Hlavní navigace

Shareware 2

Sdílet

Ekonomické a společenské aspekty „volně“ šiřitelných počítačových programů

Shareware 2

Poskytování počítačových programů jako shareware je dnes již běžným ekonomickým modelem, který je využíván poměrně velkým počtem softwarových společností. Základním motivem je opět propagace počítačového programu nebo jeho výrobce. První sharewarové aplikace byly vytvářeny již v polovině 80. let 20. století pro platformu DOS a v současnosti se s nimi nejčastěji setkáváme v prostředí operačních systémů Windows. Toto je ovlivněno samozřejmě zejména velikostí potencionálního trhu pro distribuci sharewarového počítačového programu. Ve většině případů je sharewarový počítačový program zpřístupňován koncovým uživatelům prostřednictvím sítě internet, což umožňuje obejít tradiční a nákladnější modely propagace a distribuce software. Často bývají tyto počítačové programy také umisťovány na CD-ROM či DVD-ROM jako příloha nejrůznějších specializovaných periodik (v řadě případů se tak děje neoprávněně). Potencionálním zákazníkům přináší shareware tu výhodu, že si počítačový program mohou vyzkoušet ještě předtím, než za jeho užití zaplatí.