – klasické střílečky osmdesátých let III)

V dnešní části seriálu o historii výpočetní techniky i o vývoji her si popíšeme dalších osm stříleček, které většinou vznikly na samotném začátku osmdesátých let minulého století. Popsány budou hry Super Cobra, Protector, Protector II, Fort Apocalypse, Repton, Blue Max, Blue Max 2001 a konečně hra Panther.

Doba čtení: 14 minut

Historie vývoje počítačových her (84. část – další známé střílečky první generace)

V dnešní části seriálu o historii výpočetní techniky i o historii vývoje her se již podruhé vrátíme na přelom sedmdesátých a osmdesátých let minulého století, kdy vzniklo velké množství stříleček, ať již určených pro video automaty, tak i pro osmibitové herní konzole i osmibitové domácí mikropočítače.

Doba čtení: 16 minut

Historie vývoje počítačových her (83. část – střílečky první generace)

V dnešní části seriálu o historii výpočetní techniky i o historii vývoje her se budeme zabývat vývojem stříleček (konkrétně subžánrem shoot 'em up). Právě tento typ her způsobil na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let minulého století převrat v přístupu k video hrám, kdy začala zlatá éra „automatovek“.

Doba čtení: 18 minut

Historie vývoje počítačových her (82. část – úspěšné kombinace taktických a akčních her)

V dnešní části seriálu o historii výpočetní techniky a vývoje her se budeme zabývat počítačovými hrami, v nichž došlo k úspěšné kombinaci taktické či strategické (tahové) části s částí akční. Mezi klasické zastánce tohoto typu her patří zejména Archon, následován Archonem II, a později též hrou Dark Legions.

Doba čtení: 23 minut

Historie vývoje počítačových her (81. část – strategické a taktické hry pro ZX Spectrum)

V dnešní části seriálu o historii výpočetní techniky i o historii vývoje her si (mj. i na počest o tomto víkendu proběhlého RetroFestu 2013) popíšeme některé strategické a zejména taktické hry, které vznikly v osmdesátých letech minulého století pro domácí osmibitové počítače ZX Spectrum.

Doba čtení: 23 minut

Historie vývoje počítačových her (80. část – strategické a taktické hry probíhající v reálném čase V)

V osmdesáté části seriálu o historii výpočetní techniky i o historii vývoje her se již popáté budeme zabývat strategickými hrami probíhajícími v reálném čase. Nejprve si popíšeme hry PowerMonger a Populous II, které byly založeny na podobném principu jako původní Populous, a na závěr se zmíníme o slavné hře Settlers.

Doba čtení: 19 minut

Historie vývoje počítačových her (79. část – strategické a taktické hry probíhající v reálném čase IV)

V sedmdesáté deváté části seriálu o historii výpočetní techniky i o historii vývoje her si popíšeme další strategické hry probíhající v reálném čase. Jedná se zejména o slavné hry Command & Conquer a Command & Conquer: Red Alert. Nezapomeneme ale ani na jednu z prvních „her na boha“ – jedná se o titul Populous z roku 1989.

Doba čtení: 19 minut

Historie vývoje počítačových her (78. část – strategické a taktické hry probíhající v reálném čase III)

V sedmdesáté osmé části seriálu o historii výpočetní techniky i o historii vývoje her se budeme zabývat dalšími strategickými hrami probíhajícími v reálném čase. Nejprve bude popsána slavná hra Warcraft II: Tides of Darkness a ve druhé části článku se zmíníme o tuzemské hře Paranoia.

Doba čtení: 19 minut

Historie vývoje počítačových her (77. část – strategické a taktické hry probíhající v reálném čase II)

V dnešní části seriálu o historii výpočetní techniky i o historii vývoje her se budeme zabývat strategickými hrami probíhajícími v reálném čase, které vznikly v první polovině devadesátých let. Jedná se o období, v němž se žánr RTS (Real Time Strategy) vyprofiloval a RTS hry se dostaly na vrchol popularity.

Doba čtení: 21 minut

Historie vývoje počítačových her (76. část – strategické a taktické hry probíhající v reálném čase)

V dnešní části seriálu o historii výpočetní techniky i o historii vývoje her se budeme zabývat vznikem strategických a taktických her probíhajících v reálném čase. Klasickou strategickou realtime hrou je sice Duna II, ovšem ještě před vydáním tohoto přelomového titulu vzniklo mnoho dalších realtime strategií.

Doba čtení: 18 minut

Historie vývoje počítačových her (75. část – strategické hry OpenTTD a Freeciv)

V dnešní části seriálu o historii vývoje výpočetní techniky i počítačových her nejprve dokončíme popis strategické hry OpenTTD a poté si podrobněji popíšeme open source implementaci další známé strategické hry. Jedná se o hru Freeciv, která je výsledkem snahy o reimplementaci a současné vylepšení slavné Civilizace.

Doba čtení: 18 minut

Historie vývoje počítačových her (74. část – strategické hry FreeCol a OpenTTD)

V sedmdesáté čtvrté části našeho seriálu o historii vývoje výpočetní techniky i počítačových her si společně podrobněji popíšeme dvě strategické hry, které byly vytvořeny v rámci vývoje open-source aplikací. První dnes popisovaná hra se jmenuje FreeCol a druhá (dnes již slavná) hra nese název OpenTTD.

Doba čtení: 18 minut

Historie vývoje počítačových her (73. část – strategické hry vyvinuté jako open source programy)

V dnešní části seriálu o historii vývoje výpočetní techniky se budeme společně již podesáté zabývat strategickými hrami. Prozatím jsme si popsali především starší komerční strategické hry, je tedy nejvyšší čas se podívat i na nabídku strategických her vyvinutých jako open source aplikace.

Doba čtení: 17 minut

Historie vývoje počítačových her (72. část – strategická hra Colonization)

V dnešní části seriálu o historii výpočetní techniky si popíšeme další známou strategickou hru vydanou společností MicroProse. Jedná se o hru nazvanou Colonization pojednávající o kolonizaci Ameriky a o boji kolonií za nezávislost. V některých ohledech je Colonization ještě propracovanější než slavná Civilizace.

Doba čtení: 19 minut

Historie vývoje počítačových her (71. část – strategická hra Master of Magic)

V dnešní části seriálu o historii vývoje výpočetní techniky si popíšeme další významnou strategickou hru distribuovanou společností MicroProse. Tato hra se jmenuje Master of Magic a jejím autorům se umně podařilo zkombinovat koncepty představené ve slavné Civilizaci i ve hře Master of Orion.

Doba čtení: 17 minut

Historie vývoje počítačových her (70. část - Transport Tycoon a Transport Tycoon Deluxe)

V dnešním článku o historii výpočetní techniky navážeme na část předchozí, v níž jsme si popsali hry Railroad Tycoon, Railroad Tycoon Deluxe a A-Train. Společnost MicroProse totiž vedle série Railroad Tycoon vydala i podobně nazvanou sérii Transport Tycoon, za jejímž vývojem stál známý programátor Chris Sawyer.

Doba čtení: 16 minut

Historie vývoje počítačových her (69. část - dopravní magnáti)

V dnešní části seriálu o historii vývoje výpočetní techniky se opět budeme společně zabývat strategickými hrami. Minule a předminule se jednalo o čistě budovatelské hry, dnes si naproti tomu popíšeme hry, v nichž je hlavním úkolem hráče postavit a následně úspěšně provozovat dopravní společnosti.

Doba čtení: 16 minut