Hlavní navigace

Seriál Unixové vykopávky

Trocha historie nás nezabije aneb pojďme společně do hlubin počítačové archeologie a navštivme ty nejzajímavější vykopávky.

Historie vývoje počítačových her (38.část - přehled prvních tří generací domácích herních konzolí)

V dnešní části seriálu o historii vývoje výpočetní techniky si nejprve provedeme malou rekapitulaci předchozích třiceti dvou dílů, v nichž jsme si popsali nejvýznamnější herní konzole první, druhé i třetí generace. Posléze se začneme zabývat herními konzolemi čtvrté generace, které vznikly v takzvané 16bitové éře.

Doba čtení: 22 minut

Historie vývoje počítačových her (37. část - hry pro kapesní konzoli Sega Game Gear)

V dnešní části seriálu o historii vývoje výpočetní techniky si stručně popíšeme některé známé či po technologické stránce zajímavé hry, které byly vytvořeny či zkonvertovány na osmibitovou kapesní herní konzoli Sega Game Gear, jejímž popisem jsme se zabývali v předchozí části tohoto seriálu.

Doba čtení: 12 minut

Osmibitová kapesní herní konzole Sega Game Gear

V dnešní části seriálu o historii vývoje výpočetní techniky se budeme zabývat popisem další osmibitové kapesní herní konzole. Tentokrát se bude jednat o konzoli Sega Game Gear, která přímo konkurovala konzolím Atari Lynx (později Atari Lynx II) i minule popsanému zařízení TurboExpress.

Doba čtení: 12 minut

Osmibitové herní konzole TurboGrafx-16 a TurboExpress

Dnes si společně popíšeme dvojici osmibitových herních konzolí. První z těchto konzolí, jejíž název je TurboGrafx-16, byla klasickým zařízením připojovaným k televizoru, zatímco v případě druhé konzole TurboExpress se jednalo o kapesní zařízení s aktivním barevným LCD.

Doba čtení: 14 minut

Historie vývoje počítačových her (34. část - hry pro kapesní konzoli Atari Lynx)

Dnes si popíšeme některé hry, které byly vytvořeny či alespoň zkonvertovány na osmibitovou kapesní konzoli Atari Lynx. Nikoho pravděpodobně nepřekvapí, že zde najdeme předělávky automatových klasik typu Pac-Man či Joust, ovšem na Atari Lynx byla z Amigy konvertována například i legendární hra Shadow of the Beast.

Doba čtení: 13 minut

Historie vývoje počítačových her (33.část - osmibitová kapesní herní konzole Atari Lynx)

Dnes se budeme zabývat popisem další osmibitové kapesní herní konzole. Jedná se o zařízení nazvané Atari Lynx, které bylo vlastně přímým konkurentem již popsané herní konzole Game Boy. I přes větší technickou vyspělost v oblasti zobrazení se však Atari Lynx proti Game Boyi výrazněji neprosadil.

Doba čtení: 12 minut

Historie vývoje počítačových her (32.část - hry pro konzole Game Boy a Game Boy Color)

V dnešní části seriálu o historii vývoje výpočetní techniky se podruhé (a naposledy) budeme zabývat stručným popisem některých her, které vznikly pro osmibitovou kapesní herní konzoli Game Boy (GB) a Game Boy Color (GBC). Zmíníme se jak o klasických hrách s Mariem, tak i o hrách typu Lemmings, Metal Gear Solid či o herní sérii Legend of Zelda.

Doba čtení: 28 minut

Historie vývoje počítačových her (31.část - herní klasiky portované na konzoli Game Boy)

V dnešní části seriálu o historii vývoje počítačových her a herního hardware si popíšeme některé dnes už klasické počítačové hry, které byly v průběhu osmdesátých a devadesátých let minulého století přeportovány na osmibitovou kapesní herní konzoli Game Boy. Najdeme zde například R-Type, Turrican či Castlevania.

Doba čtení: 26 minut

Historie vývoje počítačových her (30.část - vývoj aplikací pro konzole Game Boy a Game Boy Color)

Dnes navážeme na část předchozí, v níž jsme si řekli základní informace o osmibitových kapesních herních konzolích Epoch Game Pocket Computer a Nintendo Game Boy (obě byly vybavené LCD). Dnes si podrobněji popíšeme především grafický a zvukový systém Game Boye a zmíníme se i o konzoli Game Boy Color.

Doba čtení: 26 minut

Historie vývoje počítačových her (29.část - osmibitové kapesní herní konzole)

V dnešní části seriálu o historii počítačových her a herního hardware se zaměříme na popis osmibitových kapesních herních konzolí, tj. konzolí vybavených nějakou variantou osmibitového mikroprocesoru a taktéž monochromatickým či barevným displejem, který dokázal zobrazit rastrový obraz (bitmapu).

Doba čtení: 25 minut

Historie vývoje počítačových her (28.část - kapesní herní konzole)

Dnes se seznámíme s prvními kapesními herními konzolami. Zpočátku se jednalo o elektronická zařízení vybavená několika LED a piezoelektrickým generátorem zvukového signálu, ovšem postupně došlo k nahrazení LED za monochromatické pasivní LCD a posléze i za aktivní LCD s možností zobrazení barev.

Doba čtení: 26 minut

Přehlídka her pro osmibitovou konzoli Atari 7800

V dnešní části seriálu o historii vývoje výpočetní techniky se seznámíme s některými hrami, které vznikly pro minule popisovanou osmibitovou herní konzoli Atari 7800. Asi nebude velkým překvapením, že koncept některých her byl převzat z dalších konzolí či video automatů, ovšem pro Atari 7800 vzniklo i několik originálních herních kuriozit.

Doba čtení: 23 minut

Historie vývoje počítačových her (26.část - osmibitová herní konzole Atari 7800)

Dnes si společně popíšeme poslední „klasickou“ osmibitovou herní konzoli. Jedná se o herní konzoli Atari 7800, jejímž vydáním chtěla společnost Atari navázat na úspěch Atari 2600 a částečně taktéž na Atari 5200. Navíc měla tato herní konzole konkurovat i osmibitovým domácím počítačům.

Doba čtení: 27 minut

Historie vývoje počítačových her (25.část - další hry pro konzoli NES)

Dnes si společně popíšeme další „várku“ her vytvořených pro slavnou osmibitovou herní konzoli Nintendo Entertainment System (NES). Většina popsaných her bude pravděpodobně čtenářům známa, protože se jedná buď u dnes již klasické tituly či o hry, kterými byly zahájeny úspěšné herní série.

Doba čtení: 28 minut

Historie vývoje počítačových her (24.část - hry pro konzoli NES)

Dnes si společně popíšeme některé hry vydané pro herní konzoli Nintendo Entertainment System (NES). Tato herní konzole je zajímavá mj. i tím, že pro ni hry vznikaly od roku 1983 až do devadesátých let minulého století. Díky takto dlouhému období se dost podstatně liší i jejich technické zpracování.

Doba čtení: 22 minut

Historie vývoje počítačových her (23.část - herní konzole Nintendo Entertainment System)

Dnes se začneme zabývat popisem osmibitové herní konzole Nintendo Entertainment System (NES). Jedná se o nejúspěšnější osmibitovou herní konzoli vůbec, protože se odhaduje, že bylo prodáno téměř 62 milionů kusů tohoto zařízení a navíc vzniklo přibližně padesát více či méně kompatibilních klonů NESu.

Doba čtení: 26 minut

Historie vývoje počítačových her (22.část - hry pro konzoli Sega Master System)

V dnešní části seriálu o historii vývoje výpočetní techniky se již podruhé vrátíme k popisu osmibitové herní konzole Sega Master System (SMS). Minule jsme si popsali technické parametry této konzole a dnes se zaměříme na popis některých zajímavých her, které pro tuto konzoli vznikly.

Doba čtení: 22 minut

Historie vývoje počítačových her (21.část - herní konzole Sega Master System)

Dnes si popíšeme druhou herní konzoli navrženou a prodávanou společností Sega. Jedná se o známou konzoli nazvanou Sega Master System (SMS), která sice ve své domovské zemi (tj. Japonsku) nedokázala porazit konkurenční NES, ovšem stala se velmi oblíbeným zařízením v Evropě a taktéž v Brazílii.

Doba čtení: 23 minut

Historie vývoje počítačových her (20.část - hry pro konzoli Sega SG-1000)

V dnešní části seriálu o historii vývoje výpočetní techniky nejprve dokončíme popis herní konzole Sega Game 1000 a pak se stručně seznámíme s některými hrami, které pro tuto herní konzoli vznikly. Některé hry byly převzaty z jiných herních konzolí či video automatů, další však vznikly originálně právě pro SG-1000.

Doba čtení: 21 minut

Historie vývoje počítačových her (19.část - osmibitové herní konzole společnosti Sega)

V dnešní části seriálu o historii vývoje výpočetní techniky se budeme zabývat popisem osmibitové herní konzole Sega Game 1000 (SG-1000). Jedná se o první konzoli společnosti Sega. Tato společnost se později proslavila například konzolí Sega Mega Drive, ovšem SG-1000 má jako první konzole firmy Sega svůj význam.

Doba čtení: 23 minut

Historie vývoje počítačových her (18.část - herní konzole Vectrex v současnosti)

Dnes se potřetí a naposledy budeme zabývat osmibitovou herní konzolí Vectrex. Minule jsme se zaměřili na hry, které vznikly v osmdesátých letech minulého století; dnes se seznámíme s novějšími hrami a dalšími aplikacemi. Na závěr se ještě zmíníme o 3D Imageru, který na Vectrex přivedl „virtuální realitu“.

Doba čtení: 21 minut

Historie vývoje počítačových her (17.část - hry a další software pro konzoli Vectrex)

V dnešní části seriálu o historii vývoje výpočetní techniky se již podruhé budeme zabývat zajímavou a unikátní osmibitovou herní konzolí Vectrex. Nejdříve si řekneme něco o takzvaných overlayích určených pro „obarvení“ her a následně se seznámíme s některými hrami, které pro tuto konzoli vznikly.

Doba čtení: 19 minut

Historie vývoje počítačových her (16.část - herní konzole Vectrex)

V dnešní části seriálu o historii výpočetní techniky se budeme zabývat popisem další herní konzole, která se na trhu objevila v roce 1982. Jedná se o konzoli Vectrex s unikátním vektorovým displejem, díky němuž jsou hry určené pro tuto konzoli již na první pohled odlišné od her z ostatních herních konzolí.

Doba čtení: 27 minut

Historie vývoje počítačových her (15.část - herní konzole Atari 5200)

Dnes si nejprve společně shrneme situaci na trhu s herními konzolemi v roce 1982 a posléze se budeme zabývat popisem konzole pojmenované Atari 5200. Tato herní konzole sice nebyla komerčně tak úspěšná, jak by si majitelé společnosti Atari přáli, ale přesto přinesla několik zajímavých vlastností.

Doba čtení: 29 minut

Historie vývoje počítačových her (14.část - herní konzole Fairchild Channel F)

V dnešní části seriálu o historii vývoje výpočetní techniky se zaměříme na herní konzoli Fairchild Channel F. Jednalo se o první herní konzoli vybavenou paměťovými moduly a i když se z komerčního hlediska nejednalo o tak úspěšný výrobek jako u konzole Atari 2600, náleží jí v historii nezastupitelné místo.

Doba čtení: 24 minut

Historie vývoje počítačových her (13.část - hry pro konzoli Magnavox Odyssey²)

Dnes si nejdříve řekneme, jakým způsobem lze přeložit a nainstalovat emulátor herní konzole Magnavox Odyssey² (Videopac) a posléze se budeme zabývat popisem některých známých her, které pro tuto herní konzoli vznikly. Většinou se bude jednat o konverze herních hitů převzatých z videoautomatů.

Doba čtení: 18 minut

Historie vývoje počítačových her (12.část - herní konzole Magnavox Odyssey²)

V dnešní části seriálu o historii výpočetní techniky na chvíli opustíme herní konzoli Atari 2600 a budeme se zabývat další herní konzolí, která byla přímým konkurentem 2600. Tato konzole se jmenuje Magnavox Odyssey², ovšem prodávána byla i pod dalšími názvy, například Videopac G7000, Philips C52 apod.

Doba čtení: 20 minut

Historie vývoje počítačových her (11.část - hry pro konzoli Atari 2600, dokončení)

Dnes se již naposledy budeme zabývat popisem známých her určených pro konzoli Atari 2600. Popíšeme si jak kopie některých populárních videoautomatů (Space Invaders, Centipede, Jungle Hunt), tak i hry, které vznikly právě pro Atari 2600 (Star Raiders), včetně nechvalně známé hry E.T.: The Extra-Terrestrial.

Doba čtení: 22 minut

Historie vývoje počítačových her (10. část - herní klasiky z let 1981-1984 pro Atari 2600)

Dnes se v seriálu o historii výpočetní techniky opět budeme zabývat popisem her, které vznikly pro osmibitovou konzoli Atari 2600. Bude se jednat o hry pocházející z konce zlaté éry existence této konzole, tj. z let 1981 až 1984, jež byly uloženy na paměťových modulech s kapacitami čtyři, resp. osm kilobajtů.

Doba čtení: 19 minut

Historie vývoje počítačových her (9.část - hry pro konzoli Atari 2600 uložené ve 2048 bajtech)

V dnešní části seriálu o historii vývoje výpočetní techniky se již potřetí vrátíme k popisu známé a komerčně velmi úspěšné herní konzole Atari 2600. Dnes si popíšeme šest her uložených na paměťových modulech s kapacitou pouhých dvou kilobajtů (2048 bajtů). Na závěr se zmíníme o další programátorské perle – hře Video Chess uložené ve čtyřkilobajtovém modulu.

Doba čtení: 21 minut